SEO‘ya yeni başlayanlar, arama motoru optimizasyonu nasıl yapılır diyenler, ben bu işe nereden ve nasıl başlamalıyım diye aklından geçirenler için adım adım SEO çalışması yönergeleri, teknikleri ve hiçbir yerde bulamayacağınız ipuçları.

Bu rehber sayesinde Google’ın nasıl çalıştığından tutunda bir web sitesinin SEO çalışmasına nasıl ve nereden başlanır? tüm detayları öğreneceksiniz.

Hazırsanız şimdi Türkiye’nin En Kapsamlı SEO Rehberinin detaylarına geçelim. Rehberde dört ana başlıkta SEO sürecinin tüm aşamalarını sizlerle paylaştık.

Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) Başlangıç Kılavuzu

Dört aşamalı rehberde bulunan bilgileri uygulamaya geçirdiğiniz zaman elde edeceğiniz performans artışına sizler de şaşıracaksınız.

Öncelikle SEO’ya başlamadan önce sizleri bu filmin yönetmeni ile tanıştıracağız. Yönetmen kim mi? Tabiki de Google.

GOOGLE’I TANIMAK

Google tanıma

Google’ın çalışma mantığını dört ana başlıkta inceleyeceğiz:

1.Sitelerin Taranması: Başta Google olmak üzere arama motorlarının bot denen web site denetleyicileri, durmaksızın web ortamında yeni site ve sayfalar ararlar.

Tarama işlemi arama motorlarının yeni ve güncellenmiş içeriği bulmak için botlarını web ortamına gönderdiği keşif işlemidir. Googlebot öncelikle ana web sayfasını tarayarak işe başlar ve ardından yeni sayfalar bulmak için bu web sayfalarındaki bağlantıları izler.

Daha sonra arama yapan bir kişiye bu sayfalardaki içeriğin tam da bu kullanıcıya uygun bir içerik olduğunu tespit ederek sıralamalarda karşısına çıkarır.

2.Sitelerin İndexlenmesi: Arama motorları, bulduğu sayfaları bir indekste işler ve saklar. İndexleme işlemini gerçek hayattaki kütüphane mantığına benzetebilirsiniz.

3.Kontrol: Keşfedilen sayfaların Google yönergelerine uygun olup olmadığı kontrol edilir. Yani bu sayfaların SEO uyumluluğu kontrol edilir.

4.Sitelerin Sıralanması: Google indexlediği sayfaların sıralama kriterlerini karşılayıp karşılamadığını kontrol ettikten sonra bu sayfaları sıralamaya sokar.

Herhangi biri arama yaptığında, Google konu ile ilgili içerik bulmak için indekslerini araştırır ve en uygun içeriği kullanıcıya sunar. Bu işlem bu cümleyi okumaktan daha hızlı gerçekleşir.

Bir web sitesinin sıralamasının yüksek olmasının nedeni, aranılan konuya en iyi cevabı veren içeriklere sahip olmasıdır.

Google’ın genel olarak nasıl çalıştığına dair bu bilgilendirmeden sonra siziz için hazırladığımız harika içerikler olduğunu belirtmek isteriz. Google SEO Kriterleri bağlantısı ile sıralama kriterlerinin neler olduğunu, Google Algoritmaları bağlantısı ile de Google’ın nasıl çalıştığı ve algoritmaların ne işe yaradığını en küçük detayına kadar sıkılmadan öğrenebilirsiniz.

Ayrıca bu rehberde sizi başka kaynaklara muhtaç bırakmayacağımızı da GARANTİ EDİYORUZ.

Organik Arama Sonuçları Nedir?

Herhangi bir reklam ödemesi yapmadan, tamamen etkili SEO çalışmalarıyla çıkan sıralamalarda çıkan sonuçlardır.

Günümüzde arama motoru sonuç sayfaları genellikle “SERP’” olarak adlandırılır. Serplerde yapılan aramanın özelliğine göre bazen yerel haritalar bazen öne çıkan snippetler yer almaktadır.

Organik sonuçlar da bu SERP’lerde sıralanır. Şimdi bunu bir örnekle netleştirelim. Google arama sayfasında “bilgisayar fiyatları” diye arama yaptığımızda karşımıza aşağıdaki gibi bir sonuç çıktı.

organik sonuç

Çıkan sonuç sayfasındaki ilk iki sonuç reklam verenlerin sitesidir. Yani bir numaralı kutunun içerisindeki alan reklam bölümüdür.

Reklam veren sitelerden sonra çıkan sonuçlar ise organik sonuçlardır. Yani hiçbir ücret ödemeden sıralanan web sayfalarıdır. İki numaralı alan organik sonuçlara örnektir.

SEO’nun görev alanı ise büyük oranda organik sonuçları kapsar.

 Google’da İlk Sayfaya Çıkmak Ne Kadar Sürer?

Her web site yöneticisinin merak ettiği bir soru var. O da “hedeflenen anahtar kelimelerim için Google’da ilk sayfaya çıkmam ne kadar sürer?”

Bilmem kaç liralık ödeme ile bir kaç günde web sitenizi Google’ın zirvesine çıkaracağını iddia eden reklam paketleri mutlaka sizin de karşınıza çıkmıştır. Böyle bir şey mümkün olsaydı da bizler de kepenkleri indirip işimize baksaydık. Elbette sıralama almak SEO için önemlidir. Ancak size sıralama garantisi veren yaklaşımlardan mümkün olduğu kadar uzak durun.

Eğer bir SEO çalışması yapmak ya da yaptırmak istiyorsanız, burada amacın web sitesinin performansını artırmak olduğunu aklınızdan çıkarmayın.

Sıralamalar Ne Kadar Önemli?

Müşteriniz size gelip “abc” kelimesinde ilk sayfada çıkmak istiyoruz dediğinde yapılacak işlem çok basit. Rekabet durumuna göre anahtar kelime araştırması yaparsınız, bir kaç tane de backlink takarsınız siteye, hiç olmadı ilk sayfa için o kelimede reklam çıkarsınız, alın size ilk sayfa.

Sıralamalar evet önemlidir, ancak SEO’da kalıcı başarı elde etmek istiyorsanız dönüşümle sonuçlanan nitelikte trafik elde etmelisiniz. Satışlarınızı ve dönüşümlerinizi artıramayacaksanız, bazı anahtar kelimelerde ilk sayfaya gelmek hiçbir şey ifade etmez.

Web Sitelerinin Geleceği

Sosyal medya kanallarının her geçen gün kullanım istatistikleri artıyor ve buralarda daha fazla içerik üretilmeye başlandı. Ancak buna rağmen web sitelerine hala ihtiyaç vardır.

Web sitenizi tek aracınız olarak düşünmeyi bırakmanın ve farklı kanalları da birlikte kullanarak net bir strateji hazırlamanın tam zamanı. Mesela Mobil Uygulama kullanımının mobil siteleri ziyaret oranına göre %87 önde gittiği son yapılan araştırmalarda ortaya çıkan bir istatistiktir.

Bu nedenle sadece SEO çalışmalarında web sitenize bağlı kalmamalısınız. Dijital kaynakların bir çoğunu kullanmaya çalışmalısınız. Şimdi Google’da ilk sayfaya gelmenin ne kadar sürdüğünden bahsedelim.

Bunun gerçek cevabı aşağıdaki kriterlere bağlıdır.

  • Site Türü
  • Sitenin Popülaritesi
  • Anahtar kelimeler ve sektörün rekabet ortamı
  • Sitenin, anahtar kelime için halihazırdaki konumu,
  • Diğer etkiler

Sıralamalarda oyunun içinde çok fazla değişken olduğunu unutmamalısınız.

Herhangi bir popülaritesi olmayan, kaliteli referans bağlantılarından ve SEO çalışmalarından yoksun bir web sitesi için ilk sayfada yer almak haliyle zor olacaktır.

Web Sitelerini Arama Motorlarına Eklemek

Bir web siteniz varsa, sitenizi arama motorlarıyla tanıştırmalısınız. Aslında bu tanıştırma işi SEO için çok kıymetlidir.

Web sitenizi arama motorlarına eklemeniz, sonuç sıralamalarında gösterdiğiniz performansı da izleyebilmenize imkan tanır.

Bir web sitesini yayına açtığınızda, siteniz internet ortamında hemen tanınarak bilinir hale gelmez. Eğer arama motorlarının sitenizi keşfetmesini beklerseniz bu biraz zaman alabilir.

Bunun için manuel olarak yapmanız gereken işlemler vardır. Google, Yahoo, Bing gibi popüler arama motorlarına web sitenizi eklemelisiniz. Farklı arama motorlarına site eklemenin nedeni ise herkesin Google’ı kullanmadığı gerçeğidir.

Öncelikle bu işlemi Google için yapmalısınız. Google Search Console’a giderek kullanıcı hesabı oluşturmalısınız ve sitenizi bu hesaba mülk olarak eklemelisiniz.

Mülk ekleme işlemi yaparken sitenizin hangi alan adını kullanıyorsanız (http://-https://- www vs vs) onu mülk olarak eklemeye dikkat edin.

Mülk ekleme işlemi bittikten sonra Google sitenizin sahipliğini doğrulamak için size bir kod parçacığı verecek. Bu kodu sitenizin <head> etiketleri arasına yapıştırmalısınız.

Eğer wordpress kullanıyorsanız bu işlemi eklentiler aracılığıyla çok kolay yapabilirsiniz. Özel bir yazılım kullanıyorsanız FTP aracılığı ile ya da direkt yazılım firmanız aracılığıyla da bu işlemi yapabilirsiniz.

Sizi başka kaynaklara muhtaç bırakmayacağız demiştik. Search Console kullanımı konulu içeriğimizde tüm detayları en ince ayrıntısına kadar anlattık.

Buraya kadar Google hakkında yazdık çizdik. Şimdi gelelim başrol oyuncumuzu anlatmaya. Hazırsanız başlayalım.

SEO NEDİR?

seo nedir

SEO, web sitenizin ücretsiz şekilde arama sonuçlarında görünür olmasını sağlayan çalışmaların bütününe verilen isimdir. Search Engine Optimization, yani arama motoru optimizasyonu demektir.

İsimden de anlaşılacağı gibi web sitelerini arama motorları yönergelerine göre optimize etme tekniğidir. Bu teknikte ne kadar iyi olursanız ulaşacağınız başarı sadece Google’da birinci sıraya çıkmakla kalmayacaktır.

SEO çalışması yaparken kulaktan duyma, alelade bilgilerle yapmayın. Önünüzde mutlaka ama mutlaka bir çalışma listesi olmalıdır.

Bu içerikte anlatacağımız konularda zaten biz sizlere neler yapmanız gerektiği konusunda her şeyi anlatacağız.

SEO Bir Gereklilik Mi?

İş ilanlarında işveren belirli kriterleri taşıyanları mülakata alır. Mülakatta da gerçekten kriterleri sağladığına inandığı kişileri işe alır. Yani kişi için bu kriterleri taşıyabilmek işe girmek için bir gerekliliktir.

Web siteleri için de kullanıcıya ulaşmak için Google’ın şart koştuğu kriterleri taşıması bir gerekliliktir. Yani doğrudan cevap verecek olursak, evet SEO bir gerekliliktir.

SEO yapmadan reklam çıkarak ziyaretçi çekebileceğini düşünen kişilerin arama motoru optimizasyonu hakkında en ufak bir fikri dahi yoktur.

Reklamla gelen ziyaretçi bir çöplükle karşılaştığı zaman cebinizden binlerce lira bütçe ayırmanızın bir anlamı kalmayacaktır.

SEO web siteleri için olmazsa olmaz bir çalışmadır. Bu çalışmalar sırasında nelere dikkat edilir? SEO çalışması nasıl yapılır? bu detaylara bakalım.

SİTE İÇİ (ON-PAGE) SEO ÇALIŞMASI

on-page seo başlangıç

Adından da anlaşılacağı üzere, site dahilinde gerçekleştirilen tüm çalışmalar site içi çalışmalar olarak adlandırılır. Site içi SEO çalışması bu işin omurgasını oluşturur.

Site açmaya karar verdiğiniz aşamadan başlayarak sitenizin dizine eklenmesine kadar geçen sürede yaptığınız ve belirli periyotlarda yapacağınız çalışmaların tamamı On-Page SEO çalışmasıdır.

Son derece önemli olan iç optimizasyon çalışmalarının aşamalarını tek tek inceleyelim.

Hosting ve Domain Seçimi

Hosting yani web sitenizi barındıracağınız firmayı, eşyalarınızı koyacağınız ve içerisinde hayatınızı devam ettireceğiniz kiralık bir daireye benzetebilirsiniz. Bu dairenin konumu, ulaşılabilirliği, önemli noktalara uzaklığı gibi konular sizin hayatınızı kolaylaştıracak faktörlerdir.

Aynı şekilde sunucu yani barındırma hizmeti veren firmalardan kiralayacağınız ve web sitenizi barındıracak olan hosting seçimini yaparken de belirli kriterlere dikkat etmelisiniz.

Bu kriterler güvenlik, hız ve kalite standartlarını karşılamalıdır.

Domain yani alan adı (alanadi.com) seçiminde ise dikkat etmeniz gereken konu akılda kalıcılık olmalıdır. Bu nedenle hem alan adı hem de uzantısı konusuna dikkat etmelisiniz.

En çok kullanılan uzantı “.com” olduğu için sizin “.biz” ya da “.online” gibi uzantılarla yayına başlamanız sonucunda kullanıcılar site uzantınızı “.com” olarak yazabilir ve sitenizin kapandığını düşünerek aramadan vazgeçebilirler. Tabi bu durumda tüm uzantıları alıp ana domaine yönlendirmek de bir çözüm olabilir.

Eskiden alan adında anahtar kelimenin geçmesi SEO için çok önemlidir söylemleri ortalıkta çok dolaşırdı. Ancak bu artık önemli bir konu olmaktan çıkmıştır. Zaten öyle olmuş olsaydı N11 gibi anlamsız kelimelerden oluşan siteler binlerce liralık kazançlar elde edemezdi.

HTTPS Protokolü (SSL Sertifikası)

Google SSL Sertifikası kullanmayan web sitelerinin “Güvenli Değil” olarak işaretleneceğini ve SSL sertifikası kullanmanın bir sıralama faktörü olduğunu resmen duyurmuştur.

SSL Sertifikası bir güvenlik duvarı oluşturarak kişisel bilgilerin şifrelenerek üçüncü şahıslar tarafından istismar edilmesini engeller.

Mevcut web sitenizde ya da kurulumunu yapacağınız web sitenizde SSL olmasına dikkat edin.

Anahtar Kelime Analizi

Anahtar kelimeler, SEO çalışmalarının temelini oluşturan ve sayfaların konusu ile ilgili Google’a sinyal veren kelimelerdir.

SEO çalışmalarında en çok kafa karıştıran konuların başında da bu kelimeler gelir. Burada bilmeniz gereken konu her sayfanız için farklı anahtar kelimeler belirlemeniz gerektiğidir.

Özellikle kelime bazlı yürütülecek çalışmalarda bu kelimeler çok önemlidir. Örnek verecek olursak, korona virüsün zararlarını anlattığınız bir içerikte sizin anahtar kelimeniz de bu konuya özel olmalıdır. Yani Google bu içeriğin korona virüsle ilgili olduğunu anlamalıdır. İçerikte korona anlatırken sayfa başlığında gripten korunma yöntemleri derseniz sıralamalarda çıkmayı unutun.

Örnek olarak bu kelimede arama yaptığımızda ilk çıkan sonucu aşağıda görebilirsiniz. Koyu olarak yazılmış kelimeler kullanıcının aradığı kelimelerle uyuşmaktadır.

serp anahtar kelime

Anahtar kelime belirlerken ilk çalışmanızı rakip içerikler üzerinden yapmalısınız. Mesela yukarıdaki örnekten devam edelim. Siz Google’a “korona virüsün zararları” yazdığınız zaman sıralamalarda çıkan ilk 3 sayfanın içeriğini analiz ederek içerikte ve başlıklarda kullandıkları anahtar kelimeleri listeleyin.

Bunu yapmadaki amaç halihazırda SEO çalışması yapılmış içeriklerden anahtar kelimeler belirleyip bunları kullanarak durumu eşitlemeli, daha sonra da rakiplerin gözden kaçırdığı kelimeleri belirleyip bunları kullanarak rakiplerin önüne geçmeyi amaçlamalısınız.

Rakiplerden belirlediğiniz kelimeleri ise Google Keyword Planner ile analiz ederek hem rekabet durumunu öğrenebilirsiniz hem de yeni anahtar kelime önerileri ile rakiplerinizin kullanmadığı kelimeleri belirleyebilirsiniz.

Ayrıca anahtar kelime analiz araçlarını da kullanarak kelime havuzunuzu genişletebilirsiniz.

Uzun Kuyruklu Anahtar Kelimeler

Uzun kuyruklu anahtar kelimeler iki ve daha fazla kelimeden oluşur. Bu kelimeler arama amacına daha uygun kelimelerdir. Mesela “4K Samsung TV Fiyatları” araması yaparken uzun kuyruklu kelimeler kullanılmıştır.

Uzun kuyruklu anahtar kelimeler aranma hacmi düşük kelimelerdir. Ancak bu kelimelerde dönüşüm oranı daha yüksektir.

İçeriklerinizde bu kelimelere odaklanarak daha iyi sıralamalarla kullanıcılara benzersiz deneyimler yaşatabilirsiniz. Hatta bu kelimeler ile alt konularda içerik yazarak daha kolay ulaşabileceğiniz kullanıcıları ana konulardaki içeriklere yönlendirebilirsiniz.

Semantik Kelimeler

Semantik kelimeler, aynı anlama gelen farklı kelime kombinasyonlarına denir.

Arama motoruna “Dizüstü Bilgisayar” yazmak ile “Laptop” yazmak arasında Google için bir fark yoktur. Ancak web siteleri için vardır. Aşağıda bununla ilgili yaptığımız arama sonucunu incelediğinizde her iki kelimenin de kullanıldığını göreceksiniz.

dizustu semantik

Hangi web sitesinin sıralamada çıkacağı bu iki kelimeyi de içeriklerinde kimin kullandığına göre değişir.

Bu nedenle içeriklerinizde ana anahtar kelimenize ek olarak kullanıcıların arama potansiyeli olan semantik kelimeleri de kullanmalısınız.

Örnek Semantik Kelimeler: “Emniyet-Güvenlik”, “Kış-Soğuk”, “Gece-Karanlık”

Toplumsal Tanımlar: Her topluma özgü birtakım özdeş kelimeler bulunur. Örneğin diva kelimesi ile Bülent Ersoy kastedilmektedir. İçeriğinizin konusunda göre de ihtiyaç olması halinde bu kelimeleri kullanmanızda fayda vardır.

Toplumsal tanımlamaya örnek verelim ve Google’da “inek şaban” diye arama yapalım. Çıkan sonucu aşağıda görebilirsiniz: Kemal Sunal. Google bunu nereden biliyor diye merak ediyorsanız Türkiye’de bununla ilgili yazılmış en kapsamlı içerik olan entity search bağlantısına göz atmanızı tavsiye ederiz.

serp arama örneği

İçerik Optimizasyon Çalışması

Optimizasyon çalışmalarında en sık duyduğunuz ya da duyacağınız kelime “içerik kraldır” olacaktır.

İçerikler web siteniz hakkında kullanıcı ve Google’a güçlü sinyaller verir. Bu içerikleri hazırlarken kullanıcı amacını anlamaya çalışmalısınız.

Kullanıcı Niyetini Anlama: İçerik hazırlarken orta-uzun vadede web sitenize zarar verecek olan manipüle yöntemlerle üst sıralara çıkma yöntemlerinden daha çok kullanıcı amacına odaklanmak sitenizi çok daha fazla fayda sağlar.

Bir kullanıcı Google’da bir şey araştırmaya başladığında, bir sonuca ulaşmak ister. Bu sonuç bazen bir bilgi, bazen satın alınacak bir eşya, bazen de sadece dinlenecek bir müziktir.

Kullanıcı “protein tozu zararları” diye arama yaptığı zaman buradaki niyeti merakını giderecek olan bilgiye ulaşmaktır. Eğer protein tozu satın almak isteseydi, “…marka protein tozu satın al” ya da “protein tozu fiyatları” gibi arama versiyonlarını kullanırdı.

İçerik hazırlarken kullanıcıların isteklerine kapsamlı cevaplar verecek içerikler oluşturmaya dikkat edin. Kullanıcıları değerlendirmeye alırken, üst sıradaki rakiplerinizin neler yaptığını da bilmenizde fayda vardır.

Kalite ve Uzunluk: İçerik hazırlarken vazgeçmemeniz gereken belirli prensipler oluşturmalısınız. Bunların başında da kalite unsuru gelir. Kaliteli bir içerik oluşturmadığınız sürece ne kullanıcılar ne de Google sayfanıza değer vermeyecektir.

Ayrıca içeriklerin uzunluğunu ise belirli kalıplara takılmadan konu kapsamına göre ayarlamalısınız. Ancak çok kısa içeriklerin sıralamalarda fazla tutunamadıklarını da bilmenizde fayda var.

İhtiyaca Cevap Verebilmek: İçeriğinizi oluştururken kullanıcıların ihtiyacını karşılayıp karşılamadığını test edin. Genel geçer bir dille mi yazılmış yoksa kullanıcıyı başka kaynaklara muhtaç bırakmayacak şekilde mi optimize edilmiş buna dikkat etmelisiniz.

Anahtar Kelime Kullanımı: İçeriklerinizi hedef anahtar kelimelere boğma dönemi artık kapandı. Kullanıcıda içeriğin kalitesiz olduğu algısı oluşturmayacak şekilde anahtar kelimeleri semantik kelimelerle birlikte içeriklerde olması gerektiği kadar kullanmalısınız.

Kullandığınız anahtar kelimeler doğal görünmelidir. İçerik hazırlarken anahtar kelimenizi değil kullanıcıyı düşünmelisiniz.

Sizlere anahtar kelime ve içerik optimizasyonu ile ilgili muhteşem bir kaynak daha hazırladık. Yeni dönemde varlık tabanlı içeriklerin nasıl olması gerektiği konusunda entity search konulu makalemiz sizi başka kaynaklara muhtaç etmeyecektir.

Güncel Bilgiler: İçeriklerde güncelliğini kaybetmiş bilgilerin olmamasına dikkat edin. Daha önce yazılan içerikleri de bu doğrultuda güncellemenizde fayda vardır.

Sayfa Başlıkları: Sayfa başlıkları sıralamalar için Google’a güçlü bir sinyal verir. Bu nedenle sayfa başlıklarında mutlaka anahtar kelimenize yer vermelisiniz.

Aşağıda bulunan görselde kutucuk içerisindeki alan sayfanın “benzersiz” başlığını oluşturur.

başlık ayarı

Sayfa başlığı oluştururken dikkat etmeniz gereken bazı konular vardır:

  • Hedef anahtar kelimenizi içermelidir.
  • Başlık uzunluğunun 30 karakterden az, 60 karakterden fazla olmamasına dikkat edin.
  • Anlaşılır ve net ifadeler olmalıdır.
  • Kullanıcıyı harekete geçirici mesajlar vermenizde fayda vardır. “15 Adımda Teknik SEO Analizi” gibi
  • Her sayfanın kendine has bir başlığı olmalıdır.

İpucu: İçerik hazırlarken bu içeriğin konusu aratıldığı zaman ilk sıralarda çıkan rakiplerinizden farklı bir başlık kullanmanız içeriğinizin diğerlerinden farklı olduğu konusunda Google’a sinyal verir.

Alt Başlıklar: Bu başlıklara heading etiketleri denirBu etiketler h1>h2>h3>h4>h5>h6 etiketlerinden oluşur. Bu etiketler arasında hiyerarşik bir yapı vardır. Sayfa içerisinde kullanacağınız alt başlıklarda hiyerarşiye mutlaka dikkat etmelisiniz.

H1 etiketi içeriğin ana başlığında kullanılır ve içerikte ikinci bir <h1> olmamalıdır. Diğerleri ise sırasıyla alt başlıklarda kullanılmalıdır. Aşağıdaki görselde heading etiketlerinin kullanım örneği mevcuttur.

heading yapisi

Meta Açıklama: Meta açıklaması sayfanızın özetini oluşturan kısımdır. Arama sonuçlarında aşağıdaki gibi görülmektedir.

meta açıklama alanı

Meta açıklamalarının sıralamalara etkisi kullanıcı davranışı ile ölçülür. Birkaç yıl öncesine kadar bir sıralama faktörü iken günümüzde dolaylı etkiye sahiptir. Ancak meta açıklamalar sonuç sayfalarında araştırma yapan kullanıcıların tıklama eylemine geçmesine katkı sağlayabilirler.

Dikkat çekici ve etkileyici meta açıklamaları ile kullanıcının memnun edilmesi amaçlanmalıdır.

Google kullanıcı amacına yönelik içerikte başka bir alanı da meta açıklaması olarak gösterebilir.

Meta açıklama yazarken dikkat etmeniz gereken bazı noktalar vardır. Bunlar;

  • Anahtar kelimenizi doğal olacak şekilde açıklamada kullanın
  • Meta açıklamanızı anahtar kelimelerle doldurmayın
  • Her sayfaya özgü farklı açıklamalar yazın
  • Karakter sınırlamasını aşmanız halinde meta açıklamanız sonuç sayfalarında tam gösterilmez. Bu nedenle 150 karakterden uzun olmamasına dikkat edin
  • Kullanıcı arama amacına uygun olarak yazılan meta açıklamalar tıklanma oranını artırır.

Sesli Arama Optimizasyonu

Sesli aramalar son yıllarda artarak devam eden bir kullanıcı davranış modelidir. Sesli arama yapan kullanıcılara Google ilgili sayfaları listeler ya da özet geçer. Bu özellikten faydalanmak için kullanıcıların sektörünüz ile ilgili sorabileceği sorulara cevap verecek nitelikte içerikler yazmalısınız.

Görsel Optimizasyonu: Görseller içeriğin kalitesi konusunda kullanıcı ve Google’a ipucu verir. İçeriklerde kullanacağınız görsellerin konu bütünlüğü ile ilgili olmasına ve kaliteli olmasına dikkat etmelisiniz.

Görsellerde mutlaka alt etiketi kullanmalısınız. Alt etiketleri görselin ne ile ilgili olduğu konusunda Google’a bilgi verir. Bu sayede ilgili arama sonucunda görsel arama sonuçlarında çıkan resimleriniz aracılığı ile de sayfanıza trafik çekebilirsiniz.

İçeriklerde kullanacağınız görselleri isimlendirirken Türkçe karakter kullanmamaya ve kelimeler arasında  ‘-‘ tire işareti kullanmaya dikkat edin. Bunun nedeni her bir görsele ayrı bir URL atanır. URL’lerde ise Türkçe karakter kullanılmaması tavsiye edilir.

TEKNİK SEO (SİTE MİMARİSİ ve TARABİLİRLİK)

teknik seo başlangıcı

Web site yöneticilerin en çok ihmal ettiği konulardan birisi de sitenin teknik olarak optimize edilmesi ve belirli dönemlerde bu kontrollerin yapılmasıdır. Teknik SEO sitenizin ne kadar taranabilir olduğu ile ilgili çalışmalardır.

Teknik SEO sitenizin arama motorlarındaki performansına inanılmaz derecede katkı sağlar. Şimdi sırasıyla web sitenizde ne gibi teknik çalışmaları yapmanız gerektiği konusuna bakalım.

Link İnşası

Link inşasını bir binanın daireleri arasında iletişimi sağlayan merdivenleri olarak da düşünebilirsiniz.

Yani sitenizi ayakta tutacak olan ve arama motorlarının sitenizde rahatça dolaşmasını sağlayacak olan çalışmalardır.

Link inşası yaparken genelden özele doğru bir strateji izlemelisiniz. Yani önce kategori yapınızı belirlemeli, daha sonra kategorilerde bulunan içerikleri dizayn etmelisiniz.

İçerikler arasındaki bağlantıları da konunun alaka düzeyine göre inşa etmelisiniz. Örneğin yemek tariflerini anlattığınız bir sayfanızdan en son çıkan bilgisayar modellerine link vermeniz hiçbir anlam ifade etmeyeceği gibi Google botlarının sitenizde gereksiz tarama yapmasına ve tarama bütçenizin de boşa gitmesine sebep olursunuz.

Site içi link inşası sırasında aşağıdaki maddelere dikkat etmelisiniz:

  • Site içi linklerde “nofollow” kullanmamalısınız.
  • En çok bağlantıyı en önemli sayfanıza vermelisiniz. (Bu kategori sayfası da olabilir)
  • Link derinliğine dikkat etmelisiniz. Hiçbir sayfaya üç tıklamadan daha fazla tıklamayla ulaşılmamalıdır.
  • Gereksiz linklemeler yaparak tarama bütçenizi boşa harcamayın

Dofollow ve Nofollow Bağlantılar

Link çalışmalarında kafaları karıştıran bir diğer konu da dofollow ve nofollow  bağlantılardır.

Dofollow bağlantılar arama motorlarına bağlantıyı izlemesini, nofollow bağlantılar ise bağlantıyı izlememesini söyleyen bağlantılardır.

İçeriğinizde dış kaynaklı bir bağlantı kullandıysanız burada bu bağlantıya dofollow etiketi koymanız Google’a şu sinyali verir: “Bu bağlantıyı izle ve benim sahip olduğum otorite puanımdan da bu bağlantının sahibi sayfaya düşen payı ver.”

Aynı şekilde nofollow etiketi de şu anlama gelir: “Benim sayfa otoriteme dokunma ama benim bu dış kaynağa bağlantı verdiğimi de bil”

Burada dikkat etmeniz gereken birkaç nokta vardır. Dahili linklerde mümkün olduğu kadar dofollow bağlantı kullanın.

Dış kaynaklı linklerde ise gereksiz şekilde dofollow bağlantı kullanmayın. Çoğunlukla sayfa otorite puanınızın düşmemesi noktasında nofollow bağlantı kullanmalısınız.

<a href=”seosefi.com”> Dijital Pazarlama Ajansı</a>

Nofollow bağlantı işaretlemesi de şuna benzer:

<a href=”seosefi.com” rel=”nofollow”> Dijital Pazarlama Ajansı </a>

 Çapa Metinler

Çapa metinler sayfa içerisindeki tıklanabilir metinlere denir. Yukarıda bahsettiğimiz şekilde linkleme yaparken bu metinleri kullanmalısınız.

Ancak dikkat etmeniz gereken konu, bu bağlantı metinlerini kullanırken alakasız kelimeler kullanmamalısınız. Örneğin “bilgisayar modelleri” ile ilgili konunuza başka bir sayfadan bağlantı verecekseniz bu bağlantı metni “bilgisayar modelleri” olmalıdır. “Buraya Tıklayın” tarzı genel ifadeler kullanmaktan kaçınmanızı tavsiye ederiz.

Kırık Linkler

Kırık linkler tıklandığı zaman herhangi bir sayfaya çıkmayan linklerdir. Kırık linklerin oluşmasının birkaç nedeni olabilir. Bunlarda en yaygını sayfanın yayından kaldırılmış olması ya da URL yapısının değiştirilmesidir.

Sitenizde bulunan kırık linkleri tespit ederek gerekli yönlendirmeleri yapmalısınız. Bu sayede kullanıcıların 404 HATA: SAYFA BULUNAMADI gibi pek te hoş karşılamayacağı sayfalarla karşılaşmasını ve sitenizin düzgün şekilde taranmasını sağlamış olursunuz.

 Sitemaps (Site Haritası)

Site haritası, arama motorları için yol haritası olarak dikkate aldığı dosyalardır. Sitenizdeki tüm sayfaların linkleri bu dosyada olduğu için arama motorları için tarama kolaylığı sağlar.

Site haritaları HTML ve XML site haritaları olmak üzere iki çeşittir. HTML site haritaları web sitesinde kullanıcılar için oluşturulurken, XML site haritaları arama motorları için oluşturulur.

Çok fazla sayfanız varsa kullanıcıların sayfalarınıza kolay ulaşması için HTML haritası oluşturarak tüm sayfalarınıza link verebilirsiniz.

XML Site haritanızı ise mutlaka oluşturmalısınız. Sitenizde bir site haritası olup olmadığını tarayıcınıza “siteadi.com/sitemaps_index.xml” yazarak kontrol edebilirsiniz.

Aşağıda örnek bir sitemaps sorgusu bulunmaktadır. Hali hazırda bir site haritanız yoksa kendiniz ya da site haritası oluşturucular aracılığıyla site haritası oluşturup Google Search Console’a göndermelisiniz.

site haritası oluşturmak

Yönlendirmeler

Yönlendirmeler sitenizdeki bağlantıların başka bir sayfaya yönlendirilmesi konusunda size yardımcı olurlar. Yukarıda bahsettiğimiz gibi sitenizde kırık linkler olabilir. Bu linkleri 301 kalıcı yönlendirmesi ile ilgili sayfaya yönlendirerek ortadan kaldırabilirsiniz.

Dikkat etmeniz gereken bir diğer konuda yönlendirme zincirleridir. Bir bağlantı başka bir bağlantıya çıkıyorsa burada yönlendirme zinciri vardır. Tarama bütçenizin boşa harcanmaması için bunlardan da kurtulmalısınız.

Merak etmeyin Teknik SEO Analizi rehberinde bu başlık altında bulunan tüm konuları nasıl optimize etmeniz gerektiğiniz anlattık.

Robots.txt

Robots.txt dosyaları arama motorlarına hangi sayfaların indekslenip indekslenmemesi konusunda komut verir. Hatalı şekilde yapılandırılmış robots.txt dosyaları sitenizin yayınlanmaması gereken sayfalarının yayınlanmasına sebebiyet verebilir.

Sitenizin kök dizininde mutlaka robot.txt dosyası olmalıdır. Sitenizde robots.txt dosyası olup olmadığını “siteadi.com/robots.txt” sorgusu ile öğrenebilirsiniz. Aşağıda örnek olarak UPGO robots.txt görüntüsü bulunmaktadır.

robotx yapisi

Robot.txt konulu yazımızda da dikkat edilmesi gereken tüm detayları ve bu dosyanın nasıl oluşturulduğunu ele aldık.

 URL Yapısı

URL web sitenizin ve sayfalarınızın adresleridir. Kullanıcılar ve arama motorları bu bağlantılar aracılığıyla sayfalarınıza ulaşırlar.

SEO dostu URL yapısı şu şekilde olmalıdır: “https://siteadi.com/sayfa-adi”

URL yapınızı oluştururken aşağıdakilere dikkat etmelisiniz.

  • ASCII yani Türkçe karakterler kullanmamalısınız.
  • Kelimeleri ayırmak için “tire (-)” kullanmalısınız.
  • ? + % & gibi URL parametrelerinden uzak durmalısınız.
  • URL’nizde sayfanızın hedef anahtar kelimesinin geçtiğine dikkat edin.
  • URL kısa ve akılda kalıcı olmalıdır.

Mobil Uyumluluk

Mobil kullanımının artması ve Google tarafından yayınlanan Mobilgeddon algoritmasının mobil uyumlu sayfaların sıralamalarını yükseltmesine başlamasının ardından, mobil uyumluluk SEO’nun olmazsa olmazları arasında yerini almıştır.

Mobil uyumluluk hem kullanıcı deneyimi hem de sıralamalar için oldukça önemlidir. Web sitenizin mobil uyumluluğunu test etmeli, eğer mobil uyumlu bir web siteniz yoksa mobil uyumluluk için Mobil SEO çalışmalarına başlamalısınız.

Site Hızı

Site açılış hızı SEO açısından değerlendirildiği zaman kesinlikle pas geçilmemesi gereken bir konudur. İnternet kullanımının artması ve internetin hızlanması karşımıza sabırsız kullanıcıları da beraber getirmektedir.

En küçük bir gecikmede bile kullanıcılar sitenizi terk edebilir. Geç açılan web sitelerinin trafiğe bağlı olarak “gelirleri” de düşme eğilimindedir.

Kullanıcı deneyimine önem veren arama motorları, kullanıcının memnun kalmadığı hiçbir durumu göz ardı etmezler. Bu nedenle site hızı dikkat etmeniz gereken bir konudur.

Site açılış hızınızı etkileyen birtakım faktörler bulunur. Bunlar;

  • Barındırma (Hosting) Hizmeti
  • Http İstekleri
  • HTML, Css ve JS Dosyaları
  • Görseller
  • Ön bellekleme
  • Yönlendirmeler

Web sitenizin hızını ölçmeniz için birçok araç bulunmaktadır. Bu araçlar sayesinde neler yapabileceğinizi ayrıntılı olarak öğrenebilirsiniz. Hangi araçların en çok tercih edildiğini Site Hızı Ölçme Araçları yazımızı ziyaret ederek öğrenebilirsiniz.

Teknik SEO çalışmalarının aşamalarını öğrendikten sonra sitenizdeki teknik altyapıyı nasıl analiz edeceğiniz ile ilgili Teknik SEO Analizi konulu yazımızı ziyaret edebilir ve birbirinden değerli birçok bilgiye ulaşabilirsiniz.

SİTE DIŞI (OFF-PAGE) SEO ÇALIŞMASI

off-page baslangici

Site dışı SEO çalışmaları adından da anlaşılacağı üzere site dışında yapılan optimizasyon çalışmalarını kapsar. Bu çalışmaların temelini de dış kaynaklardan gelen linkler oluşturur. Arama motorları, diğer web sitelerinden sitenize verilen referans linklerin kalitesine, sayısına ve çeşidine bakarak sitenize değer atar.

Diğer sitelerden size verilen referans bağlantılara backlink denir. Backlink konusu hala SEO sektöründe tartışılmaya devam etmektedir. Bunu nedeni birkaç yıl öncesine kadar nereden gelirse gelsin referans bağlantılar web sitenizin değerini artırmaktaydı. Ama artık işler değişti.

Google güncellendiği algoritmaları vasıtasıyla referans bağlantılarla ilgili birtakım kriterler getirdi ve bunu manipüle eden web sitelerini de cezalandırmaya başladı.

Google’ın referans bağlantılarla ilgili dikkate aldığı kriterler güvenilirlik, alaka Düzeyi ve web sitenize sağladığı faydadır.

Güvenilirlik

Backlinkleri bir iş başvuru sırasında kullanılan referanslar olarak değerlendirebilirsiniz. Kimin referansı güvenilir ve sağlam bir kaynaktan geliyorsa o kişi diğerlerine göre bir adım önde başlar.

Aynı mantık Google için de geçerlidir. Web sitenize gelen bağlantının nereden geldiği çok önemlidir. Otoriter ve güvenilir sitelerden gelen bağlantılar sitenizin de otoritesini artırır ve sıralamalarınız bu sayede yükselir. Aynı şekilde spam ve düşük kaliteli sitelerden gelen bağlantılar da site performansınızı olumsuz etkiler.

 Alaka Düzeyi

Referans bağlantılar ile ilgili dikkat edilmesi gereken kriterlerden bir tanesi de alaka düzeyidir. Teknoloji ürünlerini tanıttığınız web sitenize spor antrenmanları ile ilgili bir sayfadan gelen bağlantının hiçbir değeri olmaz.

Google referans bağlantılarda alaka düzeyini de dikkate almaktadır.

Fayda Sağlama Düzeyi

Backlink gelen kaynaklarınızı incelerken ya da backlink çalışması yaparken kendinize sormanız gereken soru şudur: “Buradan alacağım bağlantı bana fayda sağlar mı?” yani bu bağlantıdan sitenize trafik akışı olur mu? Buna bakmalısınız.

 Backlinkler Nereden Alınır?

Sitenize gelen bağlantılar ne kadar kaliteli ve doğal olursa sağladığı fayda da bir o kadar fazla olur.

Web site sahibinin iradesi dışında verilen referans bağlantılar en doğal backlinklerdir.

Bunun dışında kaliteli backlinkler kazanabileceğiniz birçok platform bulunmaktadır.

  • Forum Siteleri
  • Bloglar
  • Paravan Bloglar
  • Dizin Siteleri
  • Rehber Siteleri
  • Video ve İçerik Paylaşım Siteleri
  • Sözlükler
  • Sosyal Medya

Rakip Analizi

Rekabet analizi hem iç optimizasyon çalışmalarınızda hem de backlink çalışmalarınızda atlamamanız gereken konudur.

Rakiplerinizi ne kadar iyi tanır ve yakından takip ederseniz, elinizde sizi rakipleriniz önüne geçirecek birçok argüman olacaktır.

Sektörünüz ile ilgili nereden bağlantı alacağınız konusunda fikriniz yoksa yapmanız gereken işlem basit. Backlink almak istediğiniz konuyu Google’da aratmak ve ilk sıralarda çıkan rakiplerin SEMRUS gibi backlink analiz araçları aracılığı ile nerelerden bağlantı aldığını tespit etmek.

Rakipleriniz, SEO çalışmalarınız konusunda bilgi edinebileceğiniz ve sitenizin organik performansınız yukarılara çıkarmanızı sağlayan önemli bir kaynaktır. Rakip analiz yaptığınız zaman elinizde şu bilgiler olur:

  • Rakiplerinizi ve rekabet ortamını yakından tanımış olursunuz.
  • Sektörde hangi yöntemin işe yarayıp hangisinin işe yaramadığını öğrenebilirsiniz.
  • Önemli referans kaynaklar tespit edebilirsiniz.
  • Rakiplerinizin zayıf yönlerini bularak rakiplerinize kan kaybettirebilirsiniz.
  • Rakiplerinizin başarılı taraflarını kopyalayarak stratejinizi bu kalıp üzerinde geliştirebilirsiniz
  • Organik anahtar kelimeler belirleyebilirsiniz.
  • En çok trafik aldığı içerikleri analiz etme şansınız olur.
  • PPC Reklamları konusunda da elinizde kapsamlı bir doküman olmuş olur.

YEREL SEO (Local SEO)

Yerel SEO, 2005 yılında Google Haritalarının hayatımızda yer almaya başlamasında itibaren konuşulmaya başlanmış olan bir kavramdır. Ancak Google’ın 2014 yılında gerçekleştirdiği Pigeon Algoritmasıyla uzmanların gündemini ciddi anlamda meşgul etmeye başlamıştır.

Google kullanıcıların yaptığı arama sonuçlarına yönelik konum bazlı siteleri sıralamalarda çıkarmaya başlamıştır. Bu nedenle Yerel SEO çalışmaları diğer optimizasyon çalışmalarına göre biraz daha farklıdır. Yerel SEO çalışmalarında bir web siteniz olması şart değildir.

Google aramalarında yapılan “kuaför, lokanta, cafe” gibi birçok sektör kullanıcının bulunduğu konuma sıralamalarda listelenmeye başları

Yerel SEO çalışmalarının temelini Google My Business oluşturur. Web sitenizin eksiksiz şekilde işletme kaydı yapıldığı zaman yerel arama sonuçlarında çıkmaması mümkün değildir. Tabi burada dikkat edilmesi gereken konular vardır;

  • Alaka Düzeyi: İşletme sayfalarınız kullanıcının arama terimleriyle eşleşmelidir.
  • Uzaklık: Yerel arama sonuçlarında konum bazlı listeler çıktığı için, yerel işletmenizin konumunu gerçekçi şekilde optimize etmelisiniz.
  • Değer: Bir işletmenin ne kadar bilinir olduğu ile ilgili web sitesinin önemidir. İşletmeniz ile ilgili eksik bilgi bırakmamalısınız. Örneğin; çalışma saatleri, telefon numaraları, işletmenin kuruluşu vb konular My Business kaydına işlenmelidir.
  • Yorum ve Değerlendirmeler: İşletme yorum ve değerlendirmeleri tıpkı backlinkler gibi Google’a sitenizin kalitesi konusunda sinyal verir. Bu nedenle kullanıcılarınızı memnun etmeye ve onları işletmeniz ile ilgili yorum yapmaya odaklanmalısınız.

PERFORMANS TAKİBİ

denetim

SEO çalışması yap bırak tarzında tek seferlik bir çalışma değildir. Sürekli güncellenmesi ve takip edilmesi gerekir. Rakiplerinizin de boş durmadığı ve sürekli yeni çalışmalar yaptığını da düşündüğünüzde bunun ne kadar gerekli olduğunu görmüş olursunuz.

Ölçebildiğin her şey seni başarıya götür. Bu SEO çalışmaları için de geçerlidir. Sitenizle alakalı en ufak verileri dahi göz ardı etmemelisiniz.

Eğer profesyonel bir SEO çalışması yapmak istiyorsanız sitenizin dahil olduğu her şeyi izlemelisiniz. Kaybolan bağlantılar, geri gelmeyen kullanıcılar, oturum süreleri vs vs . Tabiri caizse bu verilerin içinden geçmelisiniz.

İlk olarak kendinize mutlaka bir hedef koymalısınız. Bu hedef haftalık olur, aylık olur farketmez ama mutlaka hedefiniz olsun ki performansınızı da iyi analiz edebilesiniz.

Müşterilerinizi ya da kullanıcılarınızı iyi analiz etmelisiniz. Web siteniz müşterilerinizin ihtiyacını karşılayabiliyor mu buna odaklanmalısınız.

Tüm bu çalışmalardan sonra sitenizin şu verilerini mutlaka takip etmelisiniz:

Dönüşüm Oranı: Bu kelimeyi aklınıza kazımalısınız. Aldığınız trafik ya da gelen ziyaretçilerden dönüşüm alamıyorsanız sitenizin web ortamında var olmasının da bir anlamı yoktur.

Sitenizde Geçirilen Zaman

Kullanıcılar sayfanda ne kadar zaman geçiriyor? Ziyaretçilerinin ortalama olarak 5 dakika harcadıkları 2.000 kelimelik bir içeriğiniz varsa burada bir sıkıntı var demektir.

Sayfa Görüntüleme Sayısı

Sitenizi ziyaret eden kullanıcı ilgili sayfadan başka bir sayfaya geçiş yapmış mı? Bu soru kullanıcıları bir sonraki sayfalara yönlendirmeyi amaçlayan işletmeler için çok önemlidir.

Hemen Çıkma Oranı

Hemen çıkma oranları sayfalarınızız kalitesi hakkında size ipucu verir. Kullanıcılar sayfalarınızı çok çabuk terk ediyorsa içeriklerinizi optimize etme zamanınız gelmiş demektir.

Hemen çıkma oranı ile ilgili yüzdesel bir istatistik vermek doğru olmaz. Bunun nedeni her sektör için bu oranın değişiyor olmasıdır. Binlerce kelimelik makale yayınlayan bir sayfanın hemen çıkma oranı ile bir fotoğraf paylaşım sitesinin ki aynı olmaz.

Kullanıcı Davranışları

SEO’nun en can alıcı noktalarından bir tanesi de kullanıcı davranışlarını analiz etmektir.

Kullanıcılar sitenizde hangi sayfaları daha çok ziyaret ediyor? Sitenizde en çok hangi alana tıklanmış? Ya da içeriklerinizi sonuna kadar okuyor mu?

Tüm bu sorulara cevap vermek mümkündür. Bunun için size yine çok güzel bir içerik hazırladık. Kullanıcı Davranış Analizi bağlantısı ile bu içeriğe ulaşabilirsiniz.

Tıklama Oranı

Arama sonuçlarında çıkan sayfalarınızın tıklanma oranı hakkında da bilgi sahibi olmalısınız.

Sayfa başlıklarınız kullanıcıları sayfalarınızı ziyaret etmeleri için teşvik ediyor mu? Rakipler dururken kullanıcılar sonuç sayfalarında neden sizi tercih etmelidir? Bu sorulara doğru cevaplar üretmelisiniz.

Diğer Metrikler

Alan Adı ve Sayfa Otoritesi (DA-PA)

Bu puanlamalar sayfanızın otoritesi konusunda fikir verirler. Sayfalarınızın ve site otoritenizin artırmanın en iyi yolu kullanıcılara güzel bir deneyim yaşatmaktır.

Anahtar Kelime Sıralamaları

Oluşturduğunuz içeriklerde hedef anahtar kelime sıralamalarınızı bilmiyor musunuz? Ya da bunun için oturup Google’a her sayfa için arama mı yapıyorsunuz?

Sizin için bunları yapan araçlar var. Sıralamalardaki konumunuz ve neleri iyileştirebileceğiniz konusunda size fikir verecek olan bu analizleri farklı araçlar vasıtasıyla gerçekleştirmeniz mümkün.

Sitenizin performansını takip edebileceğiniz araçlardan bazıları şunlardır:

  • Google Search Console: Web sitenizin taranmaya sıklığı, dizine eklenen sayfalar, sitenizdeki indeks hataları, organik arama performansı gibi birçok konuda size yardımcı olacak bir araçtır.
  • Google Analytics: Google Analyticsile kullanıcılarınızı izleyebilir, performans kriterleri belirleyerek önceki dönemlere göre kıyaslama yapabilirsiniz. Özellikle dönüşüm ve sayfa terk etme oranları sitenizi iyileştirme konusunda size fikir verir.
  • Google Page Speed: Web site hızının ne kadar önemli olduğundan bahsetmiştik. Google’ın bu aracı sayesinde web sitenizin hem masaüstü hem mobil hızını ölçebilir, eksiklikleri bu araç vasıtasıyla öğrenebilirsiniz.
  • Semrush: Site dışı analiz çalışmalarında hem web sitenizi hem de rakiplerinizi izleyebileceğiniz bir araçtır.
  • Ahrefs: Semrush gibi birçok konuda web sitenizin performansını bu araç ile izleyebilirsiniz
  • Screaming Frog SEO Spider: Teknik SEO ve site içi iyileştirmelerde en çok kullanılan araçlardan bir tanesidir. Mutlaka kullanmanızı tavsiye ederiz.

 UZAK DURULMASI GEREKEN SEO TEKNİKLERİ

SEO yaparken uzak durmanız gereken bazı teknikler bulunmaktadır. Bu teknikleri kullanmak sitenize kalıcı zararlar verebilir.

Black Hat SEO: Black hat SEO (Siyap Şapka) organşk olmayan manipüle yöntemlerle web sayfasının sıralamalarının yükseltilmesi çalışmalarıdır. Bu yöntemi uygulayan kişiler Google ve diğer arama motorlarını kandırmaya çalışır.

Özetle legal olmayan yöntemlerle sıralama almaya çalışmanın karşılığı black hat SEO’dur.

Bu yöntemlerde kısa süreli yükselişler gözlense bile, bu manipülasyon fark edildiğinde sitelerin ağır şekilde cezalandırılmasıyla sonuçlanır. Bu nedenle size kısa sürede ilk sayfa hatta ilk sıra garantisi veren şahıslardan uzak durmalısınız.

SEO çalışmalarında üzerinde durulması gereken en son konu manipüle yöntemlerdir.  Bu yöntemleri kullanmak çok cazip gelse bile en sonunda sitenizin ceza almasıyla sonuçlanmaktadır.

Bu manipüle yöntemlerle Google algoritmalarını aldatmaya kalktığınız zaman fark edilmeniz uzun sürmez.

SEO çalışması yaparken Google Algoritmalarından ceza yememek için bazı yöntemlerden uzak durmalısınız. Bu yöntemlerden en önemlileri şunlardır:

  • İçerik, başlık ve meta açıklamayı anahtar kelimelerle doldurmak,
  • Başka sitelerden alınan kopya içerikleri yayınlamak,
  • İçerikleri arama motorları için optimize etmek,
  • Link satın almak,
  • Hacklink yöntemiyle site sahibinin haberi olmadan bağlantı almak,
  • Zayıf içerik yayınlama,
  • Her duyduğunuzun doğruluğunu araştırmadan uygulamak,

 SEO KONTROL LİSTESİ

kontrol listesi

SEO rehberinin buraya kadar olan kısmında size nasıl bir çalışma yapmanız gerektiğinden bahsettik.

Şimdi size bir yol haritası çizeceğiz. Bu kontrol listesi sayesinde bir web sitesinde SEO çalışması yapmaya başlarken neleri kontrol etmeniz gerektiğini öğreneceksiniz. Bu sayede SEO konusunda siz ve siteniz inanılmaz noktalara gelecektir.

  • İndekslenmiş sayfa sayısı kaç?
  • Site, adıyla arandığı zaman ilk sırada çıkıyor mu?
  • Site haritası mevcut mu?
  • Sitede robots.txt mevcut mu?
  • Screaming Frog ve Deepcrawl gibi araçlar tüm sayfaları tarayabiliyor mu?
  • Kırık bağlantı var mı?
  • Yönlendirmeler yapılmış mı?
  • 4XX hatası veren sayfa var mı?
  • Gereğinden uzun sayfa başlığı, URL ya da meta açıklama var mı?
  • Çok kısa başlıklar var mı?
  • Anahtar kelime sayfa başlığında geçiyor mu?
  • Sayfa başlıkları ilgi çekiyor mu?
  • URL parametreleri kullanılmış mı?
  • Önemli ya da gereksiz sayfalarda “noindex” etiketi var mı?
  • En çok trafik alan sayfa en önemli sayfa mı?
  • Taranmayan sayfaların genele oranı nedir?
  • Site hızı yeterli mi?
  • Görseller optimize edilmiş mi?
  • Görsellerde 100 KB’dan fazla olan var mı?
  • Görsellerde alt etiketleri kullanılmış mı?
  • Site link yapısı düzgün mü?
  • Tarama derinliğinde üç tıklamayı aşan sayfa var mı?
  • Her sayfadan ana sayfaya bağlantı var mı?
  • Site içi linklerde “nofollow” kullanılan bağlantı var mı?
  • Türkçe karakter kullanan URL ya da dosya ismi var mı?
  • URL’lerde kelimeler arasında “virgü (,) ” gibi karakterler var mı?
  • Aynı başlığa sahip sayfa var mı?
  • Yinelenen sayfalarda “canonical” kullanılmış mı?
  • Meta açıklama olmayan sayfa var mı?
  • H1 etiketi olmayan sayfa var mı?
  • SSL Sertifikası kullanılıyor mu?
  • Site mobil uyumlu mu?
  • Sitede favicon var mı?
  • Site içerisinde arama yapılabiliyor mu?
  • Kullanıcılar sizinle kolayca iletişime geçebiliyor mu?
  • Sayfalara kolayca yorum yapılabilir mi?
  • Her sayfada sosyal medya paylaşım butonları var mı?
  • Site Google Search Console’a kayıt edilmiş mi?
  • Google Analytics hesabı var mı?
  • Sitede Güvenli Ödeme altyapısı var mı?

SEO Rehberini hazırlarken amacımız kullanıcılarımızı yanlış ve hatalı bilgilerden uzak tutmaktır. Hangi sektörde olursanız olun aktarmış olduğumuz bilgiler sitenizin performansını artırmanız için fazlasıyla yeterli olacaktır.

Ayrıntılı SEO Eğitimlerimize elimizden geldiği kadar gerek video aracılığıyla gerek yazılı olarak devam edeceğiz. Sizler de altta bulunan yorum kısmından sorularınızı, düşünce ve tavsiyelerinizi bizimle paylaşabilirsiniz.