Google yaptığı algoritma güncellemeleriyle birlikte artık doğal dilleri anlama konusunda çok daha iyi seviyelere gelmiştir. Bu süreç adım adım yapay zekayı geliştirmekte ve ısrarla vurguladığımız gibi “kullanıcı odaklı ve alakalı” sayfaların önemini karşımıza çıkarmaktadır.Yeni dönemde bunun yansıması entity search optimizasyonu ile karşımıza çıkacak. Yani anahtar kelime tabanlı arama sonuçlarından ilişki düzeyi yüksek, arama amacını anlamaya yönelik anlamsal aramaların ve varlık tabanlı sonuçların daha fazla karşımıza çıkacağı bir döneme giriyoruz.

Hazırladığımız bu içerikte, sayfalarınızı yeni döneme nasıl hazırlamanız gerektiğini, entitylerin (varlıkların) sıralamalara nasıl etki ettiğini, Google’ın bu konuda neler yaptığına dair tüm detayları sizlerle paylaşıyor olacağız. Önümüzdeki dönemde sıralamaların tozunu attırmaya hazır mısınız? O zaman hadi başlayalım.

ENTITY SEARCH (VARLIK ARAMASI) NEDİR?

Entity, dilimizde varlık anlamına gelen ve Google tarafından “Tek, benzersiz, iyi tanımlanmış ve ayırt edilebilir herhangi bir şey ya da kavram” olarak açıklanmış somut ya da soyut kavramlardır. Varlıklar bir birey, herhangi bir yer, eşya, fikir ya da bunların herhangi bir kombinasyonu olabilir. Bir varlığın bir ismi olması ya da gerçek olması gerekmediğini, sadece kendine has olduğu anlaşılan bir şey olması gerektiğini belirtmekte fayda var. Örneğin Ahmet bir varlık olabileceği gibi ışık ya da sosyalizm kavramları da birer varlıktır.

Google’ın verileri işlemesi için anahtar kelimelere olan ilgisini biliyoruz. Hatta bir arama sonucunda sıralanmak için içerikleri anahtar kelimelerle tıka basa doldurulması gerektiğini de duymayan yoktur. ANCAK! bu dönem artık kapanıyor. Google arama sonuçlarının alaka düzeyini artırmak için sürekli algoritmalarını güncelledi ve güncellemeye de devam edecek. Anahtar kelimeler hala oyunun bir parçası, ancak sıralamalarda 150 sayfa içeriği aynı anahtar kelimelere sahipse Google, arama yapan kullanıcılar için hangisinin daha iyi sonuç olduğunu nasıl anlayabilir?

Yukarıdaki görselde Malatya kelimesiyle yaptığımız arama sonucunu görüyorsunuz. Arama sonucunda Google bana bildiği herşeyi sunuyor. Özellikle sağ tarafta arama yaptığım sırada, hava durumu, nem oranı gibi birçok bilgiyi benimle paylaşıyor. Biz mi daha çok biliyoruz yoksa arama motorları mı? Arama motorları sürekli öğrenmeye aç birer varlıktır diyebiliriz. Evet arama motorları da birer varlıktır ve bunca bilgi arasından benim ne aradığımı anlamaya çalışıyor.

Yine bir arama daha yapalım. Amacımız Başakşehir’de gezilecek yerleri öğrenmek olsun. Arama motoruna Başakşehir yazdığımızda karşımıza hiç de istediğimiz gibi sonuçlar çıkmadı. E nerede Google’ın o muhteşem zekası. Aramayı ne amaçla yaptığımızı anlamadı ve karşımıza aşağıdaki görselde olduğu gibi Başakşehir Futbol Klubü ile ilgili birçok sonuç sıraladı. Ne demiştik arama motorları sürekli öğrenmeye açtır. Burdan siz ne sonuç çıkardınız bilmem ama ben bu entity search ile daha önce yazılmamış o kadar çok konu bulabilirim ki bunlardan birisi de Başakşehir hakkında detaylı bir içerik olurdu.

başakşehir sorgu sonucu

Aslında burada birçok örnek verilebilir ancak asıl amacımız bu işin mantığını anlamak ve daha sonra detaylara geçmek. Verdiğimiz örneklerle iki noktaya dikkat çekmek istiyorum. Birincisi google’ın varlık araması sonuçlarını nasıl sıraladığını anlamak. İkincisi ise (bu bir çok sektörde işinize yarayacak) detaylı içerikler hazırlanmamış konuları tespit edebilmek. Şimdi sıra geldi sayfalarımızı nasıl optimize etmemiz gerektiğine.

İÇERİKLERİMİ NASIL OPTİMİZE ETMELİYİM?

icerik optimizasyonu

Google’ın 2015 yılında yayınladığı Varlık Metriklerine Göre Arama Sonuçları Sıralaması (Ranking Search Results Based On Entity Metrics) patentine göre; bir arama sistemi, arama sonuçlarına göre çeşitli kriterleri belirleyebilir. Arama sistemi, kriterler için dereceler belirleyebilir, burada dereceler kısmen aramaya dahil edilen varlık türüne dayanır. Arama sistemi, kriterleri ve dereceleri birleştirerek bir puan belirleyebilir. Arama sistemi, arama sonuçlarını oluşan bu skora göre sıralayabilir. Yani bu patenti özet geçecek olursak karşımıza varlık sonuçları ile ilgili dört başlık çıkıyor.

1.İlişki Düzeyi: İlişki düzeyine göre iki varlık web ortamında sıkça birlikte kullanılıyorsa sonuç olarak karşımıza varlık+ilişki+varlık sonucu çıkar. Bunun sebebi bu iki varlığın tek bir sonuç elde etmek için yeteri sıklıkla birlikte bulunmalarıdır.

Örneğin; Fatih Terim [varlık] + Galatasaray [Varlık] + teknik direktörüdür.[ilişki]   Örnekteki varlıklar ve arasındaki ilişki düzeyi hakkında Google’a bilgi verince yapılan arama sonucu bakalım nasıl çıkıyormuş.

galatasaray teknik direktörü

 

2.Bilinirlik: Google, bir varlığın ne kadar dikkate değer olduğunu, temel olarak web ortamında ne kadar bilinir olduğuna (bağlantılar, incelemeler, bahsedilmeler ve alaka düzeyi …), bakarak karar verir. Rekabet edilen sektörün değeri ne kadar düşükse varlığın bilinirliği o kadar artar. Google’da “En iyi …. ” tarzında bir arama yaptığınız zaman sonuçlar bilinirliğe göre karşımıza çıkar.

3.Katkı Düzeyi: Katkı, dış sinyallerle belirlenir ve temel olarak bir varlığın ilgili bir konuya katkısının bir ölçüsüdür. Örneğin Türkiye’de köklü birçok firmaya hizmet veren Müslüm Aslantürk’ün seo ile ilgili yaptığı bir değerlendirme X seo firmasının yaptığı değerlendirmeden daha fazla sektöre katkı sağlayacaktır.

4.Alınan Ödüller: Bu metrik alınan herhangi bir ödül olabilir. Kazanılan madalya, oscar vb ödüller Google’a sinyal verir.

Varlıklar güncellik, kullanıcıların önceki seçimlerini, gelen bağlantıları ve muhtemelen giden bağlantıları içerebilecek bir kalite puanına göre sıralanır. Yani buradan çıkan sonuç şu; öyle alelade her web sitesinden backlink almak ya da dış bağlantı vermek gibi orta-uzun vadede sitenizi sıkıntıya sokacak adımlardan uzak durun. Çünkü hedef kelimenizin Entity (varlık) olarak tanınması alakasız bağlantılarla gerçekleşmeyecektir.

Arama motorlarında sorgu yürütüldüğünde, sonuç için aranılan değerle diğer varlıkların alaka düzeyi belirlenir. Örneklemek gerekirse, [Kemal Sunal] sorgusu için Google’ın hangi varlık metriklerinin bununla en önemli şekilde ilişkili olduğunu belirlemesi gerekir. Doğum tarihinin varlığı önemli kabul edilir, eşi, çocukları ve diğerlerinin varlığı bilgi panelini yapacak kadar önemlidir. Ancak saç rengi yeterince önemli sayılmaz.

Google’ın, aynı isme sahip birden çok değer için çıkaracağı sonuç döngüsü ise yapılan aramada kullanılan sorgu kelimelerine bağlıdır. Örneğin Alaca kelimesinde “nerede” sorusunu sorsam şehre atıfta bulunacağım, “çorbası tarifi” dersem yemeğe atıfta bulunacağım.

Google’ın hedeflediğiniz kelimeleri varlık olarak anlamasına uygun alakalı ilişkilerle içeriklerinizi donatın. Hepimiz sırala almak için içerik üretiyoruz ve bu içeriklerde sıralama almak için en iyi yol zaten sıralama almış olan rakipleri temel almaktır. Bu nedenle, iyi konumlara gelmek istiyorsanız Google’ın tanıdığı ve bildiği aynı ilişkilendirmeyi oluşturmak çok önemlidir. Bu, Google’ın anahtar kelimeniz hakkında zaten bildiği her şeyden yararlanmak istediği anlamına geldiği gibi yapacağınız her extra hamle sizi rakiplerinizin önüne geçirecektir. Yani Google sizi ne kadar iyi anlarsa, üst sıralara çıkma şansınız o kadar artar. Peki bunu nasıl yaparız? Anahtar kelimeniz için yapılan sorguda ilk 10 sırada bulunan rakipleri incelemekle başlayabiliriz. Bunun için wordgraph aracını kullanacağız.

wordgraph anahtar kelime sorgusu

Yukarıdaki görselde 1 numaralı alana hedef anahtar kelimelerinizi, alakalı sonuçlar almak için ise 2 numaralı alana konumunuzu yazın. Çıkan sonuçta seçtiğiniz kelimenin temel istatistikleri ile birlikte sonuç sayfalarındaki ilk 10 sıradaki sayfalarda hedeflenen anahtar kelimelerinizle en yüksek eş zamanlılığa sahip kelimeler de sonuçlarda listelenir. Bu sayede Google’ın kelimenizi varlık olarak anlamasına yarayan kelimeleri keşfetmiş olacaksınız.

Yapılandırılmış Veri İşaretleme ile Google’ın İçeriğiniz Daha İyi Anlamasına Yardımcı Olun

Google’ın web’de sunulan verileri daha iyi anlamasına yardımcı olmak için zorladığı uygulamalardan biri Yapılandırılmış Veri İşaretleme Yardımcısı aracıdır. Bu sayede Google’ın varlık kütüphanelerini oluşturmasına yardımcı olursunuz. Web sitenizde neredeyse her şey için şema işaretlemeleri vardır. (Ürün, organizasyon, breadcrump, hizmetler, adres vb.)

Google Yapısal Veri İşaretleme Yardımcısı aracı ile bunları doğru bir şekilde uygulayabilirsiniz. Açılan sayfada sayfa URL’nizi ve 12 seçenek arasında bulunan verilerden birini işaretleyip “Etiketlemeyi Başlat” seçeneğine tıklayınız.

Google yapısal veri işaretleme yardımcısı

Karşınıza çıkan sayfada web siteniz sol bölümde yer alacaktır. İşaretlemek istediğiniz alanı ister web siteniz üzerinde seçerek ister “Eksik Etiketleri Ekle” sekmesiyle oluşturabilirsiniz.

 

yapısal veri etiket oluşturma

 

Oluşturduğunuz etiket işaretlemeleri sonrasında sayfanın sağında bulunan HTML OLUŞTUR tuşuna tıklayın. Daha sonra aşağıdaki sayfada çıkan HTML kodlarını veri tabanınıza, wordpress kullanıyorsanız eklentiler (schema.org eklentileri) aracılığıyla ekleyebilirsiniz.

yapısal veri html oluşturma

google yapısal veri kodları

Şimdi tüm bu bilgilerden sonra örnek içerik yazalım ve konuyu netleştirip dağılalım. İçerik konumuz van kedisi olsun. Önce içeriğin google için nasıl olması gerektiğine bir bakalım.

Van kedisi [varlık] + bir hayvandır [varlık]

Van kedisi [varlık] + 1950 yılında [varlık] ortaya çıkmıştır [ilişki]

Van Kedisi [varlık] + Bilimsel Adı [Varlık]+ Felis catus [varlık] olarak sınıflandırılır.

Van Kedisi [varlık] + Van Gölü Bölgesinde [varlık] yaşar.

Van Kedisi [varlık] + Göz Rengi [varlık] + mavi ya da kehribar olabilir.

Van Kedisi [Varlık] + Tüy Rengi [varlık] + Beyaz [varlık] ….. gibi Van kedisi ile ilgili bilinen tüm özellikleri sıraladıktan sonra içeriğimizi yazalım.

Van kedisi, Van gölü bölgesinde 1950 yılında keşfedilen bir hayvandır. Bilimsel adı Felis Catus’tur. Tüyleri beyaz renkte olan van kedisinin göz rengi mavi olabileceği gibi, bir gözü mavi diğer gözü kehribar olabilir.  Sadık, sevgi dolu ve nazik bir karaktere sahip olan Van kedisi, oldukça akıllıdır, ve bir o kadar da aktif bir hayvandır. Bu onların zaman zaman muzip olabileceği anlamına gelir……(Van kedisi ile ilgili eksik nokta bırakmıyoruz)

SONUÇ

Entity search mantığı ile optimize edilmiş içeriklerin kazanacağı günler geldi. Google yaptığı her güncellemeyle birlikte kullanıcı odaklı sonuçlar sunmaya daha fazla yaklaşmaktadır. Google yapay zekası hızla gelişmekte ve biz içerik sağlayıcılar buna büyük katkı sağlıyoruz. Amacımız kullanıcı deneyimi ise içerikleri buna göre hazırlıyoruz. Burada asıl varlık ziyaretçilerimiz ve kullanıcılar. Bu varlığı elimizde tutmayı başarmanın içeriği anahtar kelimelerle doldurmakla gerçekleşmeyeceğini unutmayın.