Customer Lifetime Value (CLV), bir markanın ömür boyu müşteri için değeri anlamını taşımaktadır. Herhangi bir markanın tüketici ile olan ilişkisine yönelik gelecek zamanda ortaya çıkacak değerin, bugünkü zamanda maddi karşılığı anlamına gelmektedir. Customer lifetime value, aynı zamanda internet sitesi ziyaretçilerinizin müşteriniz olduktan sonraki süreçte sizin için ortaya çıkardığı değer olarak da değerlendirilmektedir. Visit, bounca rate, clickthrough rate ve conversion rate gibi kısa vadeli ölçüt değil, daha uzun vadeli bir ölçüttür.
CLV, müşteri yaşam boyu değeri olarak da anlaşılmaktadır. Müşteri yaşam boyu değeri, bir işletme için müşterilerin ilişkilerinin maddi olarak ölçülmesi anlamına gelmektedir. Bu olayı e-ticaret için açıklayacak olursak, şöyle bir örnekleme yapmak mümkündür;
Örneğin; X adında bir alışveriş siteniz var diyelim. Bu sitenize bayanların üye olmalarının aylık karşılığı 10 tl, erkeklerin üye olmasının karşılığı ise 20 tl olsun. E-ticarette CLV hesaplamak için en temel formül; “Ortalama sipariş tutarı x tekrar satışların zamanı x işlem görme süresi” şeklindedir. Bu formüle göre Y firması için, bayan müşterilerin 3 yıllık CLV’sini hesaplayalım;
10 x 12 x 3 = 360 şeklindedir. Buna göre Y firması için bayan müşterilerin bir yıllık değeri 120 tl, 3 yıllık değeri ise 360 tl olmaktadır.
Burada Y firmasının yapabileceği indirimler veya 1 aylık bedava üyelik gibi uygulamalar, müşteri tutma değerini arttıracak ve daha fazla müşteri gelmesini sağlayacaktır.
CLV yöntmeleri, hem mobil uygulamalarda, hem bilgisayar ortamındaki internet sitelerinde, hem de fiziki olarak işletmelerde uygulanabilmektedir. Hepsinin alanı farklı olsa da uygulama yöntemleri aşağı yukarı aynıdır.
CLV Arttırma Yöntemleri
E-ticaret, günümüzde işletmelerin en çok kullandığı ticaret şeklidir. Çünkü hem reklam ve ulaşım maliyeti daha ucuzdur, hem de aynı anda pek çok kullanıcıya hizmet verebilmeyi kolaylaştırır. Bunların yanında 7/24 alışveriş imkanı da sağlar. Tüm bunlar, pek çok işletmenin e-ticarete yönelmesini sağlamıştır. Bunun sonucunda müşteri tutma yöntemlerinden, mobil dünya olarak bahsetmek daha doğru olacaktır.
Mobil dünyada CLV’yi arttırabilmek için, mobil reklamlara ve diğer müşteri elde etme kampanyalarına yönelmek gerekir. Bunun sonucunda mobil uygulamanızın müşteri ortalama yaşam boyu değeri, müşteri elde etme maliyetinizi aştığı sürece, pazarlama harcamalarınızın getirileri de olumlu sonuçlanmaktadır.
Bunların dışında, CLV’yi daha basit şekilde ifade etmek gerekirse, müşterilerin sitenize olan bağlılığı olarak bahsedilebilir. Bunun için de çeşitli seo yöntemlerinden faydalanabilirsiniz. Siteniz için seo çalışmaları yaptığınızda, hem arama motorlarında üst sıralarda yer alabilecek, hem de müşterilerinizin beklentilerini karşılayabilecek siteler elde edebileceksiniz. Bunun sonucunda ise, müşteri tutma oranınız daha çok artacak, bu da size oldukça fazla kazanç sağlayacaktır.