Google gibi arama motorlarını yinelenen içerikler konusunda çok hassastır. Yinelenen içerik, önceki ve yeni içeriğin web’de birden fazla yerde gösterilmesi anlamına gelir. Sonuç olarak arama motorları değişen makalelerin hangi URL’de gösterilmesi gerektiğine karar veremez. Bunun nedeni yinelenen içeriğin, eski içerikle benzerlik orandır. Bu sorun sayfanın sıralama kaybetmesine neden olabilir. Özellikle bilgilerin birebir olması veya benzer olması arama motorları için karışıklık yaratmaktadır. Bu makalemiz kapsamlı olarak “yinelenen içerik” nasıl hazırlanmalı, çeşitleri, hatalar ve çözümleri hakkında size yardımcı olacaktır.
Yinelenen içerik nedir?
Bir makale yayınlandı ve sitenizde gösterilmesi için bir bağlantı oluşturuldu ancak kullanılan sistem veya siz farklı URL yapısında veya başlık ile aynı etiket kullandınız bu yinelenen içeriktir. Arama motorları aynı bilgiyi tekrar tekrar sıralamak istemez. Sitenizde yayınladığınız bir içeriği bir kez göstermeyi seçer bu seçimi yaparken de sitenizin otoritesi ve kelimelerin rekabetine göre bazı aksaklıklar yaşanır veya arama motoru hatalı url gösterimi yaparsa hedef URL’ın kullanıcı deneyimi düşük kalır ve sıra kaybeder.
Örneğin; “anahtar kelime x” isimli bir makale yayınlandı bağlı olduğu yol www.site.com/kelime-x olsun bazı sitelerin kullandığı sistemler, özellikle blog tabanlı altyapılar aynı içeriği www.site.com/category/kelime-x, /tarih/ veya /yazar/ olarak çeşitli alt kategorilerde otomatik olarak yayınlar. Eğer bu alt bağlantılarda çıkan makaleler farklı URL yapılarında gösteriliyorsa büyük bir probleminiz var demektedir. Sitenizde aynı yazıların farklı yollarla gösterildiği anlamına gelir ancak bu alt kategorilerde çıkan ekstraların hepsi içeriği göstermenden link olarak site.com/kelime-x’e yönlendiriyorsa ve makale tek bir adres altında açılıyorsa daha iyi sıralamalar elde edebilirsiniz.
1.Yinelenen içerik nedenleri
Yinelenen içeriğin onlarca nedeni vardır. Bunun temelinde arama motoru gibi düşünmeyen geliştiriciler vardır. Bu hatalar genel olarak yazılım kaynaklı ortaya çıkmaktadır ancak SEO konusunda bilgisi az insanlarda bilinçli olarak bu hataya düşerler ve hata yaptıklarının farkında bile olmazlar.
1.1 Bir URL kavramının yanlış anlaşılması
Geliştiriciler bizim düşündüğümüzden farklı düşünerek sadece sistemi ortaya çıkarmayı hedefler. Genellikle SEO konusuna dikkat etmezler. Yayınlanan bir makale veri tabanına kaydedilir ve tektir ancak veri tabanı bu makaleye birkaç URL ile erişime izin verebilir. Bu sizinde fark etmediğiniz “/anahtarkelime-x/” ve “/anahtarkelime-x/?” gibi küçük ayrıntılarla gelebilir. Sizin dikkat etmediğiniz bu basit hata arama motorları tarafından taranır ve yinelenen içerik olarak algılanır. Bu hatayı geliştiriciye aktararak çözmesini isteyebilirsiniz. Yazılıma ve veritabanlarına hakim olmayanların kolaylıkla çözemeyeceği bir sorundur ancak geliştirici bu bilgiyi aldıktan sonra ufak düzenlemelerle kullanılan yazılımı değiştirebilir.
1.2 Oturum Kimlikleri
Ziyaretçilerinizin spesifik sayfaları takip etmesi, ürün takipleri, sepete ekleme gibi işlemleri mümkün kılmak için atanan oturum kimlikleri (üye ID) site içerisinde düzeni sağlamak için mükemmel bir araçtır ve çerezler kullanılarak son görüntüledikleri içerikler gibi faydalı veriler toplarsınız ancak bu işlemleri yaparken ilgili bölümler arama motorlarına açık olursa her üye ayrı bir URL oluşturarak bir içeriği, ürünü binlerce URL altında göstermeye başlar buda yinelenen içerik olarak başına büyük sorunlar açar. Bu hatayı yapmamak için oturum kimlik alanlarını arama motorlarının erişimine kapatmalı ve nofollow gibi ek etiketlerle ilgili sayfaların taranması engellenmelidir.
1.3 İzleme ve sıralama için kullanılan URL parametreleri
Yinelenen içerik için başka bir neden sayfa içeriğini değiştirmeyen izleme bağlantılarıdır. Ziyaretçi davranışı veya sayaç gibi araçlarla izleme yapılan sayfalara oluşturulan ek URL parametreleri oluşturabilir özellikle SEO hakkında bilgisi olmayan bir yazılımcı takibin daha kolay olacağını düşünerek ek URL yapılarıyla izleme oluşturabilir ancak bu URL’ler arama motorları tarafından algılandığında yinelenen içerik sorunu yaşamaya başlarsınız ve ciddi yan etkileri vardır!
Bu izleme parametreleri için sorun değildir. Önemli olan içeriği değiştirmeyen URL parametreleri oluşturmamaktır. Bir ürün grubundaki sıralamayı değiştirme veya başka bir kenar çubuğu gösterme hepsi yinelenen içerik olarak kabul edilir.
1.4 içerik sendikasyonu
Yinelenen içeriğin nedenlerinde site hataları vardır ancak bazen diğer siteler sizin izniniz olsun veya olmasın içerikleri kopyalayarak kullanır. Bunu yaparken de orijinal içeriğe her zaman bağlantı vermezler. İçerikleri koruma altına almak için önemli içerikleri ekledikten sonra “Google gibi getir” yaparak “oluştur” işlemini tamamlayın. Çoğu zaman bu işlem sorunu çözer ancak içeriği kopyalayan site sizden çok daha büyükse işe yaramadığı dönemler olacaktır.
Hazır e-ticaret yazılımları kullananlar veya ürünleri otomatik çeken sistemlerde kesinlikle açıklama, fotoğraflar, kod yapısı gibi alanlarda özgünleştirme yapılmalıdır aksi halde sizinle aynı ve büyük sitelerin kopyası olarak görülür ve hiçbir zaman büyüme elde edemezsiniz.
1.5 Parametrelerin sırası
Bir diğer sorun CMS’in temiz URL kullanmamasından kaynaklanır. Kategori veya içeriklerin /? Id = 1 & cat = 2, URL /? Cat = 2 & id = 1 yapılarının çalışması çoğu sitede aynı sonucu verir ancak kullanıcı için pek anlam ifade etmeyen bu aralıklar arama motorları tarafından yinelenen içerik olarak kabul edilir.
1.6 Yorum sayfaları
WordPress’te sık karşılaşılan ayrıca diğer sistemlerde yer alan hatalardan biridir. Alınan fazla yorumlar tek sayfada gösterilmeyince ikinci sayfa olarak sıralanmaya başlanır ancak yorumların oluşturduğu ikinci sayfa girişinde içeriğiniz yer alır ancak yorum-sayfasi-2/ şeklinde gözükür bu noktada farklı URL altında içeriği yayınlayarak yinelenen içerik oluşturulmuş olur.
1.7 Yazıcı dostu sayfalar
İçerik yönetim sisteminiz yazıcı dostu sayfalar oluşturuyorsa ve makaleyi ekstra bir bağlantı olarak yazılara sunuyorsa Google bunu bulacaktır. Bulduğunda ise sitenizde farklı bir URL içinde eşleşen içerik göstererek yinelenen içerik hatası oluşturup ilgili linklerden birini tamamen kaldırıp diğerinin sırasını düşürebilir. Bu sorunu yaşamamak için yazıcı dostu sayfalar için ekstra URL oluşturmayın.
1.8 WWW vs. non-WWW
Herkesin aklında olan sorulardan bir tanesi ve birçok kişi bu konuda net bir fikre sahip değil, öncelikle www kullanmak veya kullanmamak Google açısından bir öneme sahiptir değildir ancak siteniz her ikisini de oluşturuyorsa yinelenen içerik sorunuyla karşı karşıyasınız. Diğer sık görülen hata ise hem HTTP hem de HTTPS kullanmaktır. İkisi arasında bir seçim yaparak tek bir tanesini kullanmanız gerekir aksi halde yinelenen içerik hatası alırsınız.
2. Kavramsal çözüm: ‘kanonik’ (‘canonical’) URL
Yukarıda belirtiğimiz hataların başında aynı sayfayı gösteren birden fazla URL oluşturma hatası vardı bu durumu çözümek için ‘kanonik’ (‘canonical’) bağlantılar kullanılır. Bu bağlantılar bir sayfanın aslında nereye bağlandığını hangi konuya ait oldukları gösteren bir yönlendirme aracı olarak kabul edilebilir.
Bu durum çözülmesi gereken bir sorundur çünkü bir URL tek başına bağımsız bir içerik olarak kabul edilirken, kanonik URL bağlantının bir içeriğin parçası olarak arama motorlarına sinyal verir. Yani yorumlarınızın oluşturduğu ek sayfalarda canonical bağlantılar kullanarak ana hedef URL’in neresi olduğunu kolayca gösterebilirsiniz. Canonical kullanımında yapılan hatalar için Google Türkiye Bloguna bakabilirsiniz.
3. Yinelenen içerik sorunlarını tespit etme
Sitenizde veya içeriğinizde yinelenen bir içerik sorununuz olup olmadığınızı bilemeyebilirsiniz. Aşağıdaki yöntemleri uygulayarak sorunları kolayca tespit etmeniz mümkün.
3.1 Google Search Console
Google search console yinelenen içeriği tespit etmenin en kolay ve kesin yoludur. Google ilgili hataları düzenli olarak geliştirici sayfasında tutar.
Search console> Arama Görünü> HTML Geliştirmeleri
Sayfalarda yinelenen başlıklar veya yinelenen açıklamalar varsa bu hiç iyi bir şey değildir. Üzerine tıkladığında, x konu, x sayfa, x kategori gibi hata olan alanları göreceksiniz. Genellikle bu hatalar sayfalandırma kısımlarda sıkça karşılaşılmaktadır.
3.2 Başlıkları veya snippet’leri arama
Eğer manuel olarak arama yapmak isterseniz veya Google’un tespit edemediği hataları bulmak isterseniz uygulayabileceğiz yöntemlerden bir diğeri gelişmiş arama seçeneklerini kullanmak olmalıdır. Örneğin;
site:site.com intitle:”Anahtar kelime X”
Aramasını yaptığınızda Google, site.com’da bulunan ve belirtiğiniz anahtar kelimeleri içeren tüm sayfaları size sıralayacaktır. intitle bölümünü ne kadar özel hale getirirseniz yinelenen içerikleri tespit etmek o kadar kolay olacaktır. Aramalarda birkaç kelime yerine cümle aramaları yaparak daha kesin sonuçlara ulaşabilirsiniz.
Çıkan sonuçların birçoğunun Google sıralamalarında olmadığını ve hit kazanmadığınızı görebilirsiniz ancak bu sayfalar index almış ve sitenizin bir parçası olarak kabul edilmektedir. Kısaca bu sayfalar birer hatadan ibarettir ve sitenizin değerini düşürmektedir.
4. Yinelenen içerik için pratik çözümler
Hangi URL’in içerik olduğunu hangilerinin sistematik oluşumda olduğunu tespit ettikten sonra canonical bağlantı işlemlerine başlamanız gerekmektedir. Bu işlemi yapmak birçok kişiye zor gelebilir ancak bunu bir kural olarak kabul etmeniz gerekmektedir. Arama motorlarının sitenizi algılaması ve hedef içeriğin ne olduğunu anlayıp kısa sürede bulmasını kolaylaştıran bir kuraldır. Bu işlemi uygulamak için takip edebileceğiz dört farklı yol vardır.
4.1 Yinelenen içeriği önleme
Belirtiğimiz hataların, basit çözümleri vardır. Önemli olan hangi bölümlerde hata yaptığınızı tespit etmektir.
Oturum kimliği URL’leri (kullanıcı ID)?
Bunlar genellikle sistem ayarlarında devre dışı bırakılabilirsiniz. Eğer panelde yer almıyorsa sistemi kuran yazılım ekibiyle iletişime geçmenizi tavsiye ederiz aksi halde yapacağınız müdahaleler daha karmaşık sorunlara yol açabilir.
Yazıcı dostu sayfalarınız var mı?
Yazıcı dostu sayfalar kullanmak artık gereksizdir. Birçok site yapısı veya tarayıcı uyumları zaten baskı işlemine izin verir.
WordPress’de yorum sayfalamasını kullanma?
Sitelerin% 99’unda bu özelliği (ayarlar altında »tartışma) devre dışı bırakabilirsiniz.
Parametreler farklı bir sırada mı?
Programcı, aynı sırayla parametreleri her zaman sipariş edecek bir komut dosyası oluşturmasını söyleyin (bu genellikle URL fabrikası olarak anılır).
Bağlantı sorunları izleme?
Çoğu durumda, parametre tabanlı kampanya izleme yerine karma etiket temelli kampanya izlemesi kullanabilirsiniz.
WWW ve WWW devre dışı sorunu?
Birini seçin ve diğerini seçtiğinize yönlendirmek için kullanın. Search console üzerinden kullandığınız bölümün işaretlemesini yapın.
Sorunlarınızı tüm uğraşlara rağmen çözemediyseniz hatalı alanları engelleyin. Sayfaları kaldırın veya Google bot erişimini sınırlandırın. Yinelenen içerikler site sağlığı açısından ciddi önem taşımaktadır asla göz ardı etmeyin ve çözüm için uğraşın.
4.2 301 Yinelenen içeriği yeniden yönlendirme
Bazı durumlarda, kullandığınız sistemin hatalı URL oluşturmasını engellemek neredeyse imkansızdır ancak bunları yönlendirmek mümkündür. Yazılım geliştiricinizle konuşarak ilgili URL oluşturma hatasını düzeltmesini isteyin ancak bu hata düzeltikten sonra önceki URL’lerin tamamını ilgili içeriklere yönlendirildiğinden emin olun aksi halde URL’ler hata sayfalarına dönüşür ve içerikler kaldırılmış gibi algılanabilir buda sitenize daha fazla zarar verecektir.
4.3 rel = “canonical” bağlantılarını kullanma
Bazen yanlış URL olduğunu bildiğiniz halde kopya versiyonları kullanmak zorunda kalabilirsiniz veya mevcut hatayı düzeltememiş olabilirsiniz bu gibi durumlarda çözüm olarak arama motorları <head> bölümüne rel=”canonical” bağlantılarıyla kopya sayfaları hedef bağlantıya yönlendirmenizi ister.
<link rel="canonical" href="http://site.com/hedef-icerik"> |
Bu bağlantıyı kullandığınız sayfalar “href” alanı içinde verdiğiniz URL’e yumuşak bir 301 yönlendirmesi yapmış olur. İçerik ziyaretçi tarafından sorunsuz görüntülenir ancak arama motorları bu sayfanın yönlendirmiş sıralamalarda ana hedefin gözükmesi gerektiğini algılar.
Ancak bu süreç alışıla gelmiş 301 yönlendirmesinden daha yavaş işlemektedir. Sıralamalarda hatalı bir sayfanız gözüküyorsa ana hedef link ile yenilenmesi biraz zaman alabilir.
4.4 Özgün içeriğe geri bağlantı kurma
Yukarıda belirtiğimiz seçeneklerden hiçbirini uygulayamıyorsanız, muhtemelen <head> alanını görüntüleyemez veya bu alanları nasıl kontrol edeceğiniz hakkında bilginiz yoktur. Önceliğiniz diğer yöntemler olmalı ancak bu yöntemleri yapamıyorsanız, kopya içerik olan alanlara asıl makalenin yer aldığı URL’ı kopya içeriklerin içine yerleştirmeyi deneyebilirsiniz. Bu yöntem kesin sonuç vermez ancak zaman içinde Google bu işareti anlayarak asıl kanonik sürümün verilen URL olduğunu anlayarak doğru sıralama yapacaktır.
5. Sonuç: Yinelenen içerik düzeltilebilir ve düzeltilmesi gerekir
Yinelenen içerik her sitede, herhangi bir zamanda oluşabilir. Siz hiçbir kopya içerik kullanmıyor olsanız da site içerisinde yaşanan bazı bağlantılar yinelenen içerik oluşumuna neden olacaktır. Yukarıda belirttiğimiz gibi yinelenen içerik hatalarını birçok farklı yöntemle çözebilirsiniz. Bu hatayı düzeltmenin SEO Serp sonuçlarında ödülleri olacaktır. Kaliteli içeriğiniz Google üzerinde yükselmeye başlayıp site geneli otorite değerleri artacaktır.