SEO çalışmalarında mükemmel görünümde içeriğe sahip olmak en önemli kriterlerden birisidir. Web site sahibi olan neredeyse herkes SEO kavramını duymuştur. Serp sonuçlarında daha iyi sıralama almak için SEO çalışmalarının bazı püf noktaları herkes tarafından bilinmektir. Daha önceden birçoğunuz yapısal veri kavramını dahi duymuştur. Buna rağmen bunun SEO anlamında ne olduğunu ve nasıl yapılması gerektiğini bilmeyenleriniz vardır.
Size yapısal veri SEO için neden gereklidir konusunda bilgi vereceğiz. Ayrıca yapısal veri nasıl yapılır hakkında da sizi aydınlatacağız. Bu sayede eksik olan yönlerinizi geliştirerek mükemmel görünümde içeriklere sahip olacaksınız. Bu anlamda yapısal verilerin size çok katkısı olacak.
Yapısal Veri Nedir?
Yapısal verinin ne olduğunu anlamak için öncelikli olarak serp sonuçlarında nasıl göründüğü bilinmelidir. Bir web sitenin açıklamasının yanında yer alan ekstra bilgilerin tamamı yapısal veridir.
Akşam yemeğini yemek için bir restoran araması yaptığınızı düşünün. İlgili restoranın çalışma saatleri, fiyatları ve kullanıcı değerlendirmeleri hakkında bilgilerin yer aldığı kısım yapısal veridir. Yapısal verilerin doğru yapılandırılması işletmenize olan ilginin artmasını sağlayacaktır.
Yapısal Veri Neden Önemlidir?
Web sitelerde kullanılan yapısal veri, arama motoru örümceklerin web sitenize eklenenleri anlamasını kolaylaştırır. Arama motoru örümcekleri içeriklerinizi ne kadar iyi anlarsa o oranda iyi sıralama alırsınız.
Yazılan içerik ne kadar anlam yüklü olsa da arama motoru örümceklerinin gözüyle her zaman bir belirsizlik vardır. Yapısal veri kullanılarak bu belirsizlik büyük ölçüde ortadan kaldırılabilir.
Web site sahipleri günümüzde HTML olarak kodlanmış olan hazır scriptleri kullanmaktadır. Bazı kodlamalar arama motoru açısından kusursuzken bazıları içeriklerin anlamlandırılmasında sorun yaşanmasına neden olur. İşte tam da bu aşamada devreye yapısal veriler girer.
Web sitenizde yer alan bilgilerin arama motorunun anlayacağı şekilde çevrilmesine yardımcı olan kodlar yapısal veridir. Yapısal veri kodlamaları tüm belirsizliğin ortadan kalkmasını sağlamaktadır.
Yapısal Veri Kullanımının SEO’ya Katkıları Nelerdir?
Yukarıda da belirttiğimiz gibi yapısal veri, arama motorlarının web site içeriğinizi anlamasına yardımcı olmaktadır. Yapısal veri sayesinde arama motoru içeriklerinizi daha iyi anladığı için daha iyi sıralama verecektir.
Kısacası yapısal veri olan sayfalar yapısal veri olmayan sayfalara göre daha iyi sıralama alır. Olayın teknik boyutuna inildiğinde yapısal verisinin SEO’ya yardımcı olduğu söylenebilir.
Yapısal veri sayesinde işletmenizle alakalı ekstra bilgiler arama sonucunda yer alır. Bu sayede ilgili aramayı yapan kişiler almak istedikleri bilgilere daha kolay yoldan ulaşır.
Bu özelliğinden dolayı yapısal verilerin web sitenizin daha fazla görülmesini sağladığını söyleyebiliriz. Tabi ki sadece web sitenizin daha fazla görülmesini sağlar. Ayrıca çok sayıda bilgiyi kullanıcıya sunması sayesinde SEO sıralamasının yükselmesine yardımcı olur. Bu direkt olarak organik trafiğinizin artması anlamına gelmektedir.
Yapısal Veri Kimin İçin Yapılır?
SEO dünyasında en çok tartışılan soruların başında bu soru yer almaktadır. Kimi uzmanlar yapısal verilerin kullanıcılar için yazıldığı savunmaktadır. Kimi uzmanlarsa yapısal verilerin arama motoru için yazıldığını savunuyor. Bize göre yapısal veriler hem arama motoru hem de kullanıcılar için yazılmaktadır.
SEO çalışmalarında her şey kullanıcılar için yapılmaz. Arama motoru için yapılan çalışmalar da vardır ve bunlardan birisi de yapısal veridir. Bir kullanıcı içeriğinizi okuduğu zaman verdiğiniz bilgileri ilişkilendirebilir. Bu ilişkilendirmeyi arama motoru yapay zekası yapamamaktadır. Bu yüzden yapısal veriler arama motoru örümcekleri için yapılır.
Genel olarak yapısal veri arama motoru için kullanılsa da arama sonuçlarında ekstra bilgilerin yer almasını da sağlamaktadır. Kullanıcılara ekstra bilgi verdiği için kullanıcılar için de yapısal verilerin kullanıldığını söylemek mümkündür.
Yapısal Veride En Çok Kullanılan Şema İşaretlemeleri Hangileridir?
Yapısal veri kullanacak olan kişiler kesinlikle en çok kullanılan şema işaretlemelerini bilmelidir. Günümüzde arama motorları tarafından desteklenen 3 farklı Yapısal veri formatı vardır. Bunlar RDFa, microdata ve JSON-LD olarak bilinmektedir.
- RDFa: zengin bir snippet oluşturmak için verileri bağlamada HTML etiketi niteliklerinin kullanımını sağlayan bir HTML5 uzantısıdır.
- Microdata: RDFa’ya benzer özelliktedir. Açık kaynak HTML uzantısıdır. Buna ek olarak içerik öğelerini adlandırmak adına da kullanılır.
- JSON-LD: verileri tanımlamak adına HTML içerisinde bir JavaScript nesnesinin kullanılmasıdır.
Yapısal veri oluştururken her zaman belirli bir formata uyup uymadığınıza dikkat edin. Google, arama motoru örümceklerinin JSON-LD şema işaretlemelerinin RDFa ve mikro verilere göre daha iyi anladığını açıkladı. Bu yüzden yapısal veri oluştururken kodlamanızda JSON-LD olmasına özen gösterin.
Yapısal Veri Kuralları Nelerdir?
Yapısal verileri kullanmayı düşünüyorsanız şema işaretlemeleriyle alakalı kalite kurallarının olduğunu bilmelisiniz. Kusursuz bir yapısal veri işaretlemesi için he kaliteli hem de teknik kuralların bilinmesi önemlidir.
Yapısal Veri Teknik Yönergeleri Nelerdir?
Yapısal verilerin tamamı her zaman tanımlanan sayfaya yönlendirilmelidir. Aynı içeriğe sahip yinelenen sayfalarınız varsa, her iki sayfaya da aynı şema işaretlemelerini eklemelisiniz.
Yapılmış olan verileri web sitenizde kullanırken en uygun özellik adlarının kullanıldığından emin olun.Bunun için schema.org adresinde yer alan bilgilerden yararlanabilirsiniz.
Arama motoru örümceklerinin yapısal verileri okumasını engelleyecek türden işaretlemelerin yapılmadığına dikkat edin. Eğer bir engelleme söz konusuysa bunları düzenleyin.
Görsel öğelere yapısal veri ekleyerek görsel aramalarda üst sıralarda yer almasını sağlayabilirsiniz. Eğer görsellerle alakalı yapısal verileri engelleyen bir şey varsa bu durum görsel aramalarda iyi sıralama almanızı engelleyecektir.
Tek bir sayfaya birden fazla Yapısal veri işaretlemesi eklemek mümkündür. Eklenen bilgilerin ilgili içerik için uygun olduğundan ve kullanıcıların görüntüleyebileceği içeriğe uygulandığından emin olun.
Yapısal Veri Kalite Kuralları Nelerdir?
Arama motorlarının amacı, yapılan aramalarda kullanıcılara en alakadar içerikleri sunabilmektir. Yapısal veriler içeriğin alaka düzeyini arttırarak arama motorlarının içeriğinize daha iyi sıralama vermesini sağlar.
Web sitelerde kullanılan yapısal verilerin her zaman güncel olması gerekmektedir. Örneğin içeriklerinizde yayımlanma tarihi kullanabilirsiniz. Bu sayede kullanıcılar içeriklerinizin ne kadar zaman önce yayınlandığını görebilir.
Yapısal veri kullanılırken kesinlikle yanıltıcı olmamalısınız. Böyle bir hataya düşmeniz yapısal veri işaretlemelerinizin bir süre sonra arama sonuçlarında görünmemesine neden olacaktır. Kullanılan yapısal veriler kesinlikle şiddet ve nefret söylemlerini desteklememelidir.
Yapısal Veri İşaretlemeleri Arama Sonuçlarında Neden Görünmez?
Yapısal veri işaretlemeleri yapılmış olsa bile kimi durumlarda arama sonucunda görünmeyebilir. Özellikle yapısal veri işaretleme kurallarına uymayan web sitelerde bu işaretlemelerin görülmediği bilinmektedir. Aşağıda maddeler halinde yer alan bilgiler hangi durumlarda yapısal veri işaretlemelerinin görülmediği hakkında sizi aydınlatacaktır.
- Yapısal veri işaretlemelerinin içerikle uyumlu olmaması,
- Yapısal veri işaretlemelerinde yanıltıcı bilgilerin kullanılması,
- Kullanılan şema işaretlemelerinin hatalı olması
- İçeriklerde gizli metinlerin yer alması,
- Web sitenin teknik ve kalite kurallarına uymaması yapısal veri işaretlemelerinin görünmemesine neden olur.
Schema.org Nedir?
Yapısal veri işaretlemelerini kullanmak için schema.org web sitesinden yararlanabileceğinizi belirtmiştik. Schema.org, tanınmış arama motorları tarafından geliştirilmiş bir sistemdir. İçerisinde arama motorları tarafından desteklenen Yapısal veri biçimlendirme kodları yer almaktadır.
Sistemde web sitelerinizde kullanabileceğiniz kodlamalar yer alır. Bu kodları kopyalayıp web sitelerinizde kullanabilirsiniz. Ancak kodları web sitenize uygun olacak şekilde düzenlemeniz gerekmektedir. Yapısal veri kodlarının düzenlenmesi ile alakalı bilgiler schema.org içerisinde yer almaktadır.
Yapısal Veri İçin Web Site Uzmanına İhtiyaç var mı?
Yapısal veri ile alakalı HTML kodları internet ortamında yer almaktadır. Bu yüzden web site sahiplerinin büyük bölümü yapısal veri uygulamasının kolay olduğunu düşünür. Aslında durum böyle değildir. Yapısal veri kendi içerisinde çok sayıda şemayı bulundurmaktadır. Bu şemaların kusursuz bir şekilde uygulanması gerekir. Ancak bu sayede SEO açısından verim elde edilebilir. Eğer yapısal veri ile alakalı daha önceden bilginiz yoksa kesinlikle bir web site uzmanına ihtiyacınız var diyebiliriz.
Eğer yapısal veri ile alakalı kısmi bilginiz varsa şemaları kendiniz uygulayabilirsiniz. Schema.org web sitesinde ihtiyacınız olan çok sayıda yapısal veri işaretlemesi yer alıyor. Gerekli olan HTML kodlarına ilgili yerden ulaşabilirsiniz.
HTML kodlamasıyla alakalı yeterli düzeyde bilginiz yoksa yapısal veri işaretlemesini doğru uygulayamazsınız. Şemaları doğru uygulayabilmek ve web site sağlığını riske atmamak için bir uzmanla çalışmayı tercih edin.