Google Tag Manager (Etiket Yöneticisi), web sitenizde ya da mobil uygulamalarınızda bulunan ve etiket olarak adlandırılan izleme kodlarını herhangi bir kodlama yazmanıza gerek kalmadan kolay şekilde izlemenize ve güncellemenize imkan sağlayan ücretsiz bir etiket yönetim sistemidir.
Google Tag Manager (Yazı devamında GTM olarak adlandırılacaktır) sistemini projenize kurduktan sonra ölçüm ve izleme etiketlerinizi kullanıcı arayüzü üzerinden dilediğiniz gibi yapılandırabilirsiniz.
GTM’i Google Analytics, Search Console, Facebook Pixel, Google Ads gibi birçok analiz aracını oluşturacağınız etiketler ile tek panelden yönetebileceğiniz bir kontrol noktası gibi de düşünebilirsiniz.
Google Etiket Yöneticisi kullanmayan web siteleri her etiket için genelde manuel ekleme işlemi gerçekleştirmektedir.
Manuel etiket kullanımının geliştirme ve zaman konusunda dezavantajları bulunmaktadır. Ayrıca manuel olarak siteye eklenen etiketlerin zamanla güncellenmesi ve kontrolü sorunlara yol açabilecektir. Bu nedenle GTM kullanmak birçok konuda, özellikle pazarlamacıların elini güçlendirmektedir.
GTM ile manuel kodlama yükü ortadan kalkar ve hata yapma olasılığı minimum düzeye iner. Ayrıca kullanıcı dostu arayüzü sayesinde etiketler üzerinde tam kontrol sağlamanıza imkan tanır. Sitenize sadece bir adet kod yüklersiniz ve kalan tüm etiket ve kod işlemlerini GTM üzerinden gerçekleştirirsiniz.
GTM, Google Ads ve Google Analytics ile sekronize şekilde kullanıldığı zaman oldukça etkilidir. GTM üzerinden sayfa dönüşümleri, remarketing (yeniden pazarlama) ve reklam dönüşümleri gibi birçok kodu çok kolay bir şekilde kurabilir ve takip edebilirsiniz.
Google Etiket Yöneticisi ücretsizdir. Yazının devamında bu ücretsiz aracı nasıl kullanacağınıza, nasıl etiket oluşturabileceğinize ve web sitenize nasıl yükleyeceğinize ve avantajlarına değineceğiz.
GOOGLE ETİKET YÖNETİCİSİ NASIL KURULUR?
GTM kurulumuna geçmeden önce bilmeniz gereken terimler bulunmaktadır;
Etiketler (Tags): Etiketler belirli olayları ayıklamak ve yorumlamak için web sitenize yerleştirdiğiniz kod parçacıklarıdır. Etiketler genelde kullanıcıların dönüşümlerini izlemek için kullanılır.
Etiket kavramını günlük hayatta da herhangi birini tanımlamak, işaretlemek için kullanırız. Dijital ortamda ise belirlediğimiz eylemin gerçekleşmesi halinde etiketleme yani tanımlama işlemi yapılır.
Her etiket farklı bir amaç için kullanılır. Örneğin, “Sepete Ekle” eylemini kaç kişinin gerçekleştirdiğini ve satın alma işlemi ile sonuçlanan işlem adedini etiketler aracılığı ile analiz edebilirsiniz.
Bir Google Etiket Yöneticisi hesabınız olduğunda, öğrenmeniz gereken en önemli konu bir etiketin nasıl oluşturulacağıdır. GTM ile sınırsız sayıda etiket oluşturabilirsiniz. Ancak oluşturacağınız etiketlerinizi düzgün bir şekilde düzenlemezseniz verimsiz hale gelebilir.
En çok kullanılan etiketler şunlardır;
- Google Analytics izleme kodu
- AdWords Yeniden pazarlama kodu
- AdWords Dönüşüm İzleme kodu
- Isı haritası izleme kodu (CrazyEgg, vb…)
- Facebook pikselleri
Yazının devamında Google Analytics etiketi oluşturarak etiketlerin nasıl oluşturulduğunu somut şekilde işleyeceğiz.
Tetikleyici (Trigger): Tetikleyici, etiketleri yöneten beyindir. Oluşturduğunuz etiketlerin nasıl ve ne zaman çalıştırılacağını belirlemek için kullanılır. Örneğin “Sepete Ekle” sayfasına özel oluşturduğunuz etiketi tetikleyici olmadan çalıştıramazsınız.
GTM öğrenmek için etiketleri ve tetikleyicileri iyi kavramanız gerekmektedir. Bir vücudun organları etiket, bu organları yöneten beyin ise tetikleyicidir. Sadece etiket ekleme ile GTM kodunu çalıştıramazsınız. Bunun için bir tetikleyici tanımlamalısınız.
Buraya kadar GTM kullanımı gözünüzü korkutmuş olabilir. Her yeni program ile karşılaştığımızda ya da öğrenmek istediğimizde bir tedirginlik yaşarız. İlk etapta karışık gelebilir. Ancak her programda olduğu gibi GTM çalışma mantığını kavradıktan sonra öğrenmesi çok zor değildir.
Değişken (Variable) : Değişkenler, GA İzleme kodu gibi sıklıkla kullanıma ihtiyaç duyacağınız bilgileri her seferinde manuel olarak yazma yükünü ortadan kaldırır. Değişken tanımladığınız zaman herhangi bir işlem sırasında değişken ismini seçmeniz yeterli olacaktır.
Google Tag Manager Kurulumu
Google Tag Manager hesabını kolaylıkla oluşturabilirsiniz. GTM kurulumu için öncelikle https://tagmanager.google.com/ bağlantısını açın ve karşınıza çıkan sayfada “Hesap Oluştur” butonunu tıklayın.
Açılan sayfada “Hesap Adı” ve “Ülke” seçeneklerini doldurduktan sonra, “Kapsayıcı Adı” kısmına web sitenizin ya da uygulamanızın URL’sini yazın ve GTM kurulumunu nereye yapacağınızı seçtikten sonra “Oluştur” butonuna tıklayın.
Google Etiket Yöneticisi Hizmet şartlarını da kabul edip devam ettikten sonra karşınıza iki ayrı kod parçacığı çıkacak. Bunlarda ilk kod parçasını web sitenizin <head> etiketleri arasına, diğerini ise <body> etiketleri arasına ilk öge olarak yapıştırmanız yeterlidir.
Not: WordPress altyapısı kullanan web siteleri Google Tag Manager For WordPress eklentisi ile bu kodu manuel eklemesine gerek kalmadan GTM kullanıcı kimliği ile siteye tanımlayabilir.
Web sitenize kod ekleme işlemini hemen yapmak zorunda değilsiniz. GTM panelini ilk defa kullanıyorsanız ya da önce etiketleri oluşturmak istiyorsanız, kodları sonradan da sitenize ekleyebilirsiniz.
GOOGLE ETİKET YÖNETİCİSİ KULLANMANIN AVANTAJLARI?
GTM Kullanmanın sayısız avantajı bulunmaktadır. Birçoğumuz Google Etiket Yöneticisini duymamıza rağmen, avantajları hakkında yeteri kadar bilgi sahibi değiliz.
Yukarıda GTM kurulum detaylarını paylaştık. Şimdi avantajlarına bir bakalım;
- Analytics’e gönderilen verileri detaylı şekilde özelleştirebilirsiniz.
- İzleme kodlarını hızlı ve efektif şekilde tek elden kontrol edebilirsiniz.
- PDF ve dosya yüklemeleri, bağlantı ya da düğme gibi temel etkinlikleri ayarlayabilir ve izleyebilirsiniz.
- Sitenizin yavaşlamasına sebep olan çoklu etiket kullanımını ortadan kaldırır.
- Esnek yapısı sayesinde birçok konuda test yapma imkanı sağlar.
- Form gönderme, belirli sayfaları tıklama, kaydırma derinliği, yorumlar gibi birçok konuda derinlemesine analiz imkanı sunar.
- Önizleme ve hata ayıklama modülü sayesinde sitenizde gerçek zamanlı herhangi bir işlem yapmadan önce etiketlerin işe yarayıp yaramadığını test edebilirsiniz. BU özellik GTM’in en etkili avantajlarından bir tanesidir.
GOOGLE ETİKET YÖNETİCİSİ VE ANALYTİCS
GTM ile GA (Google Analytics) ile birlikte kullanıldığı zaman birçok konuda elinizi güçlendirecek ve daha derin analizler yapmanıza imkan sağlayacaktır. Bu iki aracı senkronize kullanmanın avantajlarına geçmeden önce ikisi arasındaki farkı netleştirelim.
Google Tag Manager ile Google Analytics Arasındaki Fark Nedir?
GA ile web sitenize kaç kişinin girdiği, ne kadar süre kaldığı, demografik bilgiler gibi istatistikleri analiz ederken. GTM ile web sitenize giren bu “kaç kişinin” sitenizde neler yaptığını, nerelere tıkladığını, sayfayı ne kadar kaydırdığı gibi birçok metrik üzerinde derinlemesine analiz gerçekleştirebilirsiniz.
Yani GA’nın sunduğu imkan 10X ise GTM 70X, 100X, 150X diye devam eder. Bu tamamen sizin analitik düşünme gücünüze bağlıdır.
GTM’i GA ile birlikte kullanmak istiyorsanız, yapmanız gereken birkaç işlem bulunmaktadır.
İlk olarak varsa GA izleme kodunu sitenizden kaldırmalısınız. Daha sonra GTM kodunun sitenize yüklü olması gerekir. İkisini birlikte kullanırsanız verileriniz dağılır ve her işlemi iki kez raporlamak zorunda kalabilirsiniz.
GTM sayfanıza GA ekleme işlemini yaparken hem etiket ve tetikleyici oluşturma mantığını anlayacaksınız hem de tek panel üzerinden GA ve diğer etiketlerin nasıl çalıştığını öğreneceksiniz.
Google Tag Manager Hesabına Google Analytics Ekleme
GTM hesabınızı oluşturduktan sonra hesabınızın görünümü aşağıdaki gibi olacaktır.
Etiket oluşturmak için sol menüde bulunan “etiketler” seçeneğini ya da sayfa içerisindeki “yeni etiket ekle” sekmesini tıklayabilirsiniz.
Biz bu işlemi Google Analytics hesabı ekleyerek birlikte gerçekleştirelim.
“Yeni etiket ekle” tuşuna basın. Karşınıza çıkan sayfada önce etiket yapılandırma ayarlarını gerçekleştireceğiz. Sol tarafta etiketinize isim verin ve “Etiket Yapılandırması” alanını tıklayın.
Sayfanın sağ tarafında açılan etiket listesinden Google Analytics etiketini seçin.
Not: Listede bulunmayan etiket ekleme işlemleri için (Facebook Pixel gibi) sayfanın altında bulunan “Özel HTML” seçeneğini seçmelisiniz.
Açılan sayfada Google Analytics Ayarları menüsü altında “Yeni Değişken” yazan seçeneği seçin ve devam edin.
Açılan Değişken Yapılandırması sayfasında Google Analytics İzleme kimliğinizi yapıştırın. Sayfanın altında e-ticaret dönüşümü gibi seçebileceğiniz özel seçenekler de mevcuttur. Tercihlerinizi yaptıktan sonra devam edin.
Yukarıdaki işlemleri bitirdikten sonra oluşturduğunuz etikete tetikleyici ekle seçeneği ile bir tetikleyici eklemelisiniz. GA hesabınız için tetikleyici seçin ve “All Pages” seçeneğini işaretleyerek “Ekle” tuşuna basın.
İşlemi kaydettikten sonra GTM ana sayfadan etiketi seçerek önizleme yapabilirsiniz ve çalıştığından emin olduktan sonra sayfanın sağ üst kısmında bulunan “Gönder” tuşuna basarak GA izleme kodunu sayfanıza eklemiş olacaksınız.
İpucu: GTM kodunuzu ya da sonradan oluşturduğunuz etiketleri web sitenize ekledikten sonra çalışıp çalışmadığını Google Tag Asistan chrome eklentisi ile test edebilirsiniz.