Google Arama ve Sıralama İşlemi Nasıl Gerçekleşir?

arama ve sıralama işlemi

Google arama motorunu kullanan ziyaretçiler bir arama gerçekleştirdiğinde, sonuçlar anlık olarak listelenmektedir. Arama sonuçlarının listelenmesi için bir çok algoritma kullanmaktadır. Google arama motorunun sonuçları nasıl bulduğunu ve listelediğini inceleyelim;

Google arama sonuçlarını listelerken, dizinlerine eklenen siteleri sunucularından çağırarak alaka düzeyine göre sunmaktadır. Arama yapılan terim için en uygun ve alaka düzeyi en yüksek olan site arama sonuçlarında daha iyi konumlarda listelenir. Arama sonuçlarını sunmak için üç temel unsur üzerinde durulmaktadır;

  • Tarama
  • Dizine Ekleme
  • Sunum ve Listeleme

Tarama Adımı

Googlebot’un yeni siteler ve siteler içerisinde yayınlanan güncel bilgileri bulması işlemine tarama denilmektedir. Getirme işleminden Google Botları yani Örümcekleri sorumludur. Milyarlarca web sitesi olduğunu düşünür iseniz, tarama işlemini gerçekleştirmek için Google’ın binlerce server kullanması gerektiğini de tahmin ediyorsunuzdur. Google tarama işlemini gerçekleştiren botları için özel tarama algoritmaları kullanmaktadır. Googlebot belirtilen algoritmaya göre her web sitesi için tarama limiti ve hangi sayfaların dizinlere dahil edileceğini belirlemektedir. Dizinlere daha önceden eklenen sayfaları mili saniyeler içerisinde algılayan muazzam bir sistem ile çalışmaktadır. Daha detaylı olarak açıklamak gerekir ise, a sitesi için Google Botları tarama işlemini ilk olarak gerçekleştirdiğinde ana index dizini alırlar ve sonrasında alt sayfalar, resimler, videolar için ayrı bir tarama gerçekleştirmektedir. Site sahibi farklı bir içerik veya sayfa yayınladığı zaman, Google Botları devreye girerek yeni içeriği getirir ve dizinlere ekler. Dizinlere eklenen her içerik ve sayfa Google serverların da barındırılmaktadır. Sonuçlar listelenirken, daha önceden dizinlere eklenen sayfa ve içerikler üzerinde Google arama işlemi yapar ve sonuçları bu sayede hızlı olarak listeler. Sitenizin bir kopyasını da barındırıyor olarak düşünebilirsiniz.

Google tarama işlemlerini gerçekleştirirken site sahiplerinin sunacağı sitemap yani site haritası verilerinden de yararlanmaktadır.  Site haritanızda URL’ler yer almaktadır ve Google Botları bu URL’leri taramaktadır, artan URL’leri görerek dizinlerine eklemek için çalışır. Ekleme sırasında geçersiz URL’leri tespit ederek dizinlere eklemez. Her web sitesi sahibinin site haritası oluşturması son derece önemlidir. Google botlarına yol göstermiş olduğunuzu unutmamanız gerekiyor. Site Haritanızı oluşturduktan sonra Google Search Console’dan göndermeniz gerekmektedir. Gönderim işlemini yapabilmek için öncelikle bir Gmail hesabına sahip olmanız gerekmektedir. Hesap açıldıktan sonra Google Search Console kaydı yapılmalıdır. Sonra özellik ekle > Sekmesi tıklanarak sitenin yayın yaptığı gerçek ve tam URL yazılır. Aşağıdaki görselde gördüğünüz şekilde ekleme işlemi tamamlanır.

özellik ekleme adımı

Mülkünüzü ekledikten sonra, Tarama > Site Haritaları alanından > Site Haritası Ekleme ve Test Etme Sekmesi tıklanır. Sitemap.xml veya sitemap_index.xml veya özel bir harita yapınız var ise boş alana yazılarak gönder sekmesine tıklanır.

site haritasını gönderme

Site haritanız Google’a bu sayede gönderilmiş olur ve Google botları site haritasını yolunuzu öğrenerek düzenli aralıklarla tarama işlemi gerçekleştirir. Eğer site haritanızda bir sorun var ise aynı alandan Site Haritaları (Tüm içerik türleri) bölümünde hataları görebilirsiniz. Sorunlar başlığı altında uyarı adedi görebilir ve üzerini tıkladığınız da detaylara erişebilirsiniz. Genellikle uyarılar engellenen URL’ler veya Hatalı URL’ler yüzünden çıkmaktadır. Hataları giderdiğiniz den emin olmalısınız.

Dizin oluşturma ve ekleme

Googlebot, dizinlere yeni veriler eklemek için sürekli tarama işlemi gerçekleştirmektedir ve bu işlemi gerçekleştirirken siteden siteye dolaşarak dizinlere ekleyecek yeni veriler aramaktadır. Dizine ekleme esnasında kelimeler, başlık etiketleri ve alt özelliklerde buldukları tüm verileri işlemektedir. Dizine ekleme esnasında bazı medya dosyalarını Googlebot tarafından okunamamaktadır. Sitenizin okunabilir ve Mobil uyumlu bir site olması çok önemlidir. Sitenizin ve içeriklerinizin okunabilir olduğunu anlamak için Google Search Console > Tarama > Google Gibi Getir alanını kullanabilirsiniz.

getirme işlemi

Eğer sadece ana sayfanızı getirecek iseniz site adresiniz yanındaki boşluk kısmına bir şey yazmadan getir ve oluştur yapabilirsiniz. İçerikleriniz ve sayfalarınızı test edecekseniz kutucuğa konu veya sayfa URL’sini yazmanız gerekmektedir. Diğer kaynak ise Yapısal Veri Test Aracı dır.

yapısal veri ile test

Karşınıza çıkan ekranda URL’yi getir bölümüne test etmek istediğiniz URL adresini yazarak yapısal sorunları test edebilirsiniz. Sağ alanda WebSite yazan bölümde eğer hatalar var ise görmeniz mümkündür. Daha verimli bir site olmasını istiyor iseniz Mobil Uyumluluk Testi de yapabilirsiniz.

Sunum ve Listeleme

Google tarama ve dizine ekleme işlemini gerçekleştirdikten sonra, bir arama yapıldığında en alakalı sonuçları sunmak adına bir çok algoritma ve sinyal kullanmaktadır. Google sunucuları içerisinde yer alan siteler ve sayfalar arasında alaka düzeyi en yüksek olanlar listelenmektedir. Sıralama sonuçlarını en iyi şekilde sunmak için sıralama kriterleri algoritmalarını kullanmaktadır. Bazı website sahipleri sıralamalarda daha iyi bir konum elde edebilmek adına, arama motorunu yanıltmaya yönelik çalışmalar yaparlar, Google Arama Motoru bu işlem için Web Sitesi Kalite Yönergelerini kullanmaktadır. Doğal ve yapay bağlantıları Pagerank hilesi yapan maniple bağlantıları analiz eder ve buna göre gerekir ise Manuel İşlemler uygulayabilir.

Manuel işlemler hakkında videoyu izleyerek daha fazla bilgi edinmeniz mümkündür. Kurallara uyan bir site olmanız sıralamanızı olumlu yönde etkilemektedir. İçerik kalitesine göre verilen bağlantılar en iyi bağlantılar olarak sınıflandırılmaktadır. İyi bir sıralama elde etmek istiyor iseniz, kusursuz içerikler üretmeli, kullanıcı deneyimi yüksek bir site olmaya özen göstermelisiniz.

Google arama esnasında bazı kelimeleri otomatik olarak tamamlamaktadır, bu işlem daha önce gerçekleştirilmiş aramaların database de tutulması ve eşleştirilmesi ile yapılmaktadır. Yanlış bir keline yazdığınızda Google otomatik olarak sizi doğru kelimeye yönlendirmektedir. Google en iyi ve alakalı sonuçlar için bir rankbrain yapay zekasını da kullanmaktadır. Karşınızda sizin kadar iyi düşünen saniyeler içerisinde Trilyon hamle düşünen bir arama motoru olduğunu bilmesiniz. Sıralama elde etmek için sitenizin anahtar kelimeniz ile alakalı kusursuz içeriklere sahip olması gerekmektedir. Aramayı yapan ziyaretçi yerine kendinizi koyarak, tüm içeriklerinizi ve sayfalarınızı kelime hataları, görseller ve videolar ile detaylandırmalı, hızlı açılan ve tarama hataları olmayan bir site haline getirmelisiniz. SEO çalışmaları yapan her site sahibinin yukarıdaki adımları tamamlaması tarama ve oluşturma adımları için önemlidir.

Author:
SEO ve Dijital Pazarlama Ajansı
Comments
  • Bunu bilmem çok iyi oldu, yeni baslayanları da düşündüğünüz için teşekkür ederim. Sitemde 2 adet tarama hatası buldum, sorunu düzelttim. Yapısal veri test aracını kesinlikle kullanmak getekiyormuş.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Teklif Al

Bize projenizi anlatın. En kısa süre içerisinde tarafınıza dönüş yapacağız.