Bir web sitesi sahibi iseniz, sitenize gelen bağlantıları Search Console Bağlantılar raporu ile incelemeniz mümkündür. SEO çalışmaları yapıyor iseniz, sitenize yönlendirilmiş her bağlantıdan haberdar olmanız gerekmektedir. Bu işlemi de ücretsiz olarak Google Search Console ile yapmanız mümkündür.
Googlebot web sitelerini tararken, sitenize bağlantı veren siteleri Search Console içerisinde sitenize bağlantılar alanında raporlamaktadır. Sitenize en çok bağlantı veren siteler en üst satırda yer almaktadır. Bağlantı sayısına göre bir sıralama yapılmaktadır. Search Console içerisinde sitenize gelen tüm bağlantıların listelenmediği durumlar olmaktadır. Belirli zaman dilimlerinde güncellendiğini unutmamanız gerekiyor. Sitenize bağlantılar alanında bir artış olmuyor ise bir çok nedeni olabilir, bilinen en yaygın nedenler arasında;
- Sitenize yönlendirilen bağlantı yeni bir bağlantı olabilir.
- Robots.txt dosyanızda taranmasını istemediğiniz, sayfalara ait bağlantılar search console işlenemez.
- Başka sitelerden gelen kırık bağlantılar panelinize işlenemez, yani 404 olan bağlantıları search console içerisinde göremezsiniz.
- Farklı mülk üzerinden bağlantıları inceliyor olabilirsiniz.
Bağlantı Türleri Nelerdir ?
Sitenize yönlendirilen bağlantıları genel olarak ikiye ayırabiliriz. Nofollow ve Dofollow Bağlatılar olarak. Bağlantı türleri hakkında bilmeniz gerekenler;
Nofollow Bağlantılar
Rel=”nofollow” bağlantıları, arama motorlarının takip etmemesi gereken bağlantılar anlamına gelmektedir. Bir makale veya sayfa içerisinde, resimler ve reklam çalışmalarında kullanılması gereken bağlantı tipi olarak kısaca adlandırabiliriz. Ücretli olarak sitenize yönlendirilen tüm bağlantıların “nofollow” olması gerekmektedir. Googlebot bu bağlantıları gördüğü zaman, takip etmemesi ve bağlantıyı taramaması gerektiğini anlamaktadır. Arama motorlarına bir bağlantının izlenmemesi gerektiğini kısa bir kod ile söylemeniz mümkündür;
Örnek ; <a href=”adres.com” rel=”nofollow”>site adresi</a>
Google “nofollow” bağlantıları takip etmeyen bir arama motorudur ve bu bağlantılardan sitenize artı puan yazmaz. Nofollow bağlantıları güvenmediğiniz sitelere, içeriklere ve ücretli bağlantılara verebilirsiniz. Site içerisinde ise, takip edilmemesi gereken yararsız sayfalar için kullanılabilir. Örneğin, kayıt ol, referans gibi sürekli arama motorlarının taramasında fayda olmayan ve size değer katmayacak bölümler için nofollow kullanmanız tavsiye edilmektedir.
Dofollow Bağlantılar
Takip edilen bağlantılar anlamına gelmektedir. Arama motorları botlarına bu bağlantıyı takip etmesi anlamında komut vermiş olursunuz. Google Arama motoru başka sitelerden sitenize gelen bağlantıların pagerank geçirdiği için dofollow olmasını istememektedir. Eğer bir linke rel=”nofollow” eklenmemiş ise otomatik olarak fllow olacaktır ve arama motorları bu linki takip edecektir. Follow olarak bir sitede linkiniz var ise, arama motorları o site ile sizin siteniz arasında bir bağ olduğunu ve sizi referans olarak sunduğunu düşünmektedir. Sitenize ücretli olarak alınmış dofollow link yönlendirmeleri var ise ve bu durum sürekli tekrarlanır ise, arama motorları kalite yönergelerini ihlal ettiğinizi bilmeniz gerekmektedir.
Hangi Bağlantılar Reddet Listesine Eklenmelidir ?
Arama motorlarını yanıltmaya yönelik alınan ücretli bağlantıların tümünü bu durum için örnek gösterebiliriz. Web Yöneticisi Yönergelerine uymayan siteler Google Arama Motoru tarafından manuel işleme tabi tutulmaktadır.
Sitenize zarar verecek bağlantı türleri örnekleri;
- İçeriğiniz ile alakasız sitelerden alınan ücretli dofollow linkler.
- Konunuz ile alakasız yerlerden gelen yorum backlinkler, anahtar kelime geçirerek alınan yorum linkleri.
- Forum vb sitelerden imza kısmına yerleştirerek alınan linkler.
- Sitenizdeki bir makaleyi, birden çok sitede yayınlayarak alınan bağlantı türleri.
- Zayıf ve alakasız içeriklerden anchor “geri bağlantı metinleri” olarak gelen bağlantılar.
- Sitenizdeki bir makale başka site tarafından yayınlandığında rel=”nofollow” olarak kaynak gösterilmemesi ve hatta rel=”canonical” etiketinin kullanılmaması.
Yukarıdaki bağlantı tiplerini kullanıyor iseniz, Google arama motoru sitenize manuel işlemler uygulayabilir. Eğer bir site site içeriğinizi kopyalıyor veya spam çalışmalar yapıyor ise, bunun için google spam bildirimi yapabilirsiniz.
En iyi Bağlantı Kurma Önerileri
Google doğal bağlantılar kurulmasını seven ve tavsiye eden bir arama motorudur. Bunun için bir çok yapılması gereken harika yöntem bulunmaktadır. Siteniz için doğal bağlantıları nasıl geliştirebilirsiniz inceleyelim;
- Profesyonel içerikler yayınlamak
- Sosyal Medya etkileşimi kurmak
- Teknik içerikleri videolar ve grafikler ile anlatmak
- Paylaşılabilir içerikler yayınlamak
- Kullanıcı deneyimini en üst seviyeye çıkarmak
- Yorum yapılabilir içerikler üretmek
Yukarıdaki temel maddelere baktığımızda sadece uzmanlık alanınız için içerikler üretmeli ve siteler oluşturmanız gerektiğini anlamalısınız. Editöryal olarak hazırlatılan içerikler, zayıf ve derleme içerikler sitenize fayda sağlamaz. Uzmanlığını kanıtlar ve kusursuz içerikler üretirseniz peki, neler olur. Öncelikle içeriğini okuyan ziyaretçi, beğenmesi durumunda içeriğinizi paylaşıyor, tavsiye ediyor ve kendi sitesinde dahi yayınlıyor olacaktır. Sosyal medya hesaplarında içeriğinizi referans olarak sunmaktan çekinmeyeceklerini bilmelisiniz. Sizlerle aynı hizmeti veren veya ilgi alanına sahip olan blog, vlog’lar içeriğinizi referans sunacaklardır. Bir çok platformda içeriğiniz tavsiye link olarak sunulacaktır. Doğallık SEO çalışmalarında bir numaralı kuraldır ve Google doğal bağlantılara sahip siteleri her zaman ödüllendirmektedir.
Burada bir kez daha nofollow bağlantıların önemini anlamış olduk. Ben siteme gelen tüm bağlantıları analiz ediyorum ve search console üzerinden bakıyorum, bilgim olmadan alakasız sitelerden gelen linkleri reddet listeme atıyorum. Google sitemi her zaman sevmiştir çünkü tüm kurallarına uyuyorum diyebilirim. Makaleniz kesinlikle okunması ve uyulması gereken bir makale teşekkürler.
Şimdi anlamış oldum, değerli bilgiler için teşekkürler.