SEO çalışmalarında, sıklıkla karşınıza çıkacak Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) Terimleri kılavuzu.
Adwords
Adwords, dünyanın en popüler arama motorlarından olan Google’ın hem Adsense kapsamında tüm web sitelerine ve Youtube üzerine, hem de Google arama sonuçlarına reklam vermek için kullandığı çevrimiçi reklam servisinin ismidir.
Adsense
Adsense, Google tarafından içerik üreticilerinin reklam almalarını sağlayan bir dijital reklam platformunun ismidir. İnternet sitesi sahipleri, blogger’lar, Youtube yayıncıları ve genel anlamda kendi internet platformlarında Google’ın reklamlarını yayınlamak isteyenler için, Google tarafından işletilen bir dijital yayıncılık sistemidir.
Adwords site
Adwords site, daha çok kullanıcı odağında değil de sadece kitleye erişim için oluşturulmuş siteler için kullanılan bir terimdir. Web sitelerinin sadece büyük kitlelere erişmek için kullandıkları ve bilgi amacından uzaklaşmış olan internet sitelerine, Adwords site ismi takılmaktadır. Kısaca MFG yani “Google Adsnse Reklamları İçin Hazırlanmış Site” olarak da dile getirilmektedir.
Affiliate
Affiliate, temel olarak bir başka internet sitesine yönlendirme yapan web platformları için kullanılan bir terimdir. Örneğin “affiliate” kapsamında bir web sitesine giren kullanıcı, o siteden farklı yönlendirmeler ile başka bir web sitesinin ürünleri satın almaya veya hizmetlerini kullanmaya yönlendirilir. Bu tip yönlendirme işlemi yapan web sitelerine, genel olarak “affiliate” denilmektedir.
Algorithm – Algoritma
Algorithm yani Algotirma, aslında yazılım sektöründe kullanılan bir isimdir. SEO tarafında ise en çok Google ve diğer arama motorlarının kendi algoritmalarındaki değişim ile sıralama faktörlerini güncellemeleri ile gündeme gelir.
Google ve diğer arama motorları, arama motorlarının çalışmasına imkan veren yazılımlarında, sıralandırma ve diğer özellikler için kendilerine özel algoritmalar geliştirir. Nitekim gelişen ve değişen algoritmalar, genel olarak tüm SEO faktörleri üzerinde etki gösterir.
Alt text
Alt text, görseller için alternatif yazılar olarak açıklanabilen bir SEO terimidir. Kullanıcılara gösterilen değil, arama motorlarının görseli daha iyi anlamasına yardımcı olmak için kullanılır. Görsellere eklenecek alt etiket olarak da tarif edilebilir.
Analytics
Analytics yani analiz, isminden de anlaşılacağı üzere analiz imkanı sunan yazılımlara verilen isimdir. Bu analizler; web sitesinin trafiğini veya SEO değerlerini araştırmak ve takip etmek için kullanılır.
Analiz yazılımları için pek çok farklı örnek verilebilir. Örneğin Google Analytics, web sitelerinin trafiğini takip etmek için kullanılan bir analiz uygulaması iken, Ahrefs ise SEO analizi yapan başka bir yazılımdır.
Anchor text
Anchor text, kullanıcılar tarafından görülebilen ve başka bir bağlantıya yönlendirme yapmak için kullanılır. Yazı veya site içerisinde yer alan herhangi bir kelime, link ekleme ile o kelime üzerinden kullanıcıyı başka bir bağlantıya ulaştırır.
Astroturfing
Astroturfing, tam açıklama yapmanın ters anlamı için kullanılır. Belirli bir şey için, okuyucu karşısında iyi bir izlenim bırakmayı amaçlar.
İnternet ortamında daha çok bir hizmeti veya içeriği, kullanıcılara en iyi şekilde açıklama ve kullanıcı çekmek için yapılan işlemlere verilen isimdir.
Authority
Authority, otorite anlamına gelmektedir. Genellikle web sitelerinin arama motorları tarafındaki saygınlığı ifade eder. Çeşitli analiz araçları, web sitesinin Google ve diğer arama motorlar nezdindeki değerini numaratik olarak gösterir. Bu bu numaratik değerler, daha çok 100 üzerinden belirlenir ve 100, en iyi otorite anlamına gelir.
Authority site
Authority site yani otoriter site, birçok önemli link’e sahip olan siteler için kullanılır. Otoriter siteler, Google ve diğer arama motorları tarafından daima ön planda tutulur. SEO çalışmalarının belli bir amacı da çalışma yapılacak internet sitesini, otoriter bir site konumuna yükseltmektir.
B2B
B2B, “Business to Business” ifadesinin kısaltılmış hali anlamına gelmektedir. Elektronik ticarette kullanılır ve tüketici odaklı değil, kurumsal odaklı çalışmalar için ifade edilir.
B2C
B2C, “Business to Consumer” ifadesinin kısaltılmış halidir. “İşletmeden Tüketiciye/Okuyucuya” olarak Türkçe ifade edilebilir. B2C, bir elektronik ticaret modelidir.
Back link – Geri bağlantı
Back link, belki de SEO konusunda belki de en çok ifade edilen terimlerdendir. İnternet sitesinin, internet üzerindeki diğer web platformlarından aldığı link yönlendirmelerini ifade eder. Geri bağlantı olarak da Türkçe ifade edilebilecek olan backlink, web sitesine gelen tüm dış bağlantıları tanımlamak için kullanılır. Örneğin bir blog sitesinde yazılan bir yazıda, başka bir sitenin linki yer alırsa, bu durum back link olarak açıklanabilir.
Black hat – Siyah şapka
Black hat yani siyah şapka, daha çok kötü niyetli hacker’lar için ifade edildiği gibi SEO dünyasında da kendine bu durumla paralel bir yer etmeyi başarmıştır.
Google ve diğer arama motorlarının SEO rehberlerine karşı gelecek şekilde yapılan manipüle çalışmalar, Black hat olarak ifade edilir.
Blog
Blog, kişi veya kurumlar tarafından, kronolojik bir sıra veya planlı olamayarak oluşturulan yazılı içerikler için kullanılan bir tabirdir. Her ne kadar kurumsal olmayan ve kişisel olarak hazırlanan ve sunulan içerikler için daha çok kullanılsa da blog kavramı, günümüzde hemen her sektördeki internet sayfalarında yer almaya başlamış durumdadır.
Bot
Bot; robot, örümcek veya böcek gibi isimlerle de alınır. İnternet dünyasında “insan” tarafından yapılmayan tüm çalışmalar, genel olarak “bot” olarak isimlendirilir.
Kendi kendine çalışan yazılımlara verilen bu isim, arama motorlarının internet sitelerini taramak için kullandığı yazılımlar için de kullanılır.
Bounce rate – Hemen çıkma oranı
Bounce rate, Türkçe’de “hemen çıkma oranı” olarak kullanılır. İnternet sitelerine gelen ziyaretçilerin, o sitede vakit geçirme sürelerinin hesaplanmasına verilen bir isimlendirmedir.
Web sitesi trafik analiz programları kapsamında yer alır ve siteye gelen kullanıcıların; o sitede ne kadar kaldıklarını, siteden hemen çıkıp çıkmadıklarını ve başka sayfalara ilerleyip ilerlemedikleri gibi bilgilerin oran haline getirilmesiyle oluşturulur.
Bread crumbs
Bread crumbs, web tasarımı ile ilgili bir tabirdir. İçeriğin yan sağ veya sol tarafındaki dikey bölüm için anlamına gelir.
Bread crumbs içerisinde; reklam, ilgili içerikler veya farklı bölümlere yer verilerek, kullanıcının sitede kalma süresi devam ettirilmeye çalışılır.
Canonical issues
Canonical issues, birbirine benzeyen veya aynı olan içeriklerin, aynı çatı altında yer almasıyal oluşan sorunlar için kullanılan bir ifadedir. Örneğin; Google arama motoru üzerinde bir içerik URL’si hem “http://www” hem de “http://” ön eki ile başlıyorsa, bu durum Google tarafından birbiri ile aynı içeriğin indekslenmesinden ötürü “canonial issues” olarak rapor edilir.
Daha çok “duplicate content” yani birbiri ile benzer-aynı olan veya birbirini tekrar eden içerikler anlamına da gelmektedir.
Click fraud
Click fraud, PPC yani tıklama başına ödeme yapan reklam tiplerinin, site yöneticileri tarafından kullanıcılara zorla veya çeşitli yöntemlerle organik olmayan şekilde tıklatmaya sevk eden yaklaşımlara verilen isimdir.
Reklam tıklamaya teşvik etmek veya zorlamak, “click fraud” kapsamında girmektedir.
Cloak
Site yöneticileri tarafından, Google veya diğer arama motorlarının site tarama botlarına, kullanıcılar tarafından görünmeyen detayları göstermek için yapılan eklemelere verilen isimdir.
“Black hat” çalışmalar kapsamında yer almaktadır. Manipüle bir işlemdir ve Google veya diğer arama motorları tarafından fark edilmesini durumunda, siteye cezai işlem uygulanır.
CMS
CMS, Content Management System yani İçerik Yönetim Sitemi ifadesinin kısaltılmış halidir. İsminden de anlaşılacağı üzere CMS, web sitesinin içeriklerini yönetmek için hazırlanan bir web yazılımıdır.
WordPress, Blogger veya Joomla gibi sistemler, CMS yani içerik yönetim sistemleri arasında yer alan popüler uygulamalardandır.
Code swapping
Code swapping, SEO dünyasında genel olarak “yemleme” olarak da ifade edilir. İnternet sitesinin Google veya diğer arama motorları tarafında manipüle yöntemlerle otoritesini artırmasından sonra, herhangi bir cezai durum ile karşılaşmadan site içeriğini değiştirmesine verilen isimdir.
Comment spam – Spam yorum
Comment spam yani spam yorum, farklı web sitelerinin içeriklerine link bırakarak bir şekilde back link yani geri bağlantı elde etme çalışmalarına verilen isimdir. İlgili veya ilgisiz olmaksızın yapılan yorumlar ve yorumlara eklenen linkler, Google ve diğer arama motorları tarafından “spam yorum” yani “comment spam” olarak etiketlenir. Nitekim yönlendirme yapılan web sitesi, arama motorları tarafından cezalandırılır.
Content – İçerik
İnternet sitelerinin; yazılı, görsel veya video destekli olarak okuyucularına veya izleyicilerine sundukları üretimler, “content” yani genel olarak “içerik” olarak isimlendirilir.
Haber, makale, foto galeri ve video gibi tüm eklemeler, site içerisindeki “içerik” anlamına gelmektedir.
Contextual advertisement
Contextual advertisement, web sitesinin içerikleri ile ilintili olarak yapılan reklam çalışmalarına verilen isimdir. Contextual advertisement ile reklam çalışmaları içerikten bağımsız değil, aksine tamamen bağlantılı olarak okuyucuya veya izleyiciye yansıtılır.
Conversion – Dönüştürme
Conversion, web sitesinin gelen trafiği herhangi bir nicelik haline getirebilmesi yönündeki çalışmalara verilen isimdir.
İnternet sitesine gelen ziyaretçilerin alışveriş yapması, reklamlara tıklaması, üye olması veya bültenlere abone olması gibi durumlar, gerçekleştirilmeye çalışılır.
Conversion rate – Dönüşüm oranı
Conversion rate, conversion çalışmalarının nicelendirilmiş haline verilen isimdir. SEO çalışmalarında da sık sık conversion rate yani dönüşüm oranı ile ilgili analizler gerçekleştirilir.
Bir örnek vermek gerekirse; web sitesine elde edilecek olan kullanıcı sayısının, yüzde kaçlık bir diliminin alışveriş gerçekleştirdiği bilgisi, conversion rate olarak ifade edilmektedir.
CPC
CPC, Cost Per Click yani tıklama başına maliyet açıklamasının kısaltılmış halidir. PPC yani tıklama başına ödeme dijital reklam sisteminde, reklam verenler için reklamlara tıklayan kullanıcıya yapacağı ödemeyi tanımlar.
CPM
CPM, Cost Per Thousand yani bin etkileşim maliyeti anlamına gelmektedir.
Genel olarak dijital reklamcılıkta bin gösterim başı maliyet olarak da değerlendirilir. CPM kısaltmasındaki “M” harfinin ilgisi ise, Roma rakamı olarak 1000’i ifade etmesidir.
Crawler
Crawler; bot veya örümcek olarak da tanımlanabilir. Crawler, veri toplamak için dünya genelindeki internet sitelerinde aktivasyon gösterir.
Directory – Rehber
Directory, Türkçe olarak “dizin” şeklinde ifade edilebilir. Yahoo Directory yani Yahoo dizini, bu ifade için iyi bir örnektir. Web sitelerinin yer aldığı bir rehber gibi düşünülebilir.
Günümüzde site rehberleri, arama motorları ve kullanıcılar nezdindeki değerini kaybetmiştir.
Directory page – Rehber sayfası
Site rehberindeki, ilgili siteye link yönlendirmesi yapılan sayfa anlamına gelir.
Doorway
Doorway, belli bir internet sitesine arama motorları üzerinden trafik çekmek için kullanılır. Oluşturulan bir sayfadan, kullanıcıyı başka bir sayfaya aktarır. Ancak bu yöntemde, arama motorlarının botları engellenmiş olur.
Duplicate content – Benzer-Kopya içerik
Duplicate contenet, bir web sitesinde yer alan ve Google veya diğer arama motorları tarafından taranan içeriklerin, daha önce başka bir sitedeki içerikle benzemesi veya aynı olması durumunu açıklama için kullanılır.
Benzer içerikleri barındıran internet siteleri, Google veya diğer arama motorları tarafından cezalandırılmaz. Ancak bu durum, sitenin otorite değerine ve güven puanına olumsuz yönde etki eder.
E-commerce site – E- ticaret sitesi
E commerce site yani e ticaret sitesi, sadece belirli bir ürünün veya hizmetin dijital olarak satışının gerçekleştirilmesi üzerine hazırlana web siteleri için kullanılan bir ifadedir.
Feed
Üretilen içeriklerin başka bir web sitesine veya yazılıma anlık olarak aktarılması için hazırlanan sisteme verilen isimdir. Günümüzde daha çok haber sitelerinin içeriklerinin, farklı platformlarda anlık olarak yansıtılması için kullanılmaktadır. Bunların dışında Google ve diğer arama motorlarının taramaları için de kullanılabilir.
FFA
FFA, Free for All açıklamasının kısaltmasıdır. Temel olarak internet dünyasında birçok farklı sitenin link’inin yer aldığı ve içerik yönünden çok zayıf olan sitelere verilen isimdir.
Bu tip web siteleri, Google diğer arama motorları tarafından göz ardı edilir veya cezalandırılır.
Frames
Frames, sayfa tasarımında birden fazla dokümanın kullanıcıya gösterildiği durum için kullanılır. Hem kullanıcılar hem de arama motorlarının botları tarafından hoş karşılanmazlar.
Frames kullanımlarında, kimi zaman Google ve diğer arama motorlarının botları, içerik tarama işlemini doğru bir şekilde gerçekleştiremeyebilir.
Gateway page
Gateway page, Google ile birlikte diğer arama motorları üzerinden, dolaylı olarak başka bir internet sitesine trafik çekmek için tasarlanan web siteleri içi kullanılan ifadedir.
Cloaking ifadesi ile tamamıyla aynı anlama gelmemektedir ama her ikisinin de amacı, dolaylı olarak arama motorlarından başka bir siteye trafik çekmektir.
Gizmo
Gizmo, internet siteleri için oluşturulan küçük uygulamalara verilen isimdir. Bu uygulamalar; trafik sayısını, IP adreslerini veya anlık kullanıcı sayısını gösteren özellikler gibi çok komplike yapıda olmaz.
Google bomb
Google bomb, birçok önemli internet sitesi yönetici tarafından, Google’ın arama sonuçlarında değişik yapmasına yönelik zorlama hareketlere verilen tabirdir. Google’ın değiştirmesi istediği bu arama sonuçları, genellikle mizahi şeylerdir.
Google bowling
Google bowling, bir internet sitesinin otoritesini sarsmak adına kasıtlı olarak Google’ın kötü etki sağlayacağı link yönlendirmesi yapılma işlemine verilen isimdir.
Google dance
Google dance, Google arama motorunun yaptığı algoritma değişimleri sonucunda değişiklik gösteren arama sonuçları için kullanılır. Kimi zaman Google tarafından yapılan arama algoritma değişimi, web sitesinin yerinin sık sık değişmesine vesile olur. Google dance daha çok ifadesi de bu durumlar için kullanılır.
Google juice
Google juice, yazı içi linkleme yapılarak web sitesinin Google nezdindeki güvenilirliği, otoritesi veya sayfa değeri gibi derecelerini artırmak adına yapılan işlem için kullanılan bir terimdir.
Googlebot
Google bot, Google’ın internet sitelerini tarayan ve bu taramalar doğrultusunda arama sonuçlarındaki sıralamaları gerçekleştiren otonom yazılıma verilen isimdir.
GYM
GYM; Google, Microsoft ve Yahoo üçlüsü için kullanılan bir tabirdir. Üç büyük arama motorunu ifade eder.
Hit
Hit, bir internet sitesinin elde ettiği sayfa gösterim sayısı anlamına gelmektedir. Ziyaretçi sayısı ile hit sayısı arasında farklılık bulunmaktadır. Ziyaretçi sayısı, web sitesine belirli bir zaman içerisinde giren kişi sayısını ifa eder. Hit ise gelen tüm kullanıcıların, site içerisinde okuduğu sayfa sayılarının toplamını ifa eder.
Örneğin 24 saatlik süre zarfında 100 kullanıcı sayısı elde edilmiş ve bu 100 kişi, site içerisinde toplam 550 sayfa okumuş olabilir. Sayfa okumalar, sayfa görüntüleme ve dolayısıyla “hit” anlamına gelmektedir.
Hub
Hub, kaliteli bir içerik sayfasından, alakalı başka bir sayfaya link çıkışı yapılmasına verilen isimdir. Kaliteli sayfadan çıkan link, ulaşacağı sayfanın değerine etki edecektir.
HTML
HTML, Hyper Text Markup Language yani Türkçe olarak Hiper Metin İşaretleme Dili anlamına gelmektedir.
İnternet dünyası, temel anlamda HMTL üzerinden meydana gelmektedir. HTML, bir web programlama dili olarak da tanımlanabilir.
Impression
Belirli bir zamanda, hedef gösterilen sayfa üzerinde oluşturulmaya çalışılacak ilgili için kullanılan bir terimdir.
In bound link
In bound link, bir içerik içerisinde, ilgili olduğu başka bir içeriğe link eklemesi yapıldığı durumlarda kullanılan bir terimdir. Sayfa değerini artırmak için tercih edilir.
Index – Indeks
Index yani indeks, Google veya diğer arama motorlarının bir internet sitesinin sahip olduğu içerikleri, arama sonuçlarında kullanması anlamına gelmektedir.
Tüm sayfalar, görseller veya videolar, arama motorlarının sonuçlarında yer aldığı zaman, bu sonuçların tamamına index isimlendirilmesi verilir.
Indexed pages – İndekslenmiş sayfalar
Indexed pages yani indekslenmiş sayfalar, Google veya diğer arama motorlarının botları tarafından taranmış ve sorunsuz bir şekilde kaydedilmiş sayfalar için kullanılan bir terimdir.
Inlink
Inlink, söz konusu olan internet sayfasını, başka sayfaların içeriklerinden yapılan yönlendirmeler anlamına gelmektedir.
Keyword – Anahtar kelime
Keyword yani anahtar kelime, kullanıcıların Google, Yandex, Yahoo veya Bing gibi arama motorlarında arattığı kelimeler veya kelime öbekleri anlamına gelmektedir.
Bir örnek vermek gerekirse, kullanıcının Google üzerinde yaptığı “SEO” araması, temel olarak keyword yani anahtar kelime olarak değerlendirilir.
Keyword cannibalization
Keyword cannibalization, bir internet sitesi içerisinde, aynı anahtar kelimenin birden fazla içerikte kullanılması durumuna verilen isimdir.
Google ve benzeri arama motorlarının site tarama botları, bu durumlarda içeriklerin aslında tam olarak neyi anlatmak istediğini kavramakta zorluk yaşamasına sebep olur. Nitekim arama sonuçlarında, beklenen sıralamalar elde edilemez.
Keyword density – Anahtar kelime yoğunluğu
Keyword density yani anahtar kelime yoğunluğu; internet sitesinin bir sayfasında veya içeriğinde yer alan anahtar kelimenin, içeriğin tamamına karşı olan kullanım oranı anlamına gelmektedir.
Anahtar kelime yoğunluğu, Google ve diğer arama motorlarının botları için büyük bir öneme sahiptir. Daha önceden belirlenen anahtar kelimenin veya kelime öbeğinin içerik içerisindeki kullanım sayısı ve bu sayının içeriğin tamamına karşı oranı, botların içeriğin konusu anlamasında büyük önem taşır.
Kelime yoğunluğu plansız olarak kullanıldığında, Google botları tarafından spam içerik olarak değerlendirilebilir veya sitenin tamamı cezai işleme maruz kalabilir.
Keyword research – Anahtar kelime araştırması
Keyword research yani anahtar kelime araştırması, SEO konusunda en çok kullanılan bir başka terimdir. İsminden de anlaşılacağı üzere, bir içeriğin veya sayfanın konusuna göre hangi anahtar kelimeye veya kelime öbeğine sahip olması gerektiğinin anlaşılmasına yönelik yapılan çalışmaları ifade eder.
Genel olarak anahtar kelime araştırması, Google üzerindeki konu ile ilgili yapılan kullanıcı aramaları doğrultusunda gerçekleştirilir ve belirlenen kelimenin kullanım şekli ve yoğunluğu, planlı olarak hazırlanır.
Keyword spam – Anahtar kelime spamı
Keyword spam yani anahtar kelime spamı, bir sayfa veya içerik kapsamında, anahtar kelime veya kelibe öbeği yoğunluğunun, olması gerekenden çok fazla seviyelere ulaşması anlamına gelmektedir.
Anahtar kelime spamı, başta Google olmak üzere tüm arama motorları tarafından cezalandırılır.
Keyword stuffing
Keyword stuffing, anahtar kelime spamı ile benzer şekilde kullanılır. Temelinde aynı ifadelerdin ancak her SEO uzmanı anahtar kelime spamı için aynı ifadeyi kullanmamaktadır.
Landing page
Landing page, arama motorları üzerinden gelen kullanıcıların karşılaştıkları sayfa anlamına gelmektedir. Google ve diğer arama motorlarından elde edilen kullanıcıların, ilk ulaştıkları sayfa olarak da açıklanabilir.
Latent semantic indexing
LSI yani Latent semantic indexing, Google ve diğer arama motorlarının indeksleme ve bu indekslemeleri doğrultusunda yaptığı sıralamaların, aslında belli başlı kelime veya kelime öbekleri doğrultusunda yapıyor olduğu duruma verilen isimdir.
Arama motorları, içerik kapsamındaki ilişkilendirilmiş kelimelerden yola çıkarak, arama sonuçlarını meydana getirir. Bu durum, LSI olarak da tanımlanabilir.
Link
Link, web tarayıcılarının internet sitelerindeki sayfalara ulaşması için oluşturulan özel bağlantılardır.
Ayrıca link, tıklanabilir bağlantı olarak da tanımlanabilir.
Link bait
Link bait, farklı mecralarda paylaşılan linklere yapılacak dikkat çekici açıklamalar ile kullanıcıları internet sitesine çekme anlamına gelmektedir. Ülkemizde “tık çalmak” olarak da ifade edilmektedir.
Link bait günümüzde en çok çok fazla trafik elde etmek için sosyal medyada platformlarında yapılan link paylaşımlarına eklenen dikkat çekici veya yanıltıcı açıklama şeklinde kullanılmaktadır.
Link building – Link inşası
Link building yani link inşası, farklı sayfalardan site üzerine link gönderme işlemi için kullanılan bir terimdir. Hem site içi link inşası hem de site dışı link inşası olarak farklılaşmaktadır.
Link condom
Link condom, belirli bir bağlantının herhangi bir şekilde kötü etkilenmesinin önüne geçilmesi anlamını taşımaktadır. Daha çok internet sitesine zararlı başka sitelerden gelen linklerin önlenmesi şeklinde gerçekleştirilir.
Linkerati
Linkerati, link bait paylaşımlarına en çok ilgi gösterecek olan internet kullanıcı grubunu tanımlamak için kullanılan bir tabirdir.
Link exchange – Link değişimi
Link exchange yani link değişimi, iki veya daha fazla internet sitesinin, karşılıklı olarak kendi sitelerinden birbirinin bağlantısına yer vermesidir. Örneğin bir site, anlaştığı başka bir sitenin linkini kendi sitesine ekler. Diğer site de bu linkleme işlemine karşılık verir. Bu işleme kısaca link değişimi veya link takası ismi verilir.
Link farm – Link çiftliği
Link farm yani link çiftliği, bir grup sitenin birbiri ile devamlı link alışverişi içerisinde olma durumuna verilen bir isimdir.
Link juice
Link juice, anal adı yani domain otoritesi, güvenilirlik puanı ve sayfa derecesi anlamlarına gelmektedir.
Link partner – Link partneri
Link partner yani link partneri, temel olarak link değişimi ile aynı anlamı yansıtmaktadır. Karşılıklı olarak link değişim işlemine ayrıca link partnerliği de denilmektedir.
Link popularity – Link popülerliği
Link popularty yani link popülerliği, bir web sitesinin linkinin kaç farklı ve domain otoritesi yüksek yerde yer aldığını belirtmek için kullanılır. Genel anlamda çok fazla ve otorite değerli yüksek olan sitelerde yer alan linkler, popüler link olarak isimlendirilir.
Link spam
Link spam, spam yorum yerine de kullanılabilen bir terimdir. Bir internet itesinin linkinin, ilgili veya ilgisiz olarak hemen her türlü siteye eklenmeye çalışılması olarak açıklanabilir.
Link text
Link text, anahtar kelime üzerinden link çıkışı olarak tanımlanabilir. Kullanıcılar tarafından görülebilen ve kelimeye eklenmiş olan link anlamına gelir.
Arama motorları, bu tarz linkler ile çıkış yapılan kelime ile linkin ulaştığı adres arasında bağlantı kurar. Anahtar kelimede yükselmek için yapılan SEO çalışmalarında, Link text sık sık kullanılan bir işlemdir.
Long tail
Long tail, uzun kuyruklu aramaları ifade etmek için kullanılır. Bir örnek vermek gerekirse, “SEO” olarak yapılan bir Google araması, anahtar kelime olarak değerlendirilir. Ancak kullanıcı “internet sitesi için SEO’lar” şeklinde bir arama yaparsa, bu bir uzun kuyruklu yapı haline gelir.
LSI
LSI, Latent Semantic Indexing anlamına gelmektedir. Temel olarak arama motorlarının botlarının, uzun kuyruklu yani long tail aramalardaki anahtar kelimeleri saptaması ve sonuçlandırmaları bu kelimeler üzerinden gerçekleştirmesi anlamı gelmektedir.
Mashup
Mashup, daha çok gizmo ismi verilen küçük programlarlar ile kullanıcı çekmek amacı ile üretilen internet siteleri anlamına gelmektedir.
Küçük web programları sunarak, daha çok link bait yapan siteler için bu ifade kullanılır.
META tags – META etiketleri
META tags yani META etiketleri, sitenin “header” yani üst bölümünde yer alan ve HTML etiketli arasına konumlandırılan etiketlerdir. Bu META etiketleri, söz konusu sayfanın içeriği ile ilgili arama motorlarının botlarına yardımcı olmayı amaçlar.
META description-META açıklaması ve META title-META başlığı da bu kapsamda yer alır.
META description – META açıklaması
META description yani META açıklaması, arama motorlarının kullanıcıya sunduğu sonuçlardaki kısa açıklama bölümlerine verilen isimdir.
META title – META başlığı
META title yani META başlığı ise yine arama motorlarının sonuçlarında yer alan ve kullanıcıya siteye görmeden önce gösterilecek olan başlık anlamına gelmektedir.
Metric
Metric, SEO veya diğer analiz programlarının site yöneticisine sunduğu verilere verilen isimdir.
MFA
MFA, Made for Advertisements yani reklamlar için hazırlanmış internet site anlamına gelir. Genel olarak MFA internet siteleri, reklam yerleşimlerini ve reklam şekli tercihlerini, tamamıyla gelir elde etmek üzerine hazırlar. Kullanıcı deneyimi bu siteler için önemli bir kriter değildir.
Mirror site – Ayna site
Mirror site yani ayna site, farklı bir alan adına sahip olsa da başka bir sitenin içeriğini gösteren internet sitelerine verilen isimdir. Kimi durumlarda birden fazla alan adına sahip olan site yöneticileri, boşta olan alan adlarını yani domain’lerini, esas sitelerinin ayna sitesi haline getirmeyi tercih etmektedir.
Monetize
Monetize, kısaca internet sitesini gelir elde edebilecek hale getirmek anlamına gelmektedir. Örnek vererek açıklık getirmek gerekirse, bir web sitesi yönetici, internet sitesini Google Adsense reklam ağına ekleyip, Adsense reklamlarını yayınlamaya başlamış ise, internet sitesini Monetize etmiş olur.
Natural search results – Doğal arama sonuçları
Natural search results yani doğal veya organik arama sonuçları, arma motorlarında yer alan sonuçların, herhangi bir sponsorluk veya ücretli olarak kullanılmadığı durumlar için telaffuz edilir.
Nofollow
Nofollow, bir web sitesinde yer alan başka bir sitenin linklinin, arama motorları tarafından nasıl değerlendirilmesi gerektiği gösteren bir HTML etiketidir.
Nofollow, Google arama motorlarının botlarına, bu linki izleme-takip etme demektir. Bu durumlarda bağlantı verilen web sitesi, bağlantıyı aldığı web sitesinin otoritesinden iyi veya kötü anlamda etkilenmemiş olur.
Noindex – İndeks yok
Noindex yani indeks yok, HTML etiketleri arasında yer alır ve arama motorlarına yer aldığı sayfayı, indeks almamasını söyler. Bu durumlarda arama motorları, söz konusu sayfayı arama sonuçlarına yansıtmaz.
Non reciprocal link – Karşılıklı olmayan bağlantı
Non reciprocal link yani karşılıklı olmayan bağlantı, bağlantı verilen bir sitenin, o siteye karşılık olarak bağlantı vermemesi anlamına gelir.
Bir örnek ile açıklamak gerekirse, eğer “A” sitesi “B” sitesine link veriyor ancak “B” sitesi herhangi bir şekilde “A” sitesine link vermiyorsa, bu durum karşılıklı olmayan bağlantı olarak isimlendirilir.
Google ve diğer arama motorları için en değerli backlink türü, karşılıklı olmayan link türüdür.
Organic link – Organik bağlantı
Organic link yani organik bağlantı, bir sitenin hiçbir şekilde bir karşılık beklemeden başka bir sitenin linkini, sadece değerli bulduğu için eklemesi anlamına gelir.
Google için en değerli link yapısı, organik bağlantılardır.
Organic results – Organik sonuçlar
Organic results yani organik sonuçlar, Google ve diğer arama motorları üzerinde yer alan başlantıların sıralamasının, herhangi bir şekilde reklam yolu ile yükseltilmeden yer alması anlamına gelmektedir. Site otoritesi ve içerik kalitesi ile iyi yerler elde eden sıralamalar için, organic results yani organik sonuçlar ifadesi kullanılır.
On-page SEO
On-page SEO, site içinde yapılacak SEO yani search engine optimization-arama motoru optimizasyonu çalışmaları için kullanılan bir tabirdir. Arama motorlarının, web sitesi yapısında ve içeriğinde yer almasını istediği tüm detaylar, on page SEO çalışmaları kapsamında yer almaktadır.
Off-page SEO
Off-page SEO, site dışı SEO yani arama motoru optimizasyonu çalışmalarının tamamı için kullanılır. Site içi çalışmalardan başımsız olarak, siteye gelen dış bağlantılar, sosyal medya paylaşımları ve diğer tüm site dışı çalışmalar, off page SEO kapsamına dahil edilmektedir.
Outlink
Outlink, sayfada yer alan bağlantının, site içerisindeki başka bir sayfaya değil, site dışındaki bir sayfaya yönlendirildiği durumları tanımlamak için kullanılır.
Pagerank
Pagerank yani kısaca PR, Google arama motoru tarafından internet sitelerinin kalitesini yansıtan bir derecelendirme sistemidir. Numaratik olarak oluşturulan bu OR yani Pagerank sistemi, günümüzde Google tarafındna kullanıcıların veya site yöneticilerinin bilgisine kapatılmıştır.
Paid results – ücretli sonuçlar
Paid results yani ücretli sonuçlar, Google veya diğer arama motorları üzerinde yer alan sonuçların, Adwords gibi reklam platforumları ile gösterildiği durumlar için kullanılır. Arama sonuçlarında yer alan iyi sıralar, ücretli olarak o konuma getirilmiş ve ücret ödemesi kesildiği takdirde, elde ettiği sırayı kaybeder. Bu durumlara paid results yani ücretli sonuçlar denilmektedir.
PFI
PFI, pay for inclusion yani yer almak için ödeme anlamına gelmektedir. Genellikle bazı site rehberi siteleri için kullanılır. Bu siteler, başka sitelerin linkleri rehberleri arasına eklemek için site yöneticilerinden ödeme talep ederler. Bu duruma pay for inclusion yani yer almak için ödeme denmektedir.
Ayrıca PFI kapsamında, herhangi bir siteye link ekleme işlemi de dahil durumdadır. Herhangi bir sitede linkinizin bulunmasını istiyor ve bunun için ödeme yapıyorsanız, Google için bu bir ücretli bağlantıdır.
Portal
Potal, daha önceleri kullanıcılara kendi ilgili alanlarına göre sayfa oluşturmalarına imkan veren sistemlere verilen isimdi. Buna örnek olarak o dönemler için IGoogle, Yahoo ve MSN portalları örnek verilebilir.
Günümüzde ise portal, anlam olarak bir değişim göstermiştir. Buna göre portal, birden çok alanda içerik üreten internet sitelerine verilen bir isim haline dönüşmüştür.
PPA
PPA, Par Per Action yani aksiyon başına ödeme anlamına gelmektedir. Dijital reklamcılık uygulamalarından birisidir.
Yayıncıların, yayınladıkları reklamlardan elde edeceği somut geri dönüşler için kullanılır. Örnek olarak reklam tıklaması veya reklam üzerinden uygulama yüklenmesi durumları için kullanılabilir.
PPC
PPC, Pay Per Click yani tıklama başına ödeme anlamına gelmektedir. PPC, dijital reklamcılıkta kullanılmaktadır. Web sitelerinin kullandığı reklamlara, kullanıcıların tıklaması halinde ödeme yapılacak tutarı veya ödemenin sadece tıklama ile yapılabileceğini ifade eder. Dijital reklam modelleri arasında popüler bir yaklaşımdır.
Proprietary method
Proprietary method, genellikle SEO yani arama motoru optimizasyonu şirketleri tarafından kullanılan bir ifadedir. Proprietary method, SEO firmalarının en iyi sıralara getirebileceğini anlatmak için kullanılır. Bir nevi SEO vaadi olarak da değerlendirilebilir.
Reciprocal link
Reciprocal link, link değişimi veya link takası anlamına gelmektedir. İki arklı internet sitesinin, karşılıklı olarak birbirlerinin linklerini bulundurması durumları için kullanılır.
Google ve diğer arama motorları için reciprocal link çeşidi, çok değerli bir çalışma olarak nitelendirilmez.
Redirect – Yeniden yönlendirme
Redirect yani yeniden yönlendirme, bir bağlantının site içinde veya site dışındaki başka bir bağlantıya yönlendirilmesi anlamına gelmektedir.
Redirect işlemi, pek çok farklı şekilde gerçekleştirilebilir. 301 ve 302 redirect yani yeniden yönlendirme metodu, popüler yönlendirme protokollerindendir. SEO için ise en çok “301” tavsiye edilir. Üstelik bu tavsiye, doğrudan Google tarafından yapılmaktadır.
RLT
RLT, regional long tail ifadesinin kısaltılmış ismidir. Bölgesel uzun kuyruklu açıklamasına sahiptir. Standart uzun kuyruklu açıklamadan farklı olarak Google, Bing, Yahoo, Ask ve Yandex gibi arama motorlarını botları, bölgelere özgü anahtar kelime veya kelime öbekleri üzerinden sonuçlandırma yapabilir. Bu duruma da genel olarak RLT ismi verilmektedir.
Robot.txt
Robot.txt, internet sitesinin kök dizininde olması gereken bir dosyadır. Bu robot.txt dosyası, arama motorlarının site tarama botlarını yönlendirmek için kullanılır.
Tarama sistemini kontrol etmek veya kısıtlamak için kullanılan dosyaya da robot.txt ismi verilmektedir. Özellikle Google için büyük bir öneme sahiptir.
ROI
ROI, Return On Investment yani yatırımın geri dönüşü anlamına gelmektedir. Genel olarak ROI, ekonomi sektöründe sıkça kullanılan bir ifadedir. Ancak SEO çalışmalarının büyük bir önem kazanması, internet dünyasında da ROI yani yatırım geri dönüşünün var olmasına vesile olmuştur.
ROI, kısaca SEO çalışmaları veya reklam çalışmaları için harcanacak meblağın, ne derece bir geri dönüş yani ciro sağlayacağını hesaplamak olarak açıklanabilir.
Sandbox
Sandbox, Google arama otorunun bir dönem tüm yeni internet sitelerini bir havuzda toplaması ve belirli bir süre dolana kadar bu havuzda toplanın yeni siteleri herhangi bir şekilde derecelendirmemesi üzerine ortaya çıkmış bir terimdir.
Scrape
Scrape, bir internet sitesindeki içeriklerin, başka bir internet sitesinden kopyalanarak yayınlanması durumu için kullanılır. Ayrıca scrape, bu içeriklerin otomatik olarak başka sitelerden botlar ile çekilerek yayınlanması durumu için de kullanılan bir ifadedir.
SE
SE, Search Engine yani arama motoru ifadesinin kısaltılmış halidir. Genel olarak SEO makalelerinde rastlanmaktadır. Konuşma dilinde çok nadir kullanılır.
Google, Yandex, Bing, Yahoo, Ask ve Weiboi birer SE yani arma motoru örneğidir. Temel olarak bu arama motorları, internet dünyasındaki web sitelerini kaydederk, kullanıcıların yaptığı arama sonuçları ile eşleşen içerikleri, kullanıcılarına sunar. Bu işlemi gerçekleştiren sistemlere, SE yani Search Engine-Arama Motoru denmektedir.
Search engine spam – Arama motoru spamı
Search engine spam yani arama motoru spamı, arama motorlarının yapılan aramaların karşılığı olarak alakasız veya yanlış sonuçlar çıkarması durumunu verilen bir ifadedir.
SEO yani arama motoru optimizasyonu çalışmaları, kimi durumlarda kontrollü veya kontrolsüz olarak arama motorlarını yanıltmak üzerine yapılır. Bu durumlar kimi zaman başarı gösterir ve arama motorlarının yanlış veya ilgisiz konuçlar gösterilmesine vesile olur.
Bu çalışmaların sonucu da arama motoru spamı denilmektedir. İşlemi gerçekleştiren sitelere de “spammer” ismi verilmektedir.
SEM
SEM, search engine marketing yani arama motoru pazarlaması ifadesinin kısaltılmış halidir. SEO ile birlikte sık sık kullanılır.
SEM, arama motorlarından en çok verimi elde etmek için yapılacak çalışmalara verilen isimdir. Çoğu durumda ücretli yani reklam yolları tercih edilir. SEM çalışmaları kapsamında, SEO çalışmaları da yer almaktadır.
Temel olarak internet sitesinin maksimum trafik elde etmesi için yapılan reklam veya arama motoru sıralamasını etkileyecek reklam temelli çalışmalar için kullanılır.
SEO
SEO, search engine optimizasiton yani arama motoru optimizasyonu ifadesinin, kısaltılmış halidir. SEO, arama motorlarının beklentiler doğrultusunda, web sitesinin tüm kriterleri en iyi şekilde yansıtması amacı ile yapılan çalışmaların bütünü için kullanılır.
SEO, arama motorlarının web sitesini en iyi ve en verim şekilde taraması, en iyi sıralar elde etmesi ve arama motorlarından en yüksek trafiği elde etmesi için yapılacak olan çalışmalardır. Hem iç SEO hem de dış SEO olarak iki önemli parçaya ayrılır ve tüm çalışmalar. Arama motoru optimizasyonu yani SEO başlığı altında toplanır.
SERP
SERP, search engine results page yani arama motorlarının sonuç sayfası anlamını taşımaktadır.
Arama motorlarının sonuçlarının yer aldığı sayfa için kısaca SERP ifadesi yoğun olarak kullanılır.
Site map – Site haritası
Site map yani site haritası, isminden de anlaşılacağı üzere internet sitesinin haritasıdır. Site map yani site haritası, kullanıcılar için değil, arama motorları için hazırlanır.
Google, Yandex, Bing, Weibo ve Ask gibi arama motorları, sonuçlarında kullanacağı internet sitelerinden site haritası talep etmektedir. Google ve diğer arama motorlarının botları, hazırlanacak olan site haritası yani site map üzerinde site tarama işlemlerini gerçekleştirir. SEO ve arama motoru için site map, büyük bir öneme sahiptir.
SMWC
SMWC, slapping myself with celery ifadesinin kısaltılmış halidir. SEO dünyasında tam manasından daha farklı bir anlamda kullanılır. SMWC, çok farklı ve aşırı bir tepki alınması anlamına gelmektedir.
SMM
SMM, social media marketing yani sosyal medya pazarlaması anlamına gelmektedir. Sın yıllardaki sosyal medya platformlarının hem kullanıcı hem de arama motorları üzerinde ciddi bir etki göstermeye başlaması, internet sitelerinin resmi sosyal medya hesaplarına sahip olması ve bu hesaplar üzerinden ayrıca yönetilmesi gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Nitekim SMM, sosyal medya hesaplarının en iyi şekilde yönetilmesi ile elde edilecek kullanıcı ve arama motoru etkisi için yapılacak çalışmalar anlamına gelmektedir.
SMP
SMP, social media poisoning açıklamasının kısaltılmış halidir.
Genel olarak SMP, spam yöntemlerle başka bir markayı veya internet sitesini, olumsuz yönde etkilemek için yapılan çalışmalar için kullanılır. Bu çalışmalar hem kullanıcı tarafında hem de arama motoru tarafında site için problemler oluşturmaya başlatır.
Sock puppet
Sock puppet, esas kimliğin gizlenmesi ve sahte isimler-profiller ile birlikte çalışma yapılan durumlar için kullanılan bir tabirdir. Ülkemizde “spam hesap” veya “trol hesap” gibi ifadelerle de anılır.
Social bookmark
Social bookmark, kullanıcılar tarafından birçok linkin toplanması ve bu linklerin herkese açık bir biçimde sunması anlamını taşımaktadır.
Social media – Sosyal medya
Social media yani sosyal medya, kullanıcıların oluşturdukları profiller aracılığı ile yaptığı paylaşımları sunmasına imkan sunan platformlara verilen isimdir. Facebook, Twitter ve Instagram gibi örnekler, sosyal medya tanımlamasına sahiptir.
Spam ad page – Spam reklam sayfası
Spam ad page yani spam reklam sayfası, internet sitesi sayfasının, tamamıyla reklamlar üzerinden gelir elde etmek amacı ile hazırlanması anlamına gelmektedir.
SpamAd page daha çok otomatik sistemler ile oluşturulan içerikler sayfalarına eklenen reklamlar için kullanılır.
Spamdexing
Spamdexing, arama motoru spamlaması olarak da ifade edilebilir. Arama motorlarında daha iyi sıralar elde etmek için yanıltıcı kategorizasyon veya içerik düzenlemesi anlamına gelmektedir.
Bu durumlarda esas amaç kullanıcı değil, arama motorlarından daha iyi sıralar elde etmektir.
Spammer
Spammer, internet üzerinde belli bir başarı elde etmek için spam yolları tercih eden kimseler için kullanılan bir ifadedir.
Spammer tarafından yapılan çalışmalar, arama motorları tarafından tespit edildiği durumda, cezai işlem uygulanır.
Spider
Spider, bot veya böcek olarak da internet dünyasında yer almaktadır. Daha çok Google ve diğer arama motorlarının site tarama yazılımları için kullanılan bir ifadedir.
Bunlara ek olarak, arama motorlarından bağımsız olarak hazırlanan ve otomatik olarak belirli işlemleri gerçekleştiren yazılımlara da spider, bot veya böcek denilmektedir.
Spider trap
Spider trap, belirli bir yazılım tarafından sonsuz olarak oluşturulan linkler için kullanılan bir ifadedir. Mail adreslerine otomatik olarak gönderilen sonsuz sayıdaki elektronik postalar için de kullanılan bir tabirdir.
Splash page – Yapışkan sayfa
Splash page yani yapışkan sayfa, genellikle içerik bakımından zayıf görsellerle dolu sayfalar için kullanılır. Bu sayfalarda büyük oranda görseller yer alır ve bu görseller, kullanıcıları rahatsız eder.
İçerik ile beraber görünmeye devam eden bu görseller, SEO konusunda da olumsuz etki göstermektedir.
Splog
Splog, spam blog anlamına gelmektedir. Genel anlamda otomatik olarak üretilen ve kullanıcılar tarafında herhangi bir değer katmayan blog sayfaları için kullanılan bir isimlendirmedir.
Static page
Static page yani statik sayfa, URL bölümünde belirli bir ID kodu yer almayan internet sayfaları için kullanılır. Dinamik olarak değişim gösteren içerikler bulundurmaz ve SEO açısından önemli sayfalardan biridir.
Stickiness
Stickiness, reduce bounce rate yani hemen çıkma oranının düşürülmesi olarak da isimlendirilebilir. İsminden de anlaşılacağı üzere, kullanıcıların ulaştıkları internet sayfalarını hemen terk etmemeleri üzerine kurulu durumları ifade eder.
Submission
Submission, daha çok arama motorlarına bir internet sitesinin indekslenme isteğinin gönderilmesine verilen isimdir.
Supplemental index
Supplemental index, içerik bakımından değersiz sayfalar için kullanılan bir ifadedir. Özellikle Google arama motoru sonuçlarında yer alan sayfaların değersiz olarak göründüğü durumlar için kullanılır.
Bu sayfalar, Google tarafından cezalandırılmaz. Sadece Google tarafından kalitesiz olarak etiketlenir.
Time on page
Time on page, kullanıcının belirli bir sayfada geçirdiği sürenin toplamı anlamına gelmektedir. Herhangi bir farklı linke tıklamadan önce o sayfada geçirilen sürenini tamamı anlamına gelmektedir.
Toolbar pagerank
Toolbar pagerank, Google’ın internet sitelerini değerlendirerek o sitelere verdiği puan anlamına gelmektedir. Genel anlamda Google PR ifadesi ile aynı anlamı taşımaktadır.
Son yıllarda Google, hem kullanıcılar tarafından hem de site yöneticileri tarafından, kendi belirlediği toolbar pagerank değerlerinin görüntülenmesine engel olmaya başlamıştır.
Trust rank
Trust rank, web sitesinin tamamına verilen derecelendirme puanından farklı olarak, sahip olunan sayfaların kalite durumlarını ifade eden numaratik derecelendirmedir.
URL
URL, uniform resource locator anlamına gelmektedir. İnternet sayfalarının kalıcı adresleridir ve web tarayıcıları tarafından sayfalara, bu adresler yani URL’ler üzerinden ulaşım sağlanır. AKA Web Address olarak da tanımlanmaktadır.
UGC
UGS, user generated content yani kullanıcılar tarafından oluşturulan içerikler anlamına gelir. Sosyal medya platforumları, wikipedia veya forum sitelerindeki içerikler, UGC kapsamında yer almaktadır.
Walled garden
Walled garden, bir grup sayfanın birbiri ile bağlantılı olması durumunda kullanılan bir ifadedir.
Ancak bu bağlantı, karşılıklı olarak linkleme yapılması ile gerçekleştirilmez. Sitemap yani site haritası kapsamında yapılan çalışmalarla gerçekleştirilen bağlantılar için kullanılır.
Web 2.0
Web 2.0 çok detaylı bir açıklamaya sahiptir. Ancak özet olarak, kullanıcı etkileşiminin artırıldığı internet deneyimi olarak açıklanabilir.
White hat – Beyaz şapka
White hat yani beyaz şapka, aslında internet dünyasında yer alan hacker’ların niyetini ifade etmek için kullanılır. Beyaz şapka, iyi niyetle yapılan hack işlemleri için kullanılır.
SEO konusunda da white hat yani beyaz şapka tabiri yer almaktadır. Bu durumda da SEO çalışmalarında yapılacak çalışmaların, legal olması anlamına gelir.
Widget
Widget, internet sitelerinin tasarımlarına dahil edilen ek özellikleri ifa eder. Genellikle web sitesinde yer alan içeriğin sağ veya sol bölümünde yer alan dikey kısımda konumlandırılır. Küçük fonksiyonları yerine getiren web yazılımlarını tanımlar.
301 redirect – 301 yönlendirme
301 redirect, permanent server redirect yani kalıcı sunucu yönlendirmesi anlamına gelir. Taşınan veya kaldırılan bağlantıların, ilgili oldukları diğer bağlantılara kalıcı olarak taşındığı durumlar için uygulanan bir protokoldür. Google, SEO bakımından en iyi yönlendirme işleminin, 301 yönlendirme yani 301 redirect olduğunu ifade etmektedir.