
İnternet’in omurgası haline gelen arama motorları artık ticaretle uğraşan herkesin kullanması neredeyse zorunlu bir alanıdır. Aramalar yapan insanlara kolaylıkla ulaşarak ürün ve hizmet tanıtımları yaparak ticari değerinizi artırabilirsiniz. Doğrudan pazarlamanın yanı sıra arama motorlarında olumlu varlık göstermek markalaşma içinde önemlidir.
İnsanlar sizi İnternet de bulamıyorsa veya hakkınızda çok fazla olumsuz yorum varsa firmadan veya o üründen uzak durur ancak her zaman insanların gözü önünde olursanız zamanla markanızın değeri, güvenilirliği ve itibarı yükselir.
Arama motoru pazarlamasının en büyük avantajı da düşük maliyetlerle yapılıyor olabilmesidir. Televizyon, gazete, radyo gibi iletişim araçlarına milyonlarca lira harcayarak yapılan reklamlarla kıyaslandığı arama motoru pazarlamasının giderleri neredeyse 10 kat daha azdır. Üstelik ürünlerinize ihtiyaç duyan insanları kolayca hedef haline getirip geri dönüşümü yüksek, kâr marjı yüksek satışlar yapabilirsiniz.
Arama motoru pazarlama (Search engine marketing – SEM), arama motorları sonuç sayfası (Search engine result page – SERP) üzerinde görünürlüğü artırarak yapılan tanıtımlarla pazarlama yöntemidir. SEM üç temel başlık altında arama motoru optimizasyonu (SEO), ücretli yerleşim (paid placement – Adwords) ve ücretli katılım (paid inclusion – Pİ) olarak yapılmaktadır. Bu yöntemlerin her biri kendi altında onlarca farklı başlığa sahiptir. İyi bir eğitim alıp, tecrübe kazanılmadan yapılması çok zordur. Kısaca SEM ciddi seviyede profesyonellik getirmektedir.
Not: Yazımızın tamamını dikkatli bir şekilde okuyarak, destek açıklama ve makaleleri takip ederek arama motoru pazarlama konusunda temel bilgilere sahip olabilirsiniz. Bu bilgileri öğrendikten sonra edineceğiniz tecrübeler sizi profesyonel seviyesine getirebilir. Birçok şeyi teoride göreceksiniz ancak uygulama yaparak bilgileri pekiştirmeli ve mantığını kavramalısınız. Bu makalede yazılanları birer ders notu olarak düşünün, hepsini bir günde öğrenmeye çalışmayın. Eğer bilgileri bir anda kavramaya çalışırsanız zor ve sıkıcı gibi gözükebilir. Farklı günlerde sakin saatlerinizde adım adım bilgileri uygulayarak ve kavrayarak öğrenmenizi tavsiye ederiz.
Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)
Kısaca, arama motorlarında aranan sonuçlarda üst sırada çıkmak için yapılan çalışmalara SEO denir. Arama motoru pazarlamada yapacağınız ilk şey SEO olmalıdır. Düşük maliyet oranları, kalıcı başarı elde etme, markalaşma, müşterilere güven vermek ve daha birçok avantajla arama motoru pazarlamanın altın kuralıdır.
Genel olarak düşünüldüğünde iç ve dış SEO olarak iki alt başlık altında uygulanmaktadır. Her iki etkende birbirini tamamladığı için ikisininde eksiksiz yapılması şarttır aksi hedeflenen başarı elde edilemez. SEO’yu anlatmaya başlamadan önce kısaca arama motoru pazarlamada sağladığı avantajlara bakalım;
- Arama motorlarında doğal sıra almanızı sağlar. Bu sıralamalar sayesinde organik trafik elde ederek hiçbir masraf yapmadan ürünlerinizi pazarlama fırsatı bulursunuz.
- Sanal bir dükkan olarak tabir edebileceğimiz web sitenizin daha verimli çalışmasını sağlar.
- Diğer reklam seçeneklerine göre çok daha ekonomiktir.
- Arama sonuçlarında üst sıralarda yer almak prestij kazandırır.
- Reklamlara olan bağımlılığınızı azaltarak, ücretsiz ziyaretçi kazandırır.
- Reklam optimizasyonları, tıklama maliyetleri, kampanya yönetimi gibi birçok sorunu ortadan kaldırır.
- Hedef kitlenize tam olarak ulaşmanızı sağlar.
- Anahtar kelime rekabeti ve aranması gibi oranlarla size dönüşümü önceden hesaplanabilir.
- Yapılan SEO çalışması site genelini etkilediği için sitenizin tüm sayfalarından verim almaya başlarsınız.
- Rakiplerinizin önüne geçerek sektör lideri olmanıza katkı sağlar.
Saydığımız maddeler sadece doğrudan alacağınız SEO avantajları bunların yanında dolaylı olarak müşteri güveni kazanma, geri dönüşüm oranı artırma, reklamların verimini artırma gibi çok sayıda dolaylı avantajı da bulunmaktadır.
İç SEO
Google algoritmalarını belirlerken insanların sitelerde nasıl tepki verdiğini dikkate alarak hazırlamaktadır. Eğer sizden bir şey yapmanızı istiyorsa bu ziyaretçilerinizin iyiliği içindir.
İç SEO, arama motoru optimizasyonu için site genelinde yapılan düzenlemelerdir diyebiliriz ancak arama motoru pazarlamasında iç SEO geri dönüşüm oranlarını artıracak şekilde siteyi ziyaretçiler için uygun hale getirmektir. Burada yapacağımız ufak birkaç şey arama motoru botlarının siteyi daha iyi algılamasını sağlamak için ancak yapacağımız diğer şeyler ziyaretçilerin sitenizi sevmesi içindir.
Ziyaretçi sitenizi severse, arama motorları da sizi sever böylece iki taraflı kazanç elde etmiş olursunuz. İç SEO’da yapmanız gerekenleri temelden başlayarak anlatalım;
Domain ve Hosting seçimi
Site kurmaya karar verdiğiniz anda SEO yapmaya başlamanız gerekiyor. Kuracağınız site için alan adı seçimi yaparken acele etmeyin, kısa ve uzun vadeli düşündüğünüzde kısa, mantıklı ve marka olabilecek bir seçim yapmaya özen göstermelisiniz.
Konuşma dilinde sık kullanılan popüler kelimeler kullanmaya dikkat edin. İnsanlar sıralamalarda sizin sitenizi gördüğünde adının sempatik ve güven verici olması şarttır. Uzun dönemli çalışmalarınızda marka olmanıza yardımcı olacaktır. Tüm alan adları dolu diye düşünüyorsanız eğer yaşlı alan adları nasıl alınır? makalemize göz atarak kaliteli alan adlarını nasıl uygun fiyata alacağınızı öğrenebilirsiniz.
Kritik etkenlerden bir diğeri hostinglerdir. Eğer sitenizin hızlı çalışmasını sağlayacak bir sunucunuz yoksa çeşitli sorunlarla karşılaşırsınız. Google başta olmak üzere tüm arama motorları hızlı siteleri sever ve ödüllendirir.
Aylarca hatta yıllarca yaptığınız çalışmaların sonuç vermesini istiyorsanız iyi bir sunucuya sahip olduğunuzdan emin olmalısınız. Hosting seçiminde dikkat edilmesi gerekenler yazımızdan faydalanarak sunucu seçimi hakkında dikkat etmeniz gerekenleri öğrenebilirsiniz.
Tasarım ve Kodlama
Bir tasarım beğendiğiniz, özellikleri, görüntüsü oldukça modern ve kaliteli mi gözüküyor? Evet detayları incelemeleri yapmazsanız başlamadan kaybetmeye hazır olun!
Genellikle temalar modernleşirken yoğun biçimde java vs CSS kodları kullanılır. Bu kod yapıları aşırı derece arttığında sunucu problemi yaşamanıza ve sitenizin yavaşlamasına neden olur.
Özellikle WordPress kullanıyorsanız belli bir içerik sayısından sonra baş etmesi zor sorunlarla karşılaşmaya başlarsınız. Veritabanının şişmesi, sunucu yanıt süresi gibi önemli problemler ortaya çıkar. Ayrıca insanlar şık modern bir site yerine aradıkları bilgileri kolay bulabildikleri, sade tasarımları tercih ederler.
Detaylı bilgi için; Seo uyumlu Web Tasarım Nedir?
Site içi optimizasyon
İşin en kolay kısmı kurulumu tamamladınız sırada içerikleri hazırlamadan önce yapmanız gerekenler var. Hızlı bir sunucu almış olabilirsiniz ancak sitenizi cache (ön bellek) sistemleriyle daha hızlı çalıştırabilirsiniz. Ne kadar iyi bir yazılıma ve sunucuya sahip olursanız olun ön bellek özelliğinden faydalanmanız gerekmektedir.
İçerik, sayfa ve site geneli SEO ayarları yapmak için kodlama bilmelisiniz veya WordPress kullanıyorsanız Yoast gibi araçlar kullanarak site geneli anahtar kelime ayarları, site haritası, URL yapılandırma gibi düzenlemeleri kolaylıkla yapabilirsiniz.
Site haritası, içerikleri arama motorlarına bildirmek ve botların sitede kolay gezinmesi için bir site haritasına ihtiyacınız vardır. Eklentilerden faydalanarak oluşturduğunuz site haritasını webmaster tools>tarama>site haritaları kısmından ekleyiniz.
Mobil uyumluluk artık responsive tasarım sahibi olmanın ötesinde AMP gerektiriyor. Google sıralama kriterlerinden biri haline dönüşen AMP özelliklerinden faydalanmayı unutmayın.
Eklenti detayları; SEO için önemli 10 WordPress Eklentisi
Yukarıda belirtilen yazıda ihtiyaç duyulabilecek tüm SEO eklentileri yer alıyor. Eklenti sayısının fazla olması sitenizi yavaşlatabilir bu nedenle sadece ihtiyacınız olanları kurmalısınız.
Kurulum işlemlerini tamamladınız sıra optimizasyon da, Yoast kurulumunu yaptıktan sonra sitenizde kullanacağınız kategori ve sayfaları oluşturun ardından yoast eklentisinin yardımıyla sayfaların başlık ve açıklamalarını ekleyin.
Başlık seçimi yaparken tekli anahtar kelime kullanmayın! Bunun yerine anahtar kelimelerinde yer aldığı açıklayıcı uzun kuyruk başlık seçimleri yapmaya özen gösterin. Açıklamaları hizmetinizin özeti olarak anlamlı, insanlara ön bilgi veren sitenizi ziyaret etmelerini teşvik edecek cümlelerle hazırlayın.
Site içi sayfalarınızı bitirdikten sonra aktif olarak search console kullanmaya başlayabilirsiniz. Oluşturduğunu sayfaları artık Google’a göndermeye başlayabilirsiniz. Dizinlere kayıt olarak sitenizin aktif olduğunu bildirip diğer raporlama araçlarını kullanmanız gerekmektedir.
İçerik oluşturma
Şuana kadar sitenizin ihtiyacı olan temel kriterleri yerine getirdiniz şimdi sırada iç SEO’nun en kritik aşaması olan içerikler var. Bir sitenin içeriği her şeyi demektir. Eğer yeterli ve kaliteli içeriğe sahip değilseniz ne yaparsanız yapın kalıcı olarak başarı elde edemezsiniz.
Google geliştirdiği yapay zeka ve algoritmalarla artık yazdıklarınızı anlamaktadır. Eskiden anahtar kelimeler ve yazım teknikleriyle sıralamalar manipüle edilebiliyordu artık yeni bir dönem başlıyor. Ziyaretçiler için doyurucu bilgiler sağlamanız gerekiyor. İçerikleri arama motorları için değil ziyaretçiler için oluşturmanız gerekiyor.
Nasıl içerik oluşturmanız gerektiğini öğretecek bazı makalelerimiz;
Ayrıntılı İçerik ile SEO’da Fark Yaratın
İçerik Stratejisi
Özgün ve Güncel İçerik Nedir ?
Etkili İçerik Pazarlama ve İçerik Stratejisi Oluşturma Aşamaları
Heading Etiket Başlıkları Neden Kullanılmalı, Faydaları Nelerdir?
Dış SEO
Tüm iç SEO ayarlarını yaptınız artık Google’ın sizi yükseltmesini bekliyorsanız büyük bir hata yapıyorsanız demektir. Örnek üzerinden açıklayacak olursak siz kendinizi bir iş kolunda geliştirdiniz, öğrenmeniz gereken tüm bilgileri öğrendiniz ve büyük bir şirkete iş başvurusu yapacaksınız.
Tüm niteliklerinizi ve sahip olduklarınızı sunarsınız ancak sizin gibi sunumlara sahip onlarca hatta yüzlerce insan vardır. Şirket yetkilileri sizden referans ister ve buna göre karar verir.
Google’da buna benzer bir sistemle çalışmaktadır. Siz sitenizi ne kadar kurallara uygun, nitelikli ve benzersiz bir şekilde hazırlasanız da size güvenmek için referanslara bakar. İhtiyacımız olan bu referansları ise dış SEO ile karşılarız. Sitenizi arayarak gelen insanlar ve sitenize bağlantı veren diğer siteler sizin referanslardır.
Backlink
Güncel bir olay hakkında kaliteli bir yazı ortaya çıkardığınızı düşünelim. Gerçekten etkili bir içerikse insanlar bu yazılarınızı sosyal medya, forumlar, kişisel blogların da yayınlar hatta etkili bir yazı ise haber siteleri yazınızı alıp kaynak belirterek kendi sitelerinde yayınlar. Buralarda verilen sitenize bağlantılar birer backlinktir.
Google botları sitenizin linklerini farklı sitelerde gördüğünde sizin iyi bir iş ortaya koyduğunuzu düşünmeye başlar ve sitenizin otoritesini artırarak sıralamaları yükseltir.
Backlinkler iki farklı şekilde ortaya çıkar nofollow ve dofollow, yazılım dilinde nofollow belirtilen linki botlar takip etmesin anlamına gelir. Dofollow ise botlar bu link ile karşılaştığında belirtilen adrese gitsin anlamı taşımaktadır. Buna hitaben dofollow linklerin daha etkili olduğunu söylemek mümkün ancak son dönemlerde yapılan güncellemelerle nofollow linklerde etkisini artırmıştır hatta tüm linkleri dofollow olan siteler yapay link inşası nedeniyle spam cezası almaya başlamıştır.
Doğal bağlantılar, backlinkler manipülasyon amacıyla kullanıldığı için Google tarafından cezalandırılmaktadır. Sitenize gelen linklerin tamamının doğal olarak oluşmasını ister bu nedenle ücretli link alımından kaçınmalısınız. Bunun yerine kaliteli işler ortaya çıkartarak doğal bir şekilde insanların sitenizi paylaşmasına teşvik etmelisiniz.
Not: Backlink sayısı hiçbir zaman önemli değildir. Önemli olan backlinklerin kalitesidir. Örneğimiz üzerinden gidelim iş başvurunuzda referans olarak mahalle bakkalını, berberi, manavı, emlakçı… 10 civarında alakasız referans yazdınız ne kadar etkili olur? Veya referans listesine başvuru yaptığınız şirketin üst düzey bir yöneticisini yazdınız ne kadar etkili olur? Backlinkler aynı bu şekilde işlemektedir. Sayı hiçbir zaman önemli değildir. Önemli olan site ile bağlantılı kendini kanıtlamış otoritesi yüksek bir sitenin size link vermesidir.
Sosyal Medya
Sitemizi kurduk, içerikleri oluşturduk, SEO ayarlarını yaptık ihtiyacımız olan tek şey siteyi kullanacak insanlara ulaşmak. Bunun ilk adımı arama motorlarında hedef kelimelerde üst sıralara çıkmaktır ancak oraya ulaşmak için referanslara ihtiyacımız var. Linkler ve kaliteli sitelerde bize referans oldu ama hala bir eksiğimiz var, sitemizi severek kullanacak insanlar!
Gerçekten projenize güveniyorsanız ve insanların sizi tanıdıkça seveceğini düşünüyorsanız sosyal medya reklamları tam sizin için! Sizi tanıyan insanlar bir sonraki ziyaretlerinde sitenizin adını yani markanızı Google’da arayarak ziyaret etmeye başlayacaktır.
Eşsiz ve aranma hacmi yeni gelişen bir kelimede elde edilen bu organik trafik otoritenizi ve Google’ın size olan güvenini artıracaktır. Ayrıca çoğu sosyal medya sitesi nofollow veya permal link kaynaklarıdır. Eğer imkanlarınız uygunsa ücretli sosyal medya reklamları kullanmayı deneyerek sitenizi daha fazla insanın görmesini sağlayın.
Detaylı bilgiler için: Kullanabileceğiniz sosyal medya siteleri
Sosyal Medya Pazarlama İpuçları
Paid Placement – Adwords – Ücretli Google Reklamları
SEO çalışmaları yaptınız ancak daha fazla kelimede üst sıralarda yer almak istiyorsunuz veya hızlı bir şekilde 1. sırada çıkmanız gerekiyor. Anlık fırsat satışları yapabileceğiniz kelimelerde anlık sonuçlar istiyorsanız
Google’a reklam vererek ilk 4 sırada yer alabilirsiniz. Adwords, Google sıralamalarında üst sırada çıkmanızı sağlayan bir reklam aracıdır. Adwords ile kısa sürede başarı elde etmek mümkündür ancak çok yüksek maliyet oranları vardır. Rekabetli bir sektörde reklam veriyorsanız bırakın kar elde etmeyi bütçe açıkları ortaya çıkacaktır ancak markalaşma süreci için ideal bir seçim olabilir.
Adwords kimler kullanmalı
Ticari faaliyet gösteren tüm siteler adwords kullanmalıdır en azından nasıl kullanacaklarını öğrenmeleri gerekmektedir. Blog, bilgi, destek türü sitelerin adwords kullanması tamamen maddi kayıptır. Markalaşma ve ziyaretçi kazanmak için iyi bir yöntemdir ancak maliyet oranları fazla olduğu için bu bütçeyi sosyal medyada değerlendirmek daha verimli olacaktır.
Ticari siteler ise markalaşma sürecinde mutlaka kullanmalıdır. Örneğin, bir tişört markası kurdunuz şirketiniz üretime başladı ancak satış yapabileceğiniz bir pazar bulamadınız bu durumda dijital pazarlamaya yönelerek kendi müşterilerinizi bulmanız gerekir veya adınızı duyurarak bu pazarda yer alan satıcılara kendinizi kanıtlamanız gerekir.
Sizi tanıtacak en hızlı yöntemlerden biri adwords’tür. SEO ile tişört kelimesinde üst sıralara çıkmak zaman alacaktır ve ilk sırayı elde etmek çok zor olacaktır ancak güzel bir reklam planlaması ile ihtiyacınız olan şirket tanıtımını yapabilirsiniz.
Anlık fırsat değerlendirmeleri, adwords ile kar elde edeceğiz bir reklam planı istiyorsanız gündemi takip etmeniz ve elinizdeki ürün çeşitliliğini artırmalısınız. Örneğin, televizyonda çıkacak olan “Anzer balı zayıflamaya yardım ediyor” haberi önümüzdeki birkaç gün için “anzer balı” satışlarını artıracaktır. Siz anzer balı kelimesinde SEO yöntemleriyle anında ilk sıralara çıkamazsınız ancak adwords reklamları ile kısa sürede 1. sıra olarak anlık talebin arttığı bir nokta yer alabilirsiniz.
Unutmayın ki gündem her zaman kendiliğinden şekillenmez. Haber ajanslarıyla yapacağınız anlaşma ile kendi ürünlerinizin tanıtımını içeren haberlerle kendi gündeminizi yaratma fırsatları da oluşturabilirsiniz. Arama motoru pazarlamada bir uzman olduysanız haberi izleyen insanlar yaptıkları aramalarla zaten sizi bulacaktır.
Adwords kullanımı
Adwords pazarlaması kendi içinde büyük bir sektördür ve çok detaylı bir platformdur. Yeterli zamanınız yoksa veya bu tarz platformlara aşina değilseniz uzman desteği almanızı tavsiye ederiz. Bu konuda profesyonel olmak istiyorsanız Google adwords sertifikası alabilirsiniz. Detaylı eğitim rehberini takip ederek bu süreci kolaylaştırabilirsiniz.
Ayrıca göz atmanız gerekenler;
Google Adwords Kurulum Adımları
Adwords Reklam Verimliliği Nasıl Artırılır
İçerik Yerleştirme
SEO seçeneği sizin için uygun değil, ücretli reklamlara ayırabileceğiniz çok fazla bütçenizde yok ancak kalıcı ve hızlı şekilde ürünlerinizi insanlara tanıtmak istiyorsunuz. Hali hazırda ilk sıralarda yer alan sitelerle anlaşma yaparak size de yer vermelerini sağlayabilirsiniz.
Örneğin, bir restoranınız var ve internet üzerinden insanlara ulaşmak istiyorsunuz. Bir internet sitesi açarak çeşitli reklam çalışmaları yapabilirsiniz ancak hedefe ulaşmak zor ve maliyetli olacaktır. Bunun yerine sizinle bağlantılı olan aramaları belirleyin mesela “İstanbul’un en iyi kahvaltı mekanları” karşınıza çıkan sitelerle iletişime geçerek içeriklerinde sizin mekanınıza yer vermelerini sağlayın böylece bu aramayı yapan insanlar sizi keşfetmeye başlayacaktır.
İçerik oluşturma, zor bir kelimeyi hedefliyorsunuz ancak yeni açılan bir sitenin o kelimelerde üst sıralarda yer alması çok zor olabilir bu durumda otoritesi yüksek içerik sitelerinden alacağınız yazılarla hedefinize ulaşabilirsiniz.
Örneğin, Onedio Türkiye’nin en iyi içerik sitelerinden bir tanesidir ve ücretli içerik almaktadır. Burada yayınlanan içerikler çok sayıda insan tarafından okunur ve otoritesi yüksek olduğu için arama motorlarında da üst sıralarda yer. Mesela, “Yılın en iyi bilgisayar modelleri” gibi bir içerik oluşturup kendi ürünlerinizi en iyiler arasında insanlara gösterebilirsiniz. Arama motorlarında yapılan bu aramalarda sizin daha fazla insana marka olarak ulaşmanızı sağlayacaktır.
Sonuç
Arama motoru pazarlama, geniş kapsalı ve sonu olmayan stratejilerle dolu bir pazardır. Burada en iyi stratejileri oluşturanlar kısa sürede yüksek değerlere sahip şirketler haline gelebilir veya yanlış stratejiler size yüz binlerce lira kaybettirebilir. Bir çalışma yaparken işin tüm boyutlarını ve nasıl etkiler yaratacağını düşünmek zorundasınız.
Bize göre 3 temel faktör aynı anda uygulanması gerekmektedir. SEO, adwords ve içerik yerleştirmeleri ile her zaman insanların karşısına çıkmanız gerekmektedir.
Bunlara ek olarak arama motorlarındaki varlığınızı artırmak ve daha fazla insana ulaşmak için sosyal medya, Youtube, sözlükler ve forumlarda doğal insanların reklam olduğunu fark etmediği viral içeriklerle markanızı desteklemelisiniz. Eğer büyük bir proje hazırlığı yapıyorsanız tüm detaylarını düşünün veya profesyonel bir destek alın aksi halde tüm çalışmalarınız ve yatırımlarınız boş bir uğraş olabilir.