Google arama sonuçlarında ilk sayfada yer almak eskisine oranla daha uzun zaman almaktadır. Bu durumun yaşanmasındaki temel neden Google’ın web site kalite değerlendirmesi yaparken eskisine oranla daha fazla kriteri hesaba katmasıdır.
Her ne kadar Google arama sonuçlarında ilk sayfada yer almak zor olsa da SEO çalışmalarınızı geliştirmenize yardımcı olacak çok sayıda SEO unsuru bulunmaktadır.
Bunlardan birisi olan SEO uyumlu URL oluşturulması size ilk sayfada yer almak için büyük ölçüde yardımcı olacaktır.
Permalink olarak da bildiğiniz sayfa URL yapısı, SEO çalışmalarında büyük katkısı olan bir unsurdur. SEO uyumlu URL kullanmanız etkili sonuçlar elde etmenizi sağlayacaktır. Bu yüzden bu konuya zaman ayrılmasının gerekli olduğunu düşünüyorum.
Bu makalede sizlere permalink yani URL yapısı ile alakalı en ince ayrıntıları sunarak URL oluşturma konusunda önemli bir rehber hazırlama niyetindeyim. Ayrıca yapmanız gereken optimizasyonları neden yapmanız gerektiğini de söyleyerek altında yatan nedenleri de ele alacağım.
URL Yapısı SEO Çalışmalarını Nasıl Etkiler?
Permalink olarak ele aldığımız URL yapısı, ilgili sayfaya giriş yapan kullanıcıların ve arama motoru örümceklerinin gördükleri tam URL’dir.
Adından da anlayacağınız gibi sayfayı güncelleseniz bile tam URL olarak adlandırdığımız kalıcı bağlantılar değişmeden kalıcı olarak kalacaktır. Bunu sayfanın değişmeyen bir fiziksel adresi olarak da düşünebilirsiniz.
Permalink en az 6 kısımdan oluşmaktadır ve bu kısımların tamamının SEO çalışmalarında belirli bir etkisi bulunur. Permalink kısımları iyi kavranırsa SEO uyumlu URL oluşturulması daha kolay olacaktır. Bu yüzden ilk olarak URL’nizde hangi kısımların olduğunu açıklayacağım.
Protokol bölümü
Protokol kısmı, tarayıcılara internet üstünden veri aktarımının nasıl yapılacağını anlatan kısımdır.
Alan adı
Protokol kısmından sonra yer alan kısımdır. Bu kısım web sitenizin indexlerdeki değişmeyen limanıdır. Bir web sitenin tanınmasını sağlayan bölümün alan adı olarak nitelendirilen domain bölümü olduğu söylenebilir.
Port
Günümüzde web site sahipleri tarafından kullanımı ihmal edilir çünkü gerekli bir SEO sinyalinin olmadığı düşünülmektedir. Bizler de olumlu bir sinyali olmamasından dolayı kullanmamaktayız.
Dosya Adı veya Post Adı
İlgili kısım bir web sitede kullanıcıların ve arama motorlarının nereye gittiğini belirlemektedir. Bir ürün sayfasına gidildiği zaman tarayıcınızın veya Google örümceklerinin nereye gideceğini belirten URL parçası burasıdır.
Anchor
URL de yer alan anchor, çoğunuzun Wikipedia web sitesinden bildiği sayfa içi navigasyonla alakalı URL bölümüdür. Bu wordpress tabanlı web sitelerde table of content eklentisiyle yapılan, alt başlıklara ayrı URL tanımlayan özelliktir.
Kişi web sayfasına giriş yaptıktan sonra içerikle alakalı bir bölüme geçmek için anchor tanımlamasını kullanır. Tabi ki ilgili özelliğin web sitede yer alması gerekmektedir.
Sizlere permalink ile alakalı kısımların neler olduğunu sunduk. Şimdi WordPress tabanlı web sitelerde bizlere sunulan permalink seçeneklerinin neler olduğuna bakalım.
Yukarıdaki görselde bulunan kısma wordpress panelindeyken ayarlar/kalıcı bağlantılar bölümünden giriş yapabilirsiniz. Bu kısımdan sizlere uygun olan permalink şeklini seçebilirsiniz.
İçinizde URL yapısına bu kadar dikkat etmenin ne önemi olabilir diye düşünenleriniz illaki vardır. URL yapısı Google arama motoru tarafından bir sıralama kriteri olarak kabul edilir. Güçlü SEO sinyalleri oluşturmak için kusursuz bir şekilde yapılandırılması gerekmektedir.
Web site sayfalarınızda kullandığınız URL’nin sayfa içeriğiyle alakalı olması gerekmektedir. Sayfa içeriğiyle uyuşmayan URL yapısı negatif SEO sinyallerinin oluşmasına neden olur. Bu yüzden URL içerisinde yer alan kelimelerin sayfayı tanımlamaya yardımcı olacak şekilde yapılması gerekmektedir.
seosefi.com içerisinde yer alan makalelerin tamamı içerikle uyumlu URL yapısı oluşturularak hazırlanmıştır.
Web sayfanızın içerikle ne kadar uyumlu olduğunu arama motorlarına kanıtlamak açısından URL seçimi aşırı derecede önemlidir. Sizlere makale başından beri permalink nasıl oluşturulur konusunda bilgiler verdim. Şimdi uzun yıllar boyunca olumlu SEO sinyalleri almanızı sağlayacak türden URL taktikleri hakkında bilgi vereceğim.
1. Kullanıcıların Aradıklarını Kolay Bulmasını Sağlayan URL Yapısı
Web sitelerde kullanabilecek çok sayıda permalink şekli bulunmaktadır. Bu yüzden seçim yaparken çoğu zaman zorlanılır. Bu konuda size tek önerimiz seçeceğiniz permalink yapısının kullanıcı deneyiminin yüksek olmasına dikkat etmenizdir.
Web siteniz için URL yapısı oluştururken site mimarisini göz önünde bulundurun ve URL yapısını bu doğrultuda oluşturmaya çalışın. Bu sayede seçtiğiniz URL yapısı sitenizin bir parçası olarak görünecektir.
Seçtiğiniz URL yapısı doğal bir bilgi akışı oluşturmalıdır. Bu site mimarisi olarak da bilinir.
Web site mimarisini oluştururken kesinlikle kullanıcıların bilgiye kolay bir şekilde ulaşmasını sağlayacak türden bir mimari oluşturmanız SEO açısından önemlidir.
Son zamanlarda yaşanan algoritma güncellemelerinin büyük bölümü kullanıcı deneyimini kapsar. Henüz işin başındayken kullanıcı deneyimi yüksek olan bir URL yapısı seçmeniz SEO çalışmalarına bir adım önde başlamanızı sağlayacaktır.
Web sitenizde çeşitli alanlara ait olan sayfalar olacaktır. Kullanıcı deneyimi yüksek bir web sitede belirli alanlara ait olan içerikler belirli kategorilerin altında toplanmalıdır. Bu kullanıcı deneyimi yüksek olan site mimarisini yapmak adına önemlidir.
Bu doğrultuda web sitenize uygun permalink belirleyerek hem arama motorlarının hem de kullanıcıların web sitenizi daha iyi kullanmasını sağlayabilirsiniz.
Yukarıdaki görselde web sitemize ait olan kategoriler görülmektedir. Sizler de kendi web site mimarinizi bizim web sitemizi örnek olarak oluşturabilirsiniz.
Web sitenizde dinamik URL kullanımından kaçınmanız gerekmektedir. Kullanmış olduğunuz SEO uyumlu URL, hem arama motoru örümceklerinin hem de kullanıcıların sayfanızı daha iyi tanımlamasını sağlayacaktır. Dinamik oluşturulan URL yapısı sayfa ile alakalı herhangi bir ön bilgi vermeyecektir.
Yukarıdaki görselde yer alan örnek dinamik URL içindir. Bu tarz URL’leri arama motorları dizine eklerken sorun yaşamaktadır. Bu yüzden sayfanızı tanımlayacak türden URL seçimi yapmanız gerekmektedir.
2. Anahtar Kelime Açısından Zengin URL Kullanımı
Web sitenize uyumlu olan permalink yapısını belirledikten sonra URL’de yer alması gereken anahtar kelimelerin neler olmasının gerekli olduğunu düşünmeye başlamalısınız.
Makalelerinizde yer alan anahtar kelimelerde olduğu gibi sayfa URL’sinde yer alan anahtar kelimeler de arama motorlarının içeriğinizin neyle alakalı olduğunu tanımlamasına yardımcı olmaktadır.
Bu etkisinden dolayı özellikle ana anahtar kelimenin URL içerisinde kullanılması SEO açısından yerinde bir karar olacaktır.
Yukarıdaki görselde bir web sitede URL içerisinde anahtar kelimelere yer vererek elde ettiğimiz organik trafikteki artış görülmektedir. Sadece URL değişikliği yaparak böylesine yüksek trafik elde etmemiz SEO uyumlu URL kullanımınım göstermiş olduğu etkinin açık bir göstergesidir.
URL’de anahtar kelime kullanırken ilgili anahtar kelimelerin aranma hacimlerine dikkat etmeniz gerekmektedir. Aranma hacmi yüksek olan anahtar kelimeleri kullanmanız daha yüksek trafik almanızı sağlayacaktır. Anahtar kelime hacimlerinin ne olduğunu öğrenmek için Semrush gibi araçlardan yararlanabilirsiniz.
Semrush hesabınızda arama kutusuna ana anahtar kelimenizi yazıp arama butonuna tıkladığınız zaman kısa bir beklemenin ardından karşınıza ilgili anahtar kelimelerin aranma hacimleri çıkacaktır.
Yukarıdaki görselde web site kelimesinin aranması sonucunda sistemin bizlere sunmuş olduğu anahtar kelimeler ve aranma hacimleri yer almaktadır.
Anahtar kelime hacimlerini belirledikten sonra aranma hacmi yüksek kelimelere ek olarak uzun kuyruklu anahtar kelimeleri de kullanmaya özen gösterin. Ayrıca rekabeti düşük olan anahtar kelimeleri de kullanmanız organik trafiğinizin hızlı bir şekilde artmasını sağlayacaktır.
Bilgi: rekabet oranı yüksek olan anahtar kelimelerde sıralama almak için alan adınızın anahtar kelimeyle tam olarak eşleşmesi size avantaj sağlayacaktır. Bu yüzden alan adı satın alırken içerisinde sektörünüzle alakalı anahtar kelimelerin olmasına dikkat edin.
3. Kısa URL Kullanmaya Çalışın
Hangi sayfa olursa olsun sayfa tanımlamasını yapmayı kolaylaştıracak türden kısa URL yapısı kullanmaya özen göstermelisiniz.
Yaptığımız incelemeler sonucunda URL’nin maksimum 60 karakter olmasının gerekli olduğunu gözlemledik. URL’nin daha uzun olması negatif SEO sinyallerinin oluşmasına neden olur. Bu yüzden URL’de yer alan gereksiz kelimeleri çıkarın.
Yine yaptığımız araştırmalara göre başlıklarda 8 kelimenin kullanılmasının arama sonuçlarında iyi sıralamalar elde etmeye büyük katkısının olduğunu gördük. Tabi ki 8 kelimenin 60 karakteri geçmemesine de dikkat edilmelidir.
Kısa URL kullanılarak yapılan sayfa düzenlemelerinin Google arama sonuçlarında daha iyi sıralamalar almayı sağladığını söyleyebiliriz.
URL’leri kısaltırken kısaltmaları doğru bir şekilde yapmalısınız. Aksi takdirde yapacağınız optimizasyonlar negatif sinyallerin oluşmasına neden olabilir.
Bilgi: URL’nizi bir türlü kısaltamıyorsanız web sitenizin arama motorlarında www olmadan görünmesini sağlayın. Bu sayede tüm URL’lerinizi 3 karakter kısaltmış olursunuz. Eğer hali hazırda bir web sitenize bunu uygulayacaksanız 301 yönlendirmelerinin kusursuz bir şekilde yapılmasına dikkat edin. Aksi takdirde trafik ve sıralama kaybı yaşayabilirsiniz.
Yukarıdaki görselde web sitemizde düzenlenmiş olan bir kısa URL yer almaktadır. Başlığın tamamını URL olarak almak yerine hedefimiz olan seo nedir kısmını URL kısmında ele almış bulunuyoruz. Sizler de bunu örnek alarak kısa URL kullanımı yapabilirsiniz.
Kısa URL kullanımı ayrıca alaka düzeyinin artmasını da sağlamaktadır. URL içerisinde gereksiz olan kelimelere yer verilmediği için makalelerinizin alaka düzeyi artacak ve daha iyi sıralamalar alacaksınız.
4. URL’de Tarih Kullanmayın
Başlıklarda tarihlerin yer alması kullanıcıların ilgili içeriğe daha fazla ilgi göstermesini sağlar. Bu yüzden webmasterların büyük bölümü başlıklarında tarih kullanır.
Bizler de başlıklarda tarih kullanımının SEO’ya olan olumlu etkisini bilmekteyiz. Bu kısımda dikkat edilmesi gerekilen tek şey URL’de başlıklarda bulunan tarihlerin yer almamasıdır.
Aradan zaman geçip başlığınızı değiştirmeniz gerekince ya da makalenizi farklı bir yılda güncellediğinizde başlığa rahatlıkla tarih eklemesi yapabilirsiniz ancak URL’ye dokunamayacağınız için URL kısmında eski tarih kalacaktır. Bu da kullanıcıların ilgili içeriğe olan güveninin azalmasına neden olur. Ayrıca arama motoru örümcekleri URL’de eski bir tarih göreceği için sıralama kaybı yaşarsınız. Bu etkisinden dolayı başlıklarda yer alan tarih tanımlamalarını URL’de kullanmayın.
Yukarıdaki görselde içerisinde tarih yer alan bir başlığımızın URL’sinde ilgili tarihin yer almadığı görülmektedir. Bu bize ileride makale başlığına farklı bir tarih ekleyerek güncelleme yapmamızı sağlayacaktır.
5. HTTPS Kullanmaya Başlayın
SSL sertifikası kullanılması, web siteye girilen kişisel bilgilerin korunduğunu gösterir. HTTPS kullanımı kullanıcıların güvenle internet ortamında dolaşabilmesi için Google tarafından bir sıralama kriteri haline getirilmiştir.
Özellikle e-ticaret siteleri olan kişiler kullanıcı bilgilerini koruduklarını arama motorlarına göstermek ve iyi sıralamalar elde etmek için HTTPS kullanımına geçmelidir.
Ayrıca HTTPS kullanıcılara ilgili web sitelerin güvenli olduğunu gösterir. Bu da marka bilinirliğinin artmasını sağlayan önemli bir husustur.
Google chrome güncellemesiyle birlikte artık HTTPS sahibi olmayan web siteler güvensiz olarak işaretleniyor. Aramayı yapan kişiye bu sitenin güvensiz olduğu bildiriliyor. Eğer web siteniz kullanıcılara güvensiz olarak bildirilirse kesinlikle online satışınızda düşüş olur. Bunun önüne geçmek için en kısa süre içerisinde HTTPS kullanımına geçmelisiniz.
6. Eski Web Siteler URL Yapısını Nasıl Değiştirmeli
URL yapısını değiştirmek hali hazırda iyi sıralamaları olan web site sahiplerini aşırı derecede korkutan bir durumdur. URL yapısını değiştirdikleri zaman ciddi anlamda sıralama kaybı yaşayacaklarını düşünürler.
Neyse ki sıralama kaybı yaşamadan URL yapılarının değiştirilmesi mümkündür. Bize kolaylığı sağlayan şey yapılan 301 yönlendirmeleridir.
Eski URL’nizi yeni belirlemiş olduğunuz URL’ye 301 yaparak yönlendirmeniz hiçbir sıralama kaybı yaşamadan URL değişikliği yapmanızı sağlayacaktır. İlk etapta yapılan 301 yönlendirmesi kısmi organik trafik düşüşlerine neden olsa da uzun vadede web site sağlığının daha iyi olmasını sağlayacaktır.
URL yapısı elbette en önemli SEO kriteri değildir ancak her geçen gün dijital dünyada artan rekabetle savaştığımızı düşünürsek yapılacak olan en küçük iyileştirmeler bile rakiplerimizi geçip daha iyi sıralamalar almamızı sağlayacaktır. Bu yüzden birçok kişinin önemsiz gördüğü URL yapısına henüz yolun başındayken özen gösterilmesi olumlu SEO sinyallerinin elde edilmesini sağlayacaktır.
çok güzel ipuçları vermişsiniz çok teşekkürler.
İnce yarıntılar için teşekürlür.
Çok yardımcı oldu