Big data yönetmeyi alışkanlık haline getirmiş biri olarak. Yaşadığım tecrübelerden biride site haritalarıdır. Aslında site haritaları sıralamanızı ve site kaderinizi belirleyen en önemli unsurlardan biridir. Gözden kaçan bir çok hata var. Aldığım işlerde genellikle site haritalarının yanlış ve gereksiz ürünlerle doldurulduğunu tespit ediyorum.
E-ticaret sitelerinin temel sorunları arasında site haritaları gelir. Aslında bir çok e-ticaret sitesi sahibi site haritasını nasıl oluşturacağını bilmediği için ya hiç kullanmıyor, yada hazır sitemap yapısını kullanıyor. Peki, piyasada satılan hazır e-ticaret yazılımlarının site haritalarının bir çoğunun yanlış olduğunu biliyor musunuz? Site haritalarını derinlemesine inceleme şansınız oldumu?
Cevap : hayır, çok az baktım, bir şey anlamadım
Hiç site haritanız olmaz ise ne olur? Google sitenizdeki tüm ürünleri veya konuları tarar mı? Evet tarayacaktır, lakin Google’a neyi tarayıp, taramayacağı konusunda yol göstermediğiniz için geç index ve gereksiz URL lerin dizince yer aldığını görürsünüz.
Bu güne kadar bir site haritası oluşturmadı iseniz halen geç değil. Site haritanızı sınırlayarak göndermek en akıllıca çözüm olacaktır. Yani site haritanız içerisine her şeyi dahil etmemelisiniz.
Örnek Site Haritası Yolları;
E-ticaret siteleri için bir kalıp vermem gerekir ise;
Kategoriler: kategori.xml
Sayfalar: sayfalar.xml
Ürünler: Urunler.xml (Burada her 50.000 ürün için ayrı bir XML oluşturmanızı tavsiye ederim. Urunler1.xml, Urunler2.xml olarak devam edebilir)
Marka: Marka.XML (Markalarınız için mutlaka kısada olsa açıklama alanı gereklidir)
Ana XML : Burada robots.txt içerisine bırakılacak bir ana XML’iniz olmalıdır. siteadi.com/sitemap.xml olarak ayarlayabilirsiniz.
Örnek Ana XML Şablonu;
This XML file does not appear to have any style information associated with it. The document tree is shown below. https://www.siteadi.com/sitemap/urun1.xml 2020-08-26 https://www.siteadi.com/sitemap/urun2.xml 2020-08-26 https://www.siteadi.com/sitemap/kategori.xml 2020-08-26 https://www.siteadi.com/sitemap/sayfa.xml 2020-07-02 https://www.siteadi.com/sitemap/marka.xml 2020-08-26
Stoğu biten ürünlerin site haritasında yer almasına gerek yok. Tamamen gereksiz iş yapmış olursunuz diyebilirim. Ayrıca önem derecelerinin bildirilmesi gerekiyor. En sık güncellenen ve sizin için en önemli alan neresi ise <changefreq>daily</changefreq> ve <priority>değer</priority> ile bildirim yapmalısınız.
Ürünler için örnek XML
This XML file does not appear to have any style information associated with it. The document tree is shown below. https://www.steadi.com/urun-adi 2020-08-26 daily 0.9 https://www.siteadi.com/urun-adi-2 2020-08-26 daily 0.9
Burada benim için ürünler değerli olduğu için 1 den 10’a kadar olan önem derecesinden <priority>0.9</priority> olanı verdim. Kategorilerimde değerlidir ve çok sık değişmezler bu yüzden 2. önemli alanım olarak <priority>0.8</priority> değerini kategorilerime tanımladım. Marka alanları çok sık değişmezler ve önemsizdirler bu yüzden <priority>0.3</priority> olarak belirleyebilirsiniz. Sayfalar E-ticaret sitesinde genellikle geri plandadırlar, lakin landingpage sayfalar üretiyorsanız önem dereceleri artar bu yüzden <priority>0.7</priority> değerini verebiliriz.
Diğer önemli nokta ise <changefreq> alanıdır. Aşağıda yer alan tanımlamaları yapabilirsiniz.
- always
- hourly
- daily
- weekly
- monthly
- yearly
- never
Ürünlerimin her gün taranmasını istiyorum bu yüzden <changefreq>daily</changefreq> olarak belirtiyorum. Sayfalarım çok sık güncellenmediği için <changefreq>weekly</changefreq> , markalarım çok nadiren güncellendiği için <changefreq>monthly</changefreq> olarak ayar yapabilirim.
Anladığınızı düşünüyorum, önem derecelerini belirtmek ve tarama sıklığını belirtmek çok önemli bir kriterdir.
Not: Bugüne kadar hiç site haritası oluşturmadı iseniz, eski URL’leriniz için bir site haritası oluşturmalı ve genel site haritasına dahil etmelisiniz. Sadece yeni ürünleri site haritasına dahil ederek ilerlemek hatalı olacaktır.