Başarılı bir SEO çalışmasının arkasında yatan en önemli kriterlerden bir tanesi de, kullanıcı davranışlarını analiz ederek hedef kitlenizi tanımaktır. Google, kullanıcılarına iyi bir deneyim yaşatmak ve arama sırasındaki amacını anlamak adına sürekli güncellemeler yapmaktadır. Bu amaçla Google biz web site sahiplerinden, bu amaçla kendisine yardımcı olacak tasarımlar, içerikler ve ürünler üretmemizi beklemektedir. Biz bu isteğe ne kadar iyi yanıt verirsek o kadar başarılı sonuçlar elde ederiz.

Peki Google gerçekten kullanıcı amacını anlayabilir mi? İsterseniz önce bunu bir test edelim. “Ekmek” ile ilgili farklı amaçlarla arama yapalım.

Öncelikle sadece “ekmek” kelimesini arattığımda konu ile ilgili güncel gelişmeler karşıma çıktı.

ekmek sorgu sonucu

Aramayı detaylandıralım. Amacımız ekmeğin nasıl yapıldığını öğrenmek olsun. Bu sorguyu da “ekmek tarifi” olarak aratınca ekmeğin nasıl yapıldığına dair sonuçlar karşımıza çıktı.

ekmek tarifi sorgu sonucu

Devam edelim ve amacımızın ekmek makinesi almak olduğunu farz edelim. Sorguyu yaptığımızda yine istediğimiz sonuçlar karşımıza çıktı.

ekmek makinesi sorgu sonucu

Bir bonus arama daha yapalım ve “en iyi ekmek” kelimelerinde arama yapalım.

En sağlıklı ekmek sorgu sonucu

Ekmek bir gıda olduğu için “En iyi ekmek” sorgusuyla aslında en sağlıklısını araştırdığımı ben biliyorum. Ama bunu Google’da anladı ve karşıma istediğim sonuçları çıkardı.

Asıl konumuza gelmeden önce Google’ın bu sorguları nasıl anladığını öğrenmek ve birbirinden değerli bilgiler elde etmek için Entity Search konulu makalemizi okuyabilirsiniz.

Google’ın kullanıcı amacı ve kullanıcı niyetlerini anlayabildiğini örneklerle gördük. Peki web sitemizi ziyaret eden kullanıcıların sitemize ne amaçla geldiğini, aradığı bilgileri bulup bulamadığını nasıl anlarız? Tabi ki kullanıcı davranışlarını analiz ederek.

Kullanıcı Davranışları ve SEO Arasındaki İlişki

Yukarıda anlattığımız şekilde web sitelerinizde bulunan içerikleri güzelce optimize ettiniz ama bir yerlerde bir sıkıntı var. Gelen ziyaretçi trafiğinden istediğiniz gibi etkileşim alamıyorsunuz.

Konunun başında, SEO’da başarılı olabilmenin en önemli kriterlerinden biri de kullanıcıları iyi tanımak ve analiz etmek olduğundan bahsetmiştik.

Her ne kadar SEO çalışmalarında Google kriterlerine dikkat etsek de bazen en önemli kriter olan kullanıcı deneyimini atlıyoruz. İçeriğimiz güzel olabilir, kullanıcıyı sayfamıza da çekmiş olabiliriz ama bu ziyaretçi web sitemizden memnun bir şekilde ayrıldı mı? bu soruya cevap bulmalıyız.

Daha önce log kayıtlarının SEO analizinde nasıl kullanıldığını screaming frog log file analyser aracı ile anlatmıştık. Bu içerikte ise kullanıcı davranışlarını analiz edeceğiz.

Kullanıcı davranışlarını analiz edebileceğiniz birçok araç bulunmaktadır. Biz bu içerikte crazy egg uygulaması ile kullanıcı davranışlarını ve ısı haritalarını (heat map) gözlemleyeceğiz. Bu sayede farklı araçlar üzerinden de bu analizi gerçekleştirebileceksiniz.

Isı Haritaları (Heat Map) Nedir?

Web siteniz üzerinde kullanıcıların davranışlarını, en çok nerelere tıkladığını, nerede durduğunu ve sayfa hareketliliğini belirlemek için kullanılan bir analiz tekniğidir. Bu teknikle yaptığınız analizler sonucunda web sitenizde yapılması gereken düzeltme ve iyileştirmeleri yaparak daha kullanışlı web siteleri oluşturabilirsiniz. Şimdi analize başlayalım.

Crazy Egg Nedir?

Crazy Egg, kullanıcı davranış analiz araçlarından bir tanesidir. Crazy egg uygulaması ile ısı haritaları ve kullanıcı davranışlarını ayrıntılı şekilde inceleyebilirsiniz.

Öncelikle crazy egg uygulamasını kullanmak için üye olmanız gerekmektedir. 30 günlük deneme sürümünü de kullanarak fikir sahibi olabilirsiniz. Bunun için üyelik sırasında kart bilgilerinizi girmeniz istenecektir. Ancak kartınızdan 30 günlük süre içerisinden herhangi bir çekim yapılmaz. Süre sonunda kullanmayı bırakmaya karar verirseniz üyeliğinizi kaldırabilirsiniz.

Şimdi crazy egg bağlantısına tıklayarak uygulama sayfasını açıp üye olduğunuzu farz edelim. Bu aracı kullanmak için izleme komut dosyasını web sitenize eklemelisiniz. Aşağıda paylaştığım resimde kullandığınız web site alt yapısına göre optimizasyon eğitimi ve nasıl yapılacağı anlatılmaktadır. Biz bu eğitimde wordpress altyapısını kullanacağız.

crazy egg izleme dosyası

WordPress ikonuna tıkladıktan sonra karşımıza aşağıdaki sayfa açılmış olacak. Buradaki izleme kodunu kopyalayarak wordpress sitemize ekleyeceğiz.

crazy egg izleme kodu

Yukarıda elde ettiğimiz izleme kodunu web sitenize eklemek için wordpress admin sayfası yeni eklenti ekle bölümünden crazy egg eklentisini eklemeniz gerekmektedir. Dikkat ettiyseniz yukarıdaki resimde nasıl yapılacağı da maddeler halinde anlatılmaktadır. Eklentiyi etkinleştirdikten sonra açılan sayfada izleme kodunu ekleyeceğiniz bir alan çıkacak. Kodu buraya yapıştırıp Değişiklikleri Kaydet butonuna tıklamanız yeterli.

crazy egg eklentisi

izleme kodu ekleme

Bu ayarlardan sonra crazy egg aracına dönerek optimizasyon işlemini tamamlıyoruz. Artık web sitenize gelen kullanıcı davranışlarını analiz edebilirsiniz. Bu analiz aracı artık sitenizdeki kullanıcı hareketliliğini kayıt altına almaya başladı. Aşağıda uygulamanın genel görünüm ekranı bulunmaktadır.

Eğitimin bu kısmından sonrasına demo içerikle devam edeceğiz. Aşağıdaki uygulama sayfası yan menü kısmında bulunan HELP menüsünden Demo Dahboard seçeneği ile karşımıza çıkan demo testlerinden birini seçebilirsiniz.

demo sayfası

Web sitenize gelen kullanıcıların izlenmesi sonucu aşağıdaki demo varyasyonları gibi istatistiki veriler olacak. Biz buradan herhangi birini seçip devam edelim.

demo testleri

Açılan sayfada karşımıza aşağıdaki menü sayfasındaki analiz seçenekleri çıkacak. Seçeneklerden heatmap (ısı haritası), scrollmap (kaydırma haritası) ve confetti (tıklama davranışları) ve overlay menülerini tek tek inceleyelim.

crazy egg menüler

İlk seçeneğimiz HEATMAP (ISI HARİTASI) seçeneğini tıklayıp ısı haritamızı açalım. Burada karşımıza aşağıdaki resimde olduğu gibi web sitemizde kullanıcıların en çok üzerinde durduğu bölgelerin ısı haritası çıkacak. Buradan kullanıcıların hiç dikkatini çekmediği, ancak yayında olan bölümleri belirleyebilir, daha creative tasarımlarla arayüzü optimize edebilirsiniz.

Kullanıcıların en çok etkileşimde olduğu alanlar kırmızı renkle gösterilir. Ayrıca ekranın sağ tarafında bulunan ışık ayar seçeneği web sitenizin rengine göre ışığı azaltıp çoğaltabilirsiniz.

heatmap analizi

SCROLLMAP ile kaydırma haritasını açtığımız zaman ise kullanıcıların sayfalarımızda bulunan kaydırma çubuğunu kullanıp kullanmadığını, kullandı ise hangi alanlara kadar kullandığı gibi bilgileri analiz edebilirsiniz.

Kaydırma Haritası sayfasında aşağı ilerledikçe davranış etkinliğin azaldığını aşağıdaki resimde görebilirsiniz. Her web sitesi için bu durum farklıdır. Eğer web sitenizde kaydırma çubuğu kullanımı düşük ise burada kullanıcıyı harekete geçirecek bir düzenlemeye gidebilirsiniz. Mesela sayfa başındaki büyük bannerın hemen altında, ziyaretçilerin aşağı ilerlemesini isteyen bir düğme veya ok olabilir.

srollmap analiz

CONFETTI seçeneği ise kullanıcı davranışları hakkında en fazla bilgiyi elde edebileceğiniz ve birçok soruya cevap bulacağınız alandır.

  • Kullanıcılar en çok hangi noktalara tıklamış?
  • Arama motoru botları hangi tıklamaları izlemiş?
  • Kullanıcılar en çok hangi tarayıcı üzerinden etkileşime geçmiş?
  • En çok tıklama aldığınız bağlantılar nerelerden gelmiş?
  • Haftanın hangi günlerinde daha çok tıklama yapılmış? gibi bir çok sorunun cevabını bu seçenekte bulabilirsiniz.

Aşağıda tıklama alanlarını ve sol tarafta da analiz edebileceğiniz seçeneklerin olduğu filtre alanı bulunmaktadır. Filtreleme alanından tercih edebileceğiniz bir çok seçenek mevcuttur. Bir kaç tanesini örnek olsun diye size göstereceğiz.

Haritada kırmızı noktaların olduğu bölgeler en çok tıklanan alanlardır.

confetti haritası

Seçeneklerden örnek olarak referer seçtiğimizde ise yan alanda gelen bağlantıların nereden geldiği ve sayfamızda hangi eylemlerde bulunduğu bilgileri mevcuttur. Mesela en çok tıklamayı web sitemize direk gelen kullanıcıların yaptığını bu yöntemle belirlemiş olduk. Aynı şekilde en çok ikici tıklamanın google üzerinden geldiğini turuncu renkte olan alandan anlıyoruz.

tıklama haritası seçenekler

gelen bağlantı haritası

Aşağıda örnek olması açısından diğer bir kaç seçenek ve tıklama oranları mevcuttur. Burada yapılacak analizler size birçok konuda bilgi verecektir.

Kullanılan Tarayıcılar

ısı haritaları tarayıcı istatistiği

En Çok Tıklamanın Alındığı Günler

Isı haritaları gün istatistikleri

OVERLAY seçeneğinde ise karşımıza daha çok kendi belirlediğimiz alanların istatistiklerini görebiliriz. Mesela aşağıda Start Now butonuna tıkladığımızda toplam tıklamaların %20.5’inin bu alanda olduğunu görüyoruz. Sağ tarafta bulunan kutucukta ise filtreleme seçenekleri mevcut.

Overlay istatistiği

Filtrelerden Both alanını ve Choose All seçeneğini seçtiğinizde de arama motoru botlarının gezindiği noktaların istatistiklerini görebilirsiniz.

overlay both istatistikleri

SONUÇ

Diğer analiz eğitimlerinde de vurguladığımız gibi web sitenizde yaptığınız ölçümlerin sınırı yoktur. En küçük bilgi kırıntılarından büyük sonuçlar çıkarıp çok güzel başarılar elde edebileceğinizi aklınızdan çıkarmayınız.

Seo Şefi olarak bizim yaptığımız sadece sizlere elimizden geldiği kadar yol göstermektir. Bu eğitimde de kullanıcı davranışlarını ısı haritaları aracılığı ile nasıl analiz edebileceğinizi anlattık. Bunun için kullanabileceğiniz bir çok araç mevcuttur. Biz konunun anlaşılması açısından bu araçlardan crazy egg uygulamasını tercih ettik. Umarım bu bilgiler faydalı olmuştur.

İçerik hakkında geri bildirimde bulunmanız bizim için yeterlidir.