Yıl boyunca sıralamalar sürekli değişti, güncellemeler geldi, dalgalanmalar oldu ürpertici şekilde kısmi panikler yaşında bu süreç 2018 yılında devam edecek. Peki buna ne kadar hazırsınız?
Daha önce 2018 yılında öne çıkacak olan SEO kriterlerini sıraladık ancak pratik adımları atmaya başladınız mı? Yoksa çok geç olana kadar beklemeyi mi seçiyorsunuz?
Bu makalede, 2018’e nasıl hazırlanmanız gerektiğini, temel eğilimleri ve gelecek yıl SEO’da neler yapabileceğimizi inceleyeceğiz.
Sesli arama ve dijital asistanlar
Veri yalan söylemez 2018 yılında sesli arama kullanımı daha fazla ön plana çıkarak kullanım oranları artacak. Sesli asistanlar, uzun süredir akıllı cihazlarda yer alıyor ancak çok popüler değildi. Doğal dili algılaması üzerinde yapılan güncellemelerle daha akıllı hale geldiler. İnsanlar artık onları anlayan bir asistanla karşılaştıkça kullanım oranları hızlı bir şekilde artmaya başladı. Bu gelişme her geçen gün devam ediyor öğrenebilen makine yazılımlarıyla gelişen sesli asistanlar 2018 yılında daha akıllı hale gelerek daha fazla kabul görecektir.
Arama optimizasyonun yapılmaya başlamasıyla Google, Amazon, Apple ve diğer akıllı ev asistanları artmaya başladı. Rekabet olan bir sektörde daha hızlı gelişen asistanlar artık evlere girmeye başladı. Yılbaşından sonra Amazon Echo Plus daha akıllı olarak ev sistemlerinin yönetimi üzerine piyasaya çıkacak bu daha fazla insanın sesli arama kullanacağı anlamına geliyor. Özellikle İngilizce aramalarda kritik bir etken haline gelecek.
Sesli arama ve dijital asistanlar için optimizasyon yaparken dikkat edilmesi gereken bazı temel ilkeler şunlardır:
Doğal dil sorguları oluşturmak, uzun kuyruk anahtar kelimeler, tam cümleler ve sorular
Anahtar kelimeler hala önemini koruyor özellikle sesli aramalarda kritik bir öneme sahip. İnsanlar ” Barack Obama yaş” araması yaparken “Barack Obama kaç yaşında” gibi olması gereken aramaları daha az yapıyor.
Buna uygun optimizasyon yapmak için anahtar kelime kullanım oranlarını analiz etmeniz gerekmektedir. Hangi kelimelerde yukarı çıkmak istiyorsanız onu insanların en fazla hangi şekilde aradığını belirlemeniz gerekmektedir. İçeriklerin aramalarla eşleşmesi için kullanılan doğal dil yapısını kullanmanız gerekir.
Öne çıkartılan snippet’i hedefleyin
Öne çıkarılan snippet ve cevap kutuları, uzun süredir “sıfır pozisyonu” yer almaktadır. Ancak sesli aramalar için bu pozisyon 1. sıra ve kesin bilgi anlamına gelir. Eğer bir sesli arama sonucunda snippet olarak yer alıyorsanız sizin siteniz cevap olarak kabul edilir.
Öne çıkarılan snippet olarak listede yer almak istiyorsanız. Ana konuları içeren sayı veya madde işaretleri kullanarak liste bilgiler hazırlayın. Q & A tarzı içerik oluşturun.
İşlemler ve uygulamaları optimize etmek
İnsanlar sesli asistanları sadece soru sormak için kullanmıyor. Anahtar kelime aramaları yaparak bilgiye erişmek içinde kullanıyor.
Uygulama mağazalarında kullanılan sesli aramalarda normal arama sayılarına yaklaşmıştır. Özellikle yaş aralığı düşük çocuklar ve yüksek yetişkinler bu özelliği sık kullanır. Eğer bir uygulamanız varsa market aramalarında daha iyi sonuçlar elde etmek için sesli arama optimizasyonu yapmanız şarttır.
Sesli aramalara adapte olmanın en iyi yolu denemeler yapmaktır. Kesin yöntemler belirtmek şuan için çok zor gibi gözüküyor çünkü Türkçe’de yapay zeka beklediğimiz yeteneklere henüz ulaşamadı. Anahtar kelimelerinizi test ederek sonuçlara göre sizin analiz ve optimizasyon yapmanız gerekmektedir.
Bağlantısız bağlantı kurma
Bu terim bir çelişki gibi görünebilir, ancak açıklayayım. Link building hala SEO için değerli bir taktik: Son zamanlarda küçük işletmeler ve rekabeti düşük kelimeler için bağlantılar büyük bir fırsat olarak öne çıkıyor. Ancak bağlantı kullanırken kurumsallık çizgilerinin korunması ve kalite değerlerinin korunması çok önemlidir.
Ancak SEO için bağlantı kurma, birkaç yıl önce olduğu gibi kolay değildir. Penguin ve Fred güncellemeleriyle zayıflamış bazı sitelerde kırılmalar, çatlamalar yaşanmasına neden olmuştur. Hatta birçok blog çok fazla link yayınladığı için uyarılar almış, sıralamalardan kaldırılarak cezalara maruz kalmıştır.
Bu gibi nedenlerden dolayı 2018 yılında link alırken iki temel kritere önem göstermelisiniz; yüksek kaliteli bağlantı ve bağlantının kalıcı olması.
Kaliteli bağlantılardan geri dönüşüm kazanmak
Brighton SEO konferasında konuşan Greg Gifford, bağlantıların hala bir sıralama kriteri olduğunu ancak bağlantıların kaliteli ve geri dönüşümü yüksek olması gerektiğini vurguladı. Local işletmeler, küçük ölçekli siteler büyük rakiplerle bu konuda mücadele edemez ancak stabil bir kategoride bağlantılarla başarı elde etmek mümkündür.
Ancak alınan bağlantıların kalite değeri yüksek olması gerekir. Yayınlanan sitenin kalitesi kadar, linkin insanlara ne kadar faydalı olduğu ve kullanıldığı da artık bir kriter haline gelmiştir. Çekilişler, kampanyalar, bağışlar gibi insanlar ilgisini çeken ve doğal gözüken bağlar sitenizin otorite kazanmasına yardımcı olabilirsiniz.
Bağlantı oluşturma ve takip etme
Arama motorları, markaları markayla ilişkilendirmekte ve bir sitenin otoritesini belirlemek için bağlantı sinyallerini kullanmaktadır. Bing’deki eski Kıdemli Ürün Yöneticisi olan Duane Forrester, linkleri kelimeleri kullanmadan nasıl ilişkilendireceğini çözdüğünü söylemişti. 2016 sonlarında ise Google’un bu yönteme benzer bir patent aldığını fark ettiğini belirtmişti.
Yani artık alıştığımız gibi linklere verilen kelimelerin eskisi kadar önemi kalmadığını söyleyebiliriz. Artık belirli kelimelerde yükselmek için bağlantı almak yerine, kaliteli, kalıcı bağlantılar alarak site otoritesini artırmaya yönelmelisiniz. Kelimenin önemini kaybetmesi aslında PR çalışmaları ve markaya zarar vermeden bağlantı kazanmada ciddi bir öneme sahiptir.
Mobile-first indexing
Google’un uzun zamandır tartışılan mobil ilk dizini çoktan uygulanmaya başlandı. Eğer mobile uygun bir siteniz yoksa 2018 yılında web’de yer almanıza da gerek yok!
Mobil trafik (akıllı telefonlar, tabletler ve benzer akıllı cihaz trafikleri) çoktan masaüstü trafiğini aşmış durumda ve tırmanmaya devam ediyor. İnsanlar bilgisayarlardan uzaklaşarak akıllı cihazlara yönelmeye başlamış durumda buda mobil uyumun önemini daha önemli kılıyor.
Mobil ilk dizininden daha iyi faydalanmak için;
Hızlı olun
Ziyaretçilerin kullandığı cihazlar site hızından etkilenir. İnsanlar yavaşlayan, sistemlerinin zorlandığı, yavaş açılan siteleri ziyaret etmek istemez. Öncelikle site yüklenme hızınızı olabildiğince hızlandırın, mobil versiyonda javascript kullanmamaya özen gösterin, mümkün olduğunca sade bir tasarım seçimi yapın, resimler mobile özgü boyutlarda sıkıştırılmış olsun, buton , linkler ve menü dokunmatik alanlar için kolay erişilebilir olmalıdır. Tüm bu iyileştirmeleri kendiniz test ederek ve Google test araçlarını kullanarak yapmaya özen gösterin.
İçerik için tasarım
Mobil ziyaretçi, masaüstü kullanıcısından çok farklıdır. Kullanıcı hareketleride farklılık gösterir. Mobil ziyaretçinin öncelik hedefi aradığı içeriktir ve sizin öncelikli sunmanız gereken budur. Giriş alanına menü (açık, karmaşık), benzer konular gibi içerikler eklemek ziyaretçinin kafasını karıştırarak sitenizden hızlı ayrılmasına neden olabilir. Ayrıca Google içeriğin bağlam kalitesini ölçerek uygun okunabilir bir içeriğe sahip olduğunuzu denetler.
Blog siteleri için bunu yapmak kolaydır ancak e-ticaret sitelerinde bu optimizasyon işlemini yaparken tıklama alanları, ürün bilgileri, aksiyon butonları gibi alanlara dikkat etmek büyük avantajlar sağlayacaktır.
AMP ve Uygulama kullanımı
Mobil uyumun altın kuralı haline gelen AMP artık her siteye önerilen bir teknoloji, sitenizi en sade haline getirip çok hızlı çalışmasını sağlayan AMP, Google’un en önemli projelerinden biri olarak ön plana çıkıyor.
Hızlandırılmış mobil sayfalar: Google’ın tabiriyle “yıldırım hızlı” mobil web çözümü 2017 şubat ayında kullanıma açıldı. Yıl içinde sisteme dahil olan siteler gözle görülür seviyede yükselme elde ederken, hiç mobil uyumu olmayan siteler sıralamalardan kalktı. Siteniz hem hızlı olsun hemde çekici olsun istiyorsanız son sürümlere göz atabilirsiniz.
Uygulama, e-ticaret sitelerini AMP uyumlu hale getirmek mümkün ancak ticarette insanlar daha hızlı erişim sistemleri tercih ediyor. Bu noktada uygulamalar devreye giriyor. Eğer bir e-ticaret sitesine sahipseniz mutlaka uygulamasını oluşturarak markette yer almak birçok artı puan kazandıracaktır.
Makine Öğrenimi
2017 ortalarında etkisini artıran yapay zeka sıralamaları doğrudan etkileyen bir faktör olmaya başladı. Hiç beklenmedik sitelerin ilk sıralara çıktığına şahit olmuşsunuzdur bunun arkasında yapay zeka yer alıyor. Ayrıca sıralamaların sürekli olarak değişmesi yapay zekanın ürünüdür. Günde 2-3 defa sıralamalarda performans güncellemesi yapar buda sürekli bir hareketlilik yaşanmasına neden olur. Özellikle orta ve yüksek aranma hacmine sahip kelimelerin sürekli değiştiğini görebilirsiniz.
Yapay zekayı anlayabilirseniz ve siteleri buna göre yapılandırmak büyük avantajlar kazanmanızı sağlar. Özellikle 2018 yapay zekanın yılı olacak ve sıralamaları belirleyen en büyük etken haline gelecektir. Peki yapay zeka neye göre çalışır?
Yazılanları anlar, öncelikli hedefi sitenizde yazdığınız bilgileri anlamasıdır. Oluşturulan içeriğin doğru, yeterli ve kullanıcılara uygun olduğuna karar vererek dizinlere eklenmenize, kalite puanı almanıza öncülük eder.
Başlıkları anlar, artık anahtar kelime başlık kullanmak eskisi kadar önemli değildir. Önemli olan insanların ve yapay zekanın anlayabileceği okunabilir düzgün başlıklar kullanmaktır. Yapay zeka onun ne ile ilgili olduğuna karar vererek sıralamalarda yer almanızı sağlar.
Kullanıcı deneyimi, yapay zeka dalgalanmasının en önemli kuralı organik ziyaretçi tepkileridir. İnsanların hangi sıralamada bulunan içeriklere yönlendiğini analiz eder. Gün içinde yapılan değişikliklerle performans ölçümleri yapar eğer alttan gelen bir site yukarıda iyi performans gösteriyorsa sıralaması daha yukarı çıkabilir tam tersi kötü performans sergilerse aşağı inebilir.
Özetle, 2018 yılı her açıdan kullanıcıyı memnun eden hızlı, anlaşılabilir, doygun içeriklere sahip, okunabilirliği iyi, arama motoru için değil ziyaretçi için hazırlanmış sitelerin yılı olacaktır.