Rekabet ölçümü, genel olarak anahtar kelime araştırması ve bu anahtar kelimenin serp sonuçlarındaki rekabetinin belirlenmesidir. Yapılan rekabet ölçümü sonrasında uygun stratejiler belirlenir.
Anahtar kelimenin rekabetinin belirlenmesi, SEO çalışmalarında ne kadar bir bütçeye gerek duyulacağının belirlenmesi adına önemlidir. SEO hizmeti verenler kadar kendi SEO çalışmalarını yapan kişiler de mutlaka çalışma yapmaya başlamadan önce rekabet ölçümü yapmalı ve bu doğrultuda bir strateji oluşturmalıdır. Bu sayede SEO çalışmaları sekteye uğramadan başarıya ulaşılabilirsiniz.
Size bazı online araçları kullanarak rekabet ölçümünü nasıl yapacağınızı anlatmaya çalışacağız.
MozBar Kullanarak Rekabet Ölçümü Yapılması
MozBar, anahtar kelime rekabet ölçümü sırasında kullanabileceğiniz ücretsiz bir araçtır. Analizlerimizi MozBar üstünden gerçekleştireceğimiz için öncelikli olarak tarayıcınıza MozBar kurun.
MozBar kurulumu sonrasında bir hesap oluşturun ve etkinleştirin. Etkinleştirme sonrasında Google üstünden arama yaptığınız zaman listede yer alan indekslerin altında bazı açıklamaların yer aldığını göreceksiniz.
Yukarıdaki görselde yer alan sonuçlar analiz edilerek rahat bir şekilde rekabet ölçümü yapılabilir.
İndekslerin iyi sıralama almasında sayfaların sahip olduğu otorite açısı derecede önemlidir. Sayfa otoritesi yüksek olan içeriklerin iyi sıralamalar aldığı bilinmektedir.
MozBar aktif edildikten sonra serp sonuçlarında yer alan indekslerin altında yer alan PA değeri bu yüzden odaklanmamız gereken kısımdır. PA Page Authority olarak ifade edilmektedir. Page Authority değerinin yüksek olması ilgili anahtar kelime rekabetinin yüksek olduğu anlamına gelir.
Ayrıca yukarıdaki görselde de göreceğiniz üzere ilgili indekslere gelen bağlantı sayısı da yer almaktadır. Serp sonuçlarındaki indekslerin yüksek oranda bağlantıya sahip olması rekabetin yüksek olduğunu ifade eder. Hem Page Authority hem de link sayısı ne kadar yüksekse rekabette o kadar yüksektir diyebiliriz.
Bilgi: dış bağlantıların tespit edilmesi konusunda MozBar sonuçlarının yeterli olduğunu düşünmüyorum. Bu yüzden dış bağlantıların belirlenmesinde Ahrefs kullanılması kesinlikle daha iyi olacaktır.
Backlink analizi yapılırken aslında gelen bağlantıdan çok gelen nitelikli bağlantı sayısı önemlidir. Bu yüzden analizinizi yaparken nitelikli bağlantı sayısını belirlemeye uğraşın.
MozBar tarafından verilen bilgiler arasında yer alan DA (Domain Authority) değeri de rekabet ölçümünde baz alınmalıdır. Bu kavram ilgili web sitenin yani domainin sahip olduğu otoriteyi göstermektedir.
Web sitelerin yüksek DA değerine sahip olmadı ilgili aramanın rekabetinin yüksek olduğunu gösterir. Örneğin wikipedia, Google ve Amazon gibi web sitelerin DA değerine bakacak olursanız rekabetçi özelliklerinin ciddi anlamda yüksek olduğunu görürsünüz.
Yaptığınız aramalarda yer alan sonuçların yüksek DA değerine sahip olması ilgili web sitelerin rekabetçi olduğu anlamına gelir. Bu da şüphesiz SEO çalışmaları için ayrılması gereken bütçenin yüksek olması anlamına gelmektedir.
Rekabet Mi Büyük Marka Mı Belirleyin
Bazen link profili zengin olmamasına rağmen serp sonuçlarında iyi sıralamalar alan web siteler olur. Bu durum ilgili sitelerin büyük marka olmasından kaynaklanmaktadır.
Örneğin bir video siteniz olsun. En büyük rakibiniz şüphesiz YouTube olacaktır. Yayınladığınız videolarla YouTube indekslerini geçmeniz gerçek anlamda zordur. Bunun nedeni YouTube sitesinin büyük bir marka olmasıdır. Bu tip durumlarda dış bağlantılar devre dışı kalır ve marka bilinirliği olumlu sinyaller göndererek iyi sonuçlar alınmasını sağlar. Doğru bir strateji oluşturmak için bu yüzden rakip analizi iyi bir şekilde yapılmalıdır.
Bazen link profilinde çok sayıda gelen bağlantı olmasından dolayı yüksek DA ve PA değerine sahip web siteler karşınıza çıkabilir. Bu tip web sitelerin büyük bölümü siyah şapka SEO çalışmaları yapmaktadır. Eğer ilgili sitelerin siyah şapka SEO çalışmalarını belirlerseniz sahip oldukları link profilinden korkmayın.
Sahip olacağınız birkaç nitelikli backlink sayesinde yüksek otoriteye sahip olmasına rağmen bu tarz rakipleri geçerek serp sonuçlarında daha iyi sıralamalar alabilirsiniz. Off page SEO çalışmalarında doğru strateji oluşturmak daha kısa süre içerisinde sonuç almayı sağlayacaktır.
Site İçi SEO Ölçümü
SEO denildiği zaman akla çoğu zaman yapılan dış çalışmalar gelse de yapılan algoritma güncellemeleri sayesinde site içi SEO çalışmaları ön plana geçmiş durumda.
Bu nedenden dolayı rakiplerin on page SEO çalışmaları da mercek altına alınmalıdır. Rakiplerinizin site içi SEO çalışmalarına başlıklarından başlayın. Başlıkların iyi optimize edilmiş olması iyi sıralamalar alınmasında etkilidir.
Başlıkları analiz ettikten sonra odaklanmanız gereken kısım meta açıklamalardır. Meta açıklamalarda kullanılan anahtar kelimeleri ve tetikleyici etkisi olan kelime gruplarını belirleyin. Sizler de çalışmalarınızda bu kelime ve kelime gruplarına yer vererek site içi SEO çalışmalarınızı optimize edebilirsiniz.
İçeriklerde görsellerin ve videoların yer alması sitede kalma süresini arttırmaktadır. Site uzun süre geçirilmesi arama motorlarına olumlu sinyal gönderir. Bu yüzden içeriklerde video ya da görsel yer alıp almadığını inceleyin.
Son olarak odaklanmanız gereken kısım H taglarının kullanılıp kullanılmadığı olmalıdır. Eğer H tagları belirli bir hiyerarşiye göre kullanıldıysa sizler de buna benzer bir hiyerarşi oluşturmaya çalışın.
Makale Kalite Analizi
Yayınlanan yeni Google kalite standartlarına göre bir uzman tarafından yazılmamış olan içerikler spam olarak kabul edilmektedir. Ayrıca her telden içerik yayınlayan web sitelerin spam olarak işaretlendiği açıklanmaktadır.
Rekabetin yüksek olduğu bir sektördeyseniz bu yüzden uzman olduğunuz makaleleri ele almanız gerekmektedir.
Anahtar kelimenizi aradığınız zaman karşınıza çıkan ilk 10 sonucu inceleyecek olursanız bunların alanında uzman kişiler tarafından yazıldığını gözlemleyebilirsiniz.
Eğer yaptığınız arama sonucunda yer alan içeriklerin bir uzman tarafından yazıldığını düşünmüyorsanız rekabet ne kadar yüksek olursa olsun uzman gözüyle makaleler yazarak serp sonuçlarında iyi sıralamalar almanız mümkündür. Ayrıca bir seçenek olarak editörleriniz arasına alanında uzman kişileri katarak rakiplerinize karşı fark yaratabilirsiniz.
Sosyal Medya Analizi
Sosyal medya üstünden gelen trafik arama motorlarına olumlu sinyal gönderilmesinde etkilidir. Bu yüzden rakiplerinizin sosyal medya üstünde hangi sıklıkla paylaşım yaptıklarını ve paylaşımlarına reklam çıkıp çıkmadıklarını belirleyin.
Sadece bir sosyal medya hesabına odaklanmayıp rakiplerinizin sahip olduğu Facebook, Twitter, LinkedIn ve Pinterest gibi sosyal medya hesaplarının tamamını analiz edin. Hedef kitleniz tahmin etmeyeceğiniz bir sosyal medya içerisinde olabilir. Sadece bir platforma odaklanılması bu yüzden kimi zaman yanlış SEO stratejisinin oluşturulmasına neden olabilir.
Doğru Strateji Belirleme
Anahtar kelimenizin rekabet analizini yapıp, rakiplerinizi derinlemesine bir şekilde inceledikten sonra sıra doğru stratejinin belirlenmesine gelmektedir.
Rakiplerinizin sahip olduğu nitelikli linkler ve makale kaliteleri doğrultusunda bir strateji belirleyecek olsanız da kesinlikle markalaşma konusunu da göz önünde bulundurun. Bazen gelen bağlantı sayısı az, makale kalitesi düşük olsa bile marka bilinirliğinden dolayı bazı web sitelerin iyi sıralar alması ve bunlarla rekabet edilmesi zordur.
Rakip analizi yaparken rakiplerin sahip oldukları backlinklere iyi odaklanmalısınız. İyi sonuçlar almak için kaç tane dış bağlantıya sahip olmanız gerektiğini belirlemelisiniz. Ayrıca bu dış bağlantıların ortalama olarak DA ve PA değerlerinin ne olması gerektiğini de not alın. Bu analiziniz size dış SEO çalışmalarında sahip olmanız gereken bütçe hakkında bilgi verecektir.
Son olarak belirlemeniz gereken şey hangi aralıklarla içerik yayımlamanızın gerekli olduğunu belirlemenizdir. Bu konuda size yine rakipleriniz yardımcı olacaktır. Rakiplerin hangi sıklıkla içerik yayınladığını tespit edip sizler de benzer şekilde içerikler yayınlamaya çalışın. Ayrıca sosyal medya üstünden hangi sıklıkla paylaşım yaptıklarına ve içeriklerinin kaç tanesinde anahtar kelimeye odaklandıklarına da dikkat edin.
Yapacağınız bu çalışmalar her ne kadar belirli bir zaman harcamayı gerektirse de oluşturacağınız doğru strateji sizlere daha kısa süre içerisinde iyi sonuçlar almanızı sağlayacaktır. Rekabet analizi yapmadan yapacağınız çalışmalar, çalışmalarınızın yarıda kesilmesine neden olabilir. SEO çalışmalarında en çok dikkat edilmesi gerekilen şey SEO bütçesinin doğru ayarlanmasıdır.
Rekabet ölçümü yapılırken kesinlikle bir rakibe odaklanılmamalı. Bun yerine mümkün mertebe sektör otoritesi belirlenmelidir. Bazen sektörde iddialı olan bir tek web site olabilir. Bu da gereksiz yatırımlar yapmanıza neden olacaktır. Doğru strateji ancak sektör otoritesinin belirlenmesiyle oluşturulacaktır.