
App Store optimizasyonu, Apple’ın mobil uygulama mağazasında daha kolay bulunabilmek ve daha fazla kullanıcıya ulaşmak için yapılması gereken teknik adımları ifade eder. Nitekim başlı başına bir arama motoru haline gelen Apple’ın uygulama mağazasının uygulama ve oyun arama bölümü, uygulamanın kendisi kadar bulunabilirliği yönünde de çalışmalar yapılmasını gerektiriyor.
App Store Optimizasyonu nedir?
“App Store optimizasyonu nasıl yapılır?” sorusunun detaylı cevabına geçmeden önce, ilk olarak “App Store optimizasyonu nedir?” sorusunun cevabını iyi bir şekilde anlamak gerekmektedir. Zira, temel olarak klasik optimizasyon sistemi ile benzerlik gösterse de birçok yönden çok daha başka detayları bulunuyor.
App Store SEO optimizasyonu olarak da kimi zaman dile getirilen bu optimizasyon süreci, daha önce de belirtildiği gibi Apple’ın App Store isimli mobil uygulama ve oyun mağazasında daha kolay bulunabilmenin yolunu açan çalışmaların tümü için kullanılan bir isimlendirmedir.
İçerisindeki milyonlarca adete ulaşan oyun ve mobil uygulamalar arasından kullanıcılara ulaşmak, çok daha zorlu bir süreç haline geldi. Bununla beraber Apple da artan uygulamalar ve arama sayıları sonrasında, App Store arama bölümünü deyim yerindeyse bir arama motoru olarak hazırlamaya başladı. İşte bu çıkış noktası ile birlikte tıpkı Google SEO optimizasyonu gibi App Store SEO için de belli başlı çalışmalar yapmak ve belirli adımları izlemek gerekmektedir.
Tüm bu adımların amacı, arama motorlarında üst sıralarda çıkmak olduğu gibi, App Store kullanıcı aramalarında da üst sıralarda çıkmaktır.
App Store Optimizasyonu nasıl yapılır?
App Store optimizasyonu için takip edilmesi gereken bazı adımlar bulunmaktadır. Bu adımlar; hem uygulamanın ilerleyen süreçleri hem de kullanıcılar tarafından bulunabilirliğini ciddi anlamda etkileyecek faktörleri ifade etmektedir.
Kullanıcı isteklerinin ve rakiplerin irdelenmesi!
Hemen her alanda olduğu gibi mobil uygulama ve oyun söz konusu olduğunda da hem kullanıcı beklentileri hem de rakip analizi büyük bir öneme sahiptir.
Uygulamanızın amacı ve bu amacın kullanıcılar tarafında nasıl bir beklentiye sahip olduğunu iyi takip etmek gerekmektedir. Öte yandan bu süreçte, uygulamanıza rakip olan isimler de iyi bir şekilde araştırılmalıdır. Rakiplerin eksileri ve artıları detaylı olarak belirlenmeli, kullanıcıların bu eksiler ve artılarla ilgili nasıl tepki verdikleri ölçülmelidir.
Uygulamanın yapım ve son aşaması için geçerli olan bu süreç, ilerleyen zamanlarda uygulamanın App Store’daki yol haritasını net olarak belirlemek için gerekmektedir.
Bu süreçte şu sorular sorulmalı ve cevaplar doğrultusunda uygulama güncellenmelidir:
- Uygulama hangi dili kullanan kullanıcılara hitap edecek?
- Uygulama kullanıcılara nasıl tarif edilecek?
- Kullanıcılar neden söz konusu bu uygulamayı indirmelidir?
- Rakip uygulamaların avantajları neler?
- Rakip isimlerin dezavantajları neler ve bu dezavantajlar söz konusu bu uygulama ile kapatılıyor mu?
- Rakip uygulamaların arama sonuçları için kullandıkları anahtar kelime hangisi?
- Hangi anahtar kelimelerde daha kolay bir şekilde doğru kullanıcılara ulaşılabilir?
- Anahtar kelime belirlerken en çok hangi kitle hedef alınacak?
Bahsi geçen tüm bu mobil uygulama ile ilgili sorular iyi bir şekilde cevaplandırılmalı ve App Store optimizasyonu öncesinde kesin olarak belirlenmelidir.
Doğru uygulama ismi seçimi!
Optimizasyon kapsamında önemli maddeler arasında, App Store’a yüklenecek olan uygulama için belirlenecek olan isim yer almaktadır. Apple’ın App Store aramaları, temel olarak uygulama isimleri baz alınarak sonuçlandırılır. Örnek vermek gerekirse, App Store üzerinde “SEO” diye bir arama yapan kullanıcıya arama motoru, eğer “SEO” isimli bir uygulama varsa buna öncelik tanır. Nitekim içeriğine bağlı olarak mobil uygulamanın ismi, App Store optimizasyonu yapılması için belirlenmesi gereken yegane unsur konumundadır.
Elbette ki App Store üzerinde milyonlar ile ifade edilen uygulama ve oyunun yer alması, sadece başlıkta anahtar kelime kullanarak tüm optimizasyonların tamamlanacağı anlamına da gelmez. Lakin, anahtar kelimenin uygulama isminde yer alması, hiç yer almayan uygulamalara göre yaklaşık yüzde 10.3’lük bir avantaj sağlamaktadır.
Başlık seçimlerinde bir diğer dikkat edilmesi gereken unsur ise karakter sayısıdır. Hem uygulama ismi hem de anahtar kelimenin başlıkta kullanılması, uzun bir başlık anlamına gelebilir. Bunun için App Store, 23 karakterden daha uzun olan uygulama isimlerine sıcak bakmayı tercih etmemektedir.
Bu bölümde son olarak değinmek gerekirse, uygulama ID oluşturulurken de dikkat etmek gerekir. Bilindiği gibi mobil uygulamalar, iTunes tarafında ID olarak kayıt altına alınmaktadır. Nitekim URL yapılarında uygunsuz karakter kullanımından da kaçınmak gerekmektedir. Hali hazırda Apple, uygulamanın App Store üzerinde yayınlanması sürecinde bu konularda yönlendirici de olmaktadır.
Çeşitlilik gösteren ve ilgili anahtar kelime kullanımı!
App Store’a yüklenecek olan uygulamalar için Apple, 100 karakterlik bir anahtar kelime bölümü ayırmaktadır. Söz konusu bu 100 karakterlik limit, mümkün olan en iyi şekilde değerlendirilmelidir.
Klasik SEO çalışmalarındaki anahtar kelime analizi ve seçimi, App Store SEO optimizasyon sürecinde de kendini göstermektedir. App Store’un sunmuş olduğu bu anahtar kelime bölümü, yapılacak aramalardaki eşleşen sonuçları göstermek içindir. Her ne kadar sadece bu sonuçlar kullanılmasa da anahtar kelimeler, App Store optimizasyonu için büyük bir önem taşımaktadır.
Bu noktada dikkat edilmesi gereken önemli noktalardan biri ise ilgisiz anahtar kelime kullanımından kaçınılması gerektiğidir. Örnek vermek gerekirse bir mesajlaşma uygulaması için “alışveriş” anahtar kelimesinin kullanılması çok iyi bir yaklaşım olmayacaktır.
Arama sonuçlarında bir şekilde yer alsa dahi söz konusu uygulama doğal ziyaretçi almayacağı için ilerleyen dönemlerde olumsuzluklar kendini gösterecektir.
Açıklama bölümünün özenli bir şekilde hazırlanması!
Google ve diğer arama motorlarının web siteleri için kullandıkları meta açıklamaları ve ziyaretçi trafiği gibi etmenler, benzer şekilde App Store uygulama mağazasında da kendini göstermektedir. Bundan dolayı; ilgi uyandıran, anahtar kelimelerin yer aldığı ve kullanıcıların aradıkları uygulamayı bulduğunu düşündürecek açıklamalar hem aram sonuçlarındaki görünürlüğü hem de doğal ziyaretçi kazanımı anlamına gelecektir.
Nitekim söz konusu bu iki etmenin uygulamanız üzerinde kendini göstermesi, ilerleyen dönemlerde çok daha kolay bulunabilen bir uygulama olmasına sebebiyet vermeye başlayacaktır.
Özgün uygulama ikonu seçilmesi!
App Store optimizasyonu konu olduğu vakit, SEO’nun temeli olan özgünlük, başka bir şekilde daha kendini göstermektedir. Apple, App Store üzerinde yer alan uygulama ikonlarının özgünlüğünü de kontrol etmektedir. Üstelik sadece kontrol etmekle kalmayıp, çalıntı olan ikonları kullanan uygulamalar için yaptırımlar da uygulamaktadır.
Bundan dolayı uygulamanın iyi çalışması ve işlevini en iyi şekilde yerine getirmesi kadar hem özgün hem de dikkat çekici bir ikona da sahip olması gerekmektedir. Üstelik bu ikonlar, uygulama içinde de özgün olarak tercih edilmelidir.
Boyut konusunda da Apple’ın ilettiği tavsiyeler, eksiksiz olarak yerine getirilmelidir. Zira boyutlandırma noktasında da oluşabilecek sorunlar hem ziyaretçi hem de itibar tarafındaki izlenimi kötü şekilde etkileyecektir.
Açıklamalarda ekran görüntüleri ve video kullanılması!
Bilindiği gibi Apple, App Store’da yer alacak olan uygulamalar ve oyunlar için ekran görüntüsü ve tanıtım videosu ekleme özelliği sunmaktadır. Geliştiriciler tarafından ziyaretçi kazanımı için büyük bir öneme sahip olan video ve ekran görüntüsü kullanımı, App Store optimizasyonu konusunda da olmazsa olmazlar arasında yer almaktadır.
Kullanıcıların dikkatini çekecek en iyi ekran görüntüleri ve videolar kullanılmalı ve bu görüntüler ve videolar özgün olarak hazırlanmalıdır. Apple, bu konuda da App Store uygulamalarını dikkatlice analiz etmektedir.
Dil ve bölge ayarlaması!
App Store’da yer alacak olan uygulamalar için Apple, uygulamanın dili ve kullanılabilir olduğu bölgeleri seçmek için ayrı bir alan bulundurmaktadır. Nitekim bu alanlar da uygulama ile ilgili olarak dikkatli bir biçimde ayarlanmalıdır.
Dil ve bölgeye göre farklılık gösteren uygulamalar, arama sonuçlarında iyi sıralar elde edemezler. Öte yandan organik ziyaretçi kazanımı da yaşanamayacağı için, hiçbir şekilde olumlu bir geri dönüş sağlanamayacaktır.
Uygulama dili çoklu olarak hazırlanabilir ve bölgelere göre kullanım detayları da bu doğrultuda değerlendirilebilir. Belirtildiği gibi bölge ve dil ayarlamalarının iyi bir şekilde yapılması gerekmektedir.
Eğer farklı dillerde sunum yapılacaksa, uygulamanın tüm detayları da dile göre ayarlanmalıdır. Açıklamalar, görseller ve anahtar kelimeleri, farklı diller için ayrı ayrı hazırlanmalıdır. Bu detaylar, App Store SEO optimizasyonu için büyük önem taşımaktadır.
App Store dışından trafik elde etmek!
App Store optimizasyonu kapsamında, uygulama içi düzenlemeler kadar, App Store dışından gelecek ziyaretçi yüzdesi de büyük önem taşımaktadır. Daha önce belirtildiği gibi Apple, App Store’da yapılan arama sonuçlarında, uygulamanın ziyaretçi seviyesini de hesaba katmaktadır. Nitekim yüksek ziyaretçiye erişen uygulamalar, daha ön planda yer alırlar ve dolaylı olarak uygulama indirme sayıları da artış gösterir, göstermeye de devam eder.
Bu bağlamda özellikle de Google arama motoru üzerinden yapılan ilgili aramalarda, App Store uygulamanıza ulaşılmasını sağlayabilirsiniz. Bunun için Google Awdords iyi bir araç olacaktır. Adwords’e verilen uygulama reklamı, yapılan ilgili aramalarla beraber hem ziyaretçi sayısını hem de indirme sayısını artıracaktır.
Öte yandan Facebook, Twitter ve Instagram gibi sosyal medya platformları da mobil uygulama için dış bağlantı elde etmek adına iyi bir yöntemdir. Bu platformlarda da reklam verebilir ve çeşitli promosyonları kullanıcılara sunarak hem ziyaret sayısını hem de indirme sayısını artırabilirsiniz.
Güncelleme sıkılığı!
Apple, sık sık yeni mobil işletim sistemi güncellemeleri yayınlamakta ve bu güncellemeler hem tasarım hem de altyapı değişiklikleri sunmaktadır. App Store’da yer alan uygulamaların da geliştiriciler tarafından bu değişimler doğrultusunda güncellenmesi beklenir. Nitekim güncelliği koruyan ve yeni özelliklere ilk önce adapte olan uygulamalar, kimi zaman ana sayfa üzerinde dahi yer alabilir.
Ayrıca uygulamanız için belirli aralıklarla yeni özellikler, küçük tasarım değişiklikleri veya yeni özellikler gibi maddeler için güncelleme yayınlanabilir. Düzenli güncelleme yayınlayan mobil uygulamalar, App Store üzerinde değerini artırmaktadır.
Bu noktada en çok dikkat edilmesi gereken nokta, uygulama açıklamasında yeni güncelleme sürümü ile yapılan değişiklikleri aktarmaktadır. Bu açıklamalar, kullanıcı deneyimini iyileştirecektir.
İncelemelerin ve geri dönüşlerin önemi!
App Store üzerinde yer alan uygulamalara veya oyunlara kullanıcılar, yorum veya değerlendirme puanı ekleyebilmektedir. Uygulamaya eklenmiş ve eklenmeye devam eden yorumların ve değerlendirme puanlarının sayısı, rekabeti güçlendirecek etmenler arasında yer almaktadır. App Store optimizasyon sürecinde bu konu üzerinde de iyi bir mesai harcamak gerekmektedir.
Kullanıcıların puan veya yorum yapması için uygulama içi yönlendirmeler de kullanmak, iyi bir strateji olabilir. Bu noktada kullanıcı deneyimini olumsuz etkilememeye de özen gösterilmelidir.
Özetlemek gerekirse, sık sık dile getirildiği gibi App Store içerisinde yer alan uygulama sayısının milyonlar seviyesine ulaşması, Apple’ında uygulama aramalarında çok daha farklı stratejiler izlemesine vesile olmuştur. Nitekim App Store arama sonuçları, klasik bir arama motoru seviyesine doğru yol almaktadır.
App Store dışı bağlantılar, ziyaretçi sayısı, değerlendirme sayısı ve pek çok daha farklı etmenin App Store optimizasyonu kapsamında yer almasının yegane sebebi de bu olarak açıklanabilir.