Google üstünden arama yapıldığı zaman, milyonlarca web siteden toplanmış olan bilgiler işlenip düzenlenir ve dizin sistemi sayesinde kullanıcılara sunulur. Normalde Google botları arama yapmadan önce web sitelerde yer alan alakalı bilgileri toplamaktadır ve belirli kriterlere göre düzenlemektedir. İşte bu durum Google web siteleri nasıl indexler soruna cevap verdiği gibi Google indexleme mantığını da kısmen bizlere açıklamadır.
İyi SERP değerlerine sahip web siteler oluşturabilmek için kesinlikle arama motorlarının indeksleme mantığı bilinmelidir. Bu makalede sizlere elimden geldiğince Google indexleme mantığı hakkında bilgiler vermeye çalışacağım.
Google indexleme mantığı aşırı derece basit gibi görünse de aslında uygulamanın altında birçok olay gerçekleşmektedir. Yazdıklarınız indexlenmediyse pazarda yer almanız mümkün değildir. Bu yüzden kesinlikle indexleme şansa bırakılmamalı ve arama motorunun web sitemizi okumasını sağlamalıyız.
Web sitelerinizi Google’ın kusursuz bir şekilde indexlemesi için atabileceğiniz çeşitli adımlar bulunmaktadır. Bu makalede indexlemenin kısa süre içerisinde ve kusursuz bir şekilde gerçekleşebilmesi için atmanız gereken çeşitli adımlardan da bahsedeceğim. Ayrıca bu makale sayesinde sıralamalarınızı nasıl kontrol edeceğinizi de büyük ölçüde öğreneceksiniz.
Web İndexi Nedir?
Kaba bir şekilde tanımlama yapmak gerekirse indexlemenin bir bilgi listesi olduğu söylenebilir. İndexleme çoğu uzman tarafından bir bilgi bankası olarak da tanımlamaktadır.
Arama motorları indexleme sayesinde elde etmiş oldukları bilgileri saklamak adına veri tabanlarından yararlanır. Bu da bizlere sadece veri tabanında yer alan bilgilere ulaşabileceğimizi, yapılan aramaların belirli bir sınırının olduğunu göstermektedir.
Yapılan aramalarda sadece veri tabanında yer alan bilgiler taranır ve yapılan aramayla alakalı en yakın bilgiler kullanıcıya sunulur. Elde edilen verilerin toplanmasında görev alan kısım ise Google tarama örümcekleridir.
Google İndexi Nasıl Çalışır?
Arama motorlarının tamamı alakalı bilgiler listesi sunabilmek adına kendi indexlerini kullanmaktadır. Dünya genelinde kullanılan çok sayıda arama motoru olsa da Google bunlar arasında en çok tercih edilen sistem olduğu için Google indexleri üstünde durmaya çalışacağım.
Google İndexi içerisinde 150 trilyondan fazla sayfa bilgisinin olduğu ve yapılan aramalarda bunların kullanıcılara sunulduğu iddia edilmektedir. Her gün yeni web siteler kurulup kullanıcıların beğenisini sunulduğu için indexlerin her geçen gün katlanarak arttığını söyleyebiliriz.
Google Web Siteleri Nasıl İndexler ?
Google gibi güçlü bir bilgi listesi oluşturmak için güçlü araçların kullanılması gerekmektedir. Bu güçlü araçların başında kullanılan örümcekler yer almaktadır. İlgili örümcekler içerik bulmak adına bağlantıları izler ve bağlantılar arasında geçiş yapar. Bu özelliklerinden dolayı otomatik tarayıcılar olarak da nitelendirilirler.
Örümcekler tarafından taranan bilgilerin tamamı Google bilgi dizinine eklenerek saklanır. Daha sonra bir kullanıcı sistem üstünde arama yapınca veri tabanından alakalı bilgiler çekilerek sıralanır ve kullanıcıya sunulur.
Bilgiler gerçek zamanlı olarak bulunmamaktadır. Daha önceden listeler oluşturulduğu için bilgiler hızlı ve verimli bir şekilde kullanıcılara sunulur.
Google örümcekleri sürekli olarak yeni bilgilere ulaşmak için aktif bir şekilde çalışmaktadır. Elde ettikleri yeni bilgileri de veri tabanına göndererek alakalı sonuç sunabilme kapasitesini arttırmaktadır. Her ne kadar elde depolanmış kaynaklar olsa da asıl amaç en güncel bilgileri kullanıcılara sunabilmektir.
Bu durumlarda web site sahiplerinin en çok dikkat etmesi gereken konu, ekledikleri yeni içeriklerin en kısa süre içerisinde serp sonuçlarında yer almasını sağlamak olmalıdır. Yeni içerikleriniz ne kadar kısa süre içerisinde index alırsa o derece işletmeniz için yararlı olacaktır.
Web Sitelerin Hızlı İndexlenmesi Neden Önemlidir?
Arama motoru örümcekleri her ne kadar yeni bilgilere ulaşmak için sürekli olarak web siteleri tarıyorsa, yeni makalelerinize ulaşmaları zaman alabilir. Özellikle sık içerik giriş yapmayan web sitelere örümceklerin gelip yeni makaleleri indexe katması haftaları alabilmektedir.
Yeni içeriklerin serp sonuçlarında geç yer alması işletmelerin dijital pazarda geç görünmesine neden olur. Bu da dijital pazarlama gelirlerinin düşmesi anlamına gelir.
Elbette arama motoru dışında yer alan kaynaklardan da web sitelere trafik çekmek mümkündür ancak yapılan incelemelere göre web sitelere gelen trafiğin yaklaşık olarak %63’lük kısmının arama motorları üstünden geldiği tespit edilmiştir.
Google dizininde sıralama almanız ve trafik çekmeniz için içeriklerinizin indexlenmesi gerekmektedir. Sayfalarınız ne kadar hızlı bir şekilde indexlenirse o derecede üst sıralara çıkmanız mümkün olacaktır.
Yazılan yeni içeriklerin sadece %5.7’lik kısmı ilk 10 içerisinde sıralama alır. Bu etkisinden dolayı her zaman ilgili alanda yazılan içerikleri ilk üreten kuruluş olmak önemlidir. Bu sayede kalıcı sıralamalar alınabilir ve bu kalıcılık daimi kılınabilir.
Google üstünde iyi sıralamalar almak elbette sadece içerikleri yeni yazmak ve ilk index alan web site olmakla alakalı bir durum değildir. Sıralamaların tam oturması ortalama olarak 1 yıl sürer. Bu 1 yıl içerisinde en kaliteli olan içerikler belirlenir ve daha iyi içerikler üretilene kadar serp sonuçlarında en üstlerde yer almaya devam eder. Burada olaya bakıldığında kalıcı olabilmek için ilgili alanda makaleyi ilk üreten ve en kaliteli şekilde üreten kişi olmanın önemli olduğunu söyleyebiliriz.
Yazılan makale ilk yazılan makale olsa da daha iyi makaleler kaleme alan web sitelere de zaman içerisinde şans tanınmaktadır. Eğer şans tanınma evresinde kaliteli içerik üretimine devam edilirse ilgili web siteler ilk yazılan makaleleri de geçerek baş sırada yer almaya başlayabilir.
Makaleyi ilk yazan işletme olmak sadece yarışa en erken başlayan işletme olma anlamına gelir. Yarışa erken dahil olmak zaman içerisinde içeriklerinizi geliştirmeye imkan tanır. Bu da serp sonuçlarında en iddialı işletme haline gelmenizi sağlar. Tüm bu etkilerinden dolayı hızlı index almak aşırı derecede önemlidir. Hızlı index almak için yapabileceğiniz bazı şeyler bulunmaktadır. Şimdi elimden geldiğince bu konulara değinmeye çalışacağım.
Hızlı İndex İçin Google Search Console ve Yoast SEO Kullanımı
Google indexleme sürecini basit hale getirmek adına geliştirilmiş olan çeşitli araçlar bulunmaktadır. Google Search Console ve Yoast SEO bu araçlar arasında en çok tercih edilenleridir.
Google Search Console web sitenizin hızlı bir şekilde sıralama almasını ve sıralama sonuçlarını takip etmenizi sağlayan ücretsiz bir araçtır. Web siteniz ile alakalı sorunları görmek ve bu sorunları çözmek adına Google Search Console kullanmanızı tavsiye ederim.
Yoast SEO ise web sitenizi arama motorlarına uygun bir şekilde optimize etmenize yardımcı olur. Ücretsiz sürümü olduğu gibi daha fazla özelliği içerisinde barındıran ücretli sürümü de vardır. İmkanlarınız dahilinde ücretli sürümü kullanmanızı tavsiye etsek de ücretsiz olan sürüm de yeterli düzenlemeleri yapmanızı sağlayacaktır.
Google Search Console Kullanımı
Web site yöneticilerinin imdadına koşan en önemli ve ücretsiz araçların başında Google Search Console yer alır. Bu araç hem hızlı index almak için hem de dizin hatalarını görmek adına kullanılabilir özelliktedir. Eğer Google Search Console hesabınız yoksa daha hızlı index almak ve site sağlığını geliştirmek adına en kısa süre içerisinde üyelik açmanızı tavsiye ederim.
Google Search Console hesabını yeni açtıysanız sağ üst köşede yer alan özellik ekle kısmını kullanarak alan adınızı yazın ve buraya ekleyin.
Ekleme işleminden sonra web sitenizi doğrulamanız için gerekli olan sayfaya yönlendireceksiniz. Burada size uygun olan yöntemi seçerek web sitenizi doğrulayabilirsiniz.
SEO uzmanlarının çoğu sadece 1 doğrulama yöntemin kullanılmasının yeterli olduğunu söylese de 1 web site için tüm doğrulama yöntemlerini kullanmanızı tavsiye ederim. Alternatif adı verilen kısma geçiş yaptığınızda diğer doğrulama yöntemleriyle de karşılaşacaksınız.
Web site doğrulama işleminden sonra ilgili web site ile alakalı olan Google Search Console bölümüne geçiş yapabilirsiniz. Yapmış olduğunuz doğrulama işlemi ilgili web sitenin gerçek sahibi olduğunuzu kanıtlamak içindir.
Google Search Console doğrulama işleminden sonra tercih ettiğiniz alan adı bölümüne geçmelisiniz. Bu kısımda www ile ya da www olmadan alan adınızı nasıl kullanacağınızı belirteceksiniz. Unutmayın ki www olan ve www olmayan siteler Google gözünde farklı siteler olarak görülmektedir. Tekrarlayan içerik problemine sebep olmamak adına web sitenizi nasıl kullanacaksanız o şekilde tercih ettiğiniz alan adını belirlemelisiniz. Aksi takdirde makaleleriniz hem www ile hem de www olmadan index alacaktır ve bu SEO açısından negatif etkiye sahip bir durumdur.
İlgili durumları ortadan kaldırmak için web sitenizi hem www il hem de www olmadan ekleyin. Ayrıca https kullanıyorsanız aynı şekilde web sitenizi hem http ile hem de https ile ekleyin. Bu konu çok önemli olsa da çoğu SEO uzmanının gözünden kaçabilmektedir.
Alan adı sürümleri eklendikten sonra sağ üst köşede yer alan dişli çarkı tıklayıp site ayarları bölümüne geçiş yapın. Bu kısımda Google botlarının web sitenizin hangi sürümünü tercih etmesi gerektiğini belirteceksiniz. Bu yapacağınız ayar sayesinde kullanıcı farklı bir sürüme giriş yapsa da Google botları tercih ettiğiniz alan adını bilecek ve bu doğrultuda işlem yapacaktır.
Web siteyi www ile mi yoksa www olmadan mı kullanmanın SEO açısından önemli olduğu konusuna dair çeşitli söylentiler bulunsa da bunun SEO açısından herhangi bir farkın doğmasına neden olmadığını belirtmek isterim. Bu kısımda önemli olan tek husus sadece birisini seçmek olmalıdır.
Yukarıda yer alan özelliklerin tanımlaması yapıldıktan sonra artık web sitenizle alakalı birçok özelliği aktif bir şekilde kullanabilirsiniz.
Sol menüde yer alan dizin durumu kısmından yıl içerisinde içeriklerinizin Google indexlerine dahil edilip edilmediğini görebilirsiniz. Ayrıca robots.txt aracılığıyla engellenen sayfalarınızı görmek için gelişmiş sekmesine tıklamanız yeterli olacaktır. Eğer belirli sayfaların indexlenmesini engellediyseniz sistemin doğru çalışıp çalışmadığını ilgili kısımdan kontrol edebilirsiniz.
Eper bazı içeriklerinizi geçici süreyle Google dizininden kaldırmak istiyorsanız URL kaldır bölümünden ilgili içerikleri geçici süreyle de olsa kaldırmanız mümkündür. Bu kısmın içerikleri tamamen kaldırmadığını, kaldırma işleminin geçici süreyle yapıldığını bilmelisiniz.
Sizin için önem arz eden bir diğer kısım tarama hataları bölümüdür. Bu kısım sayesinde web sitenizin sağlığı ile alakalı detaylı bilgiye ulaşabilirsiniz ve bu doğrultuda düzeltmeler yaparak sitenizi geliştirebilirsiniz. Bu kısımda 90 günlük zaman içerisinde meydana gelen hatalar gösterilmektedir.
Bir diğer önemli Google Search Console kısmı da tarama istatistikleridir. Bu kısımda 90 gün boyunca günlük olarak taranan sayfa sayısı gösterilmektedir. Site sayfalarının indirilmesi için gerekli zaman gibi konularda da bu kısımdan bilgi alabilirsiniz.
Yoast SEO ayaları WordPress optimizasyonu ile alakalı olduğundan dolayı bu kısımda ele alınmayacaktır. Yoast SEO ile ilgili aramalar yaparak gerekli ayarların nasıl yapılması gerektiğini öğrenebilirsiniz. Google indexleme mantığı genel hatlarıyla bu şekildedir. Doğru analizler yaparak içeriklerinizle iyi sıralamalar alabilirsiniz.